به گزارش پارس نیوز، 

اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ ترجیح داده‌اند با دو سازوکار وارد عرصه انتخابات شوند؛ ترکیب جدید شورای عالی سیاست‌گذاری با محوریت رئیس دولت اصلاحات تعیین شد و پارلمان اصلاحات نیز تا دو ماه آینده فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد. این خبر را حسین کمالی" دبیرکل حزب اصلاح‌طلب کار" اعلام کرد و گفت: «در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، توافق شد که نهایتاً طی دو ماه آینده، کار پارلمان اصلاحات آغاز شود».

مدتی است بحث حضور و یا عدم حضور حزب اعتدال و توسعه در ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح‌شده است و پیش‌ازاین «پارس»، از درخواست تعدادی از اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ائتلاف جریان متبوعشان با اعتدال‌گرایان در انتخابات آینده خبر داده بود، حال که ترکیب جدید شورای عالی تعیین‌شده و قرار است به‌زودی فعالیت خود را با محوریت «عارف» آغاز کند بران شدیم با علی صوفی"فعال سیاسی اصلاح‌طلب" پیرامون نحوه ارتباط و همکاری حزب اعتدال و توسعه با شورای عالی سیاست گذرای گفتگو کنیم. او در سال ۸۰ و پس از پیروزی مجدد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری به کابینه دعوت شد و مسئولیت وزارت تعاون را بر عهده گرفت. پس از پایان مأموریت دولت اصلاحات، به اتاق تعاون رفت و مدت‌ها در آنجا فعالیت کرد. بعد از به روی کارآمدن دولت اعتدال، همفکران او حزب اتحاد ملت را تشکیل و صوفی در شورای مرکزی این حزب که به‌عنوان بدل جبهه منحل شده مشارکت شناخته می‌شود حضور یافت و هم‌اکنون هم دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات است؛ تشکلی که تعدادی از اعضای کابینه اصلاحات از احمد خرم گرفته تا مرتضی حاجی در آن حضور دارند. او ضمن تائید دلخوری اصلاح‌طلبان از اعتدال‌گرایان بابت انتخابات مجلس دهم، از تجدیدنظری که از سوی اصلاح‌طلبان نسبت به حزب اعتدال و توسعه در انتخابات آینده اعمال خواهد شد خبر داد.

علی صوفی دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در گفتگو با «پارس»، درباره احتمال ائتلاف اعتدال‌گرایان با اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸، گفت: «پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دهم افرادی که در قالب فهرست امید وارد مجلس شدند همه تحت قالب یک فراکسیون متشکل نشدند، عده‌ای جدا شدند و عده‌ای هم بر عهد و پیمان لیست امید پایبند بودند و فراکسیون امید را تشکیل دادند».

وی افزود: «این اقدام، چالشی بود که پیش آمد و تردیدهایی را به وجود آورد که شکل عملی که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ اعمال کردند باید در آن تجدیدنظر صورت گیرد. البته معنی آن کناره‌گیری حزب اعتدال و توسعه نیست».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «مواضع حزب "اعتدال و توسعه" به اصلاح‌طلبان نزدیک است و هیچ‌وقت هم از طرف دبیر کل یا از سوی تشکیلات صحبتی مبنی بر حضور مستقل آن‌ها مطرح نشده است».

صوفی در پاسخ به این سؤال" برخی از چهره‌های حزب اعتدال و توسعه بر این باورند باید ضمن همکاری با اصلاح‌طلبان، استقلال تشکیلاتی خود را حفظ کنیم و آیا با این نگاه و تجربه انتخابات مجلس دهم باز اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان را در ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری خواهند پذیرفت؟"، اظهار داشت:« همه افراد در حزب اعتدال و توسعه یک‌جور نمی‌اندیشند، بعضی همین موضوعی که مطرح کردید را نمایندگی می‌کنند و بعضی دیگر اصلاً این‌گونه نمی‌اندیشند».

وی تأکید کرد: «شاید بگویند اصلاح‌طلبان به ما نیاز دارند اما هیچ‌وقت نمی‌گویند ما به اصلاح‌طلبان نیاز نداریم».

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات درباره اینکه "معتقد هستید در ساختار ائتلاف باید تجدیدنظر کرد، در تجدیدنظر باید چه عواملی لحاظ شود و آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده خواهند توانست فهرست کامل بدون ائتلاف با اعتدال‌گرایان ارائه دهند؟"، افزود: «معتقدم برای اصلاح‌طلبان همان مواضع عارف مهم است و آن اینکه باید در انتخابات هویت اصلاح‌طلبی خود را حفظ کنند بنابراین اگر هم ائتلافی انجام می‌دهند باید با حفظ همین اولویت باشد».

صوفی تصریح کرد: «ائتلاف‌هایی که صورت گفت اسم ائتلاف داشت ولی قواعد ائتلاف در آن رعایت نشد به همین جهت، این احتمال می‌رود ائتلاف صورت گیرد اما قواعد ائتلاف در آن حفظ می‌شود».