به گزارش پارس نیوز، 

شهردار اسبق تهران گفت: امیدواریم رویکرد دولت از مذاکره محوری به کار محوری تغییر کند و دولت مذاکره، دولت کار شود تا به مرور شاهد رضایت اجتماعی گسترده باشیم.

محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران در گفتگویی درباره پیشنهاد جدید ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران و همچنین راه حل برون رفت از مشکلات فعلی در حوزه اقتصادی سخن گفت.

وی درباره مذاکره با آمریکا گفت: حتی اگر بیاییم دشمنی چندین و چندساله آمریکا با ایران را از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و قبل‌تر از آن، فراموش کنیم و فرضمان را بگذاریم روی این‌که دشمنی آمریکا با ما از سال ۱۳۹۲ تا الان آغاز شده است، مذاکره‌ مجدد با آمریکایی‌ها، عزت و موقعیت بین‌المللی ما را مخدوش می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: هدف ترامپ از این کار یعنی اعلام مذاکره بدون پیش شرط با ایران این است که توپ را در زمین ایران بیندازد و فشار را بر ایران بیشتر بکند در شرایطی که حریف شما بر این باور باشد که از شما قوی تر است مذاکره موضوعیتی ندارد؛ زیرا نتیجه آن از پیش معلوم است لذا از یک منظر عقلانی، انجام مذاکره میان ایران و آمریکا در شرایط فعلی به نفع ایران نیست.

وی با بیان اینکه ما از مذاکره هیچ هراسی نداریم گفت: مذاکره نکردن با آمریکایی‌ها، نه بر اثر ضعف یا ترس، بلکه به علت عزتمندی مردم ایران است. اولین اصل در نظام بین‌المللی، حفظ منافع ملی است. مذاکره مجدد با آمریکایی‌ها به ضرر منافع ملی ما است.

قالیباف تصریح کرد: حرف من این است که اگر رئیس جمهور آمریکا قصد دیدار یا مذاکره مجدد با هر سطح از مسئولان ما را دارد ابتدا باید به تعهدات خود در برجام بازگردد و انصراف خود از خروج برجام را اعلام و دستور اجرایی لغو تحریم‌های جدید علیه ایران را صادر کند. دام انسان عاقلی است که در شرایط نابرابر تن به مذاکره دهد.

وی تاکید کرد: اگر ترامپ در مواضع خود صادق است باید همه تحریم های اعمال شده علیه ایران تا کنون را لغو کند تا زمینه مذاکرات برابر فراهم شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه بهترین راه حل هر بحران و مشکل اقتصادی و حتی مبارزه با آمریکا، کار است و کار گفت: واقعیت این است که تجربه های گذشته به ما نشان می دهد تکیه کردن بر قدرت‌های خارجی و در رأس آنها، آمریکا برای حل مشکلات داخلی هیچ‌گاه جوابگو نبوده و نخواهد بود

وی اظهار داشت: مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود داستان ما با آمریکا داستان گفتگوی برابر نیست بر همگان واضح است که ترامپ، موقعیت برابری برای ایران در مذاکرات قائل نیست.

قالیباف افزود: دولت در شرایط فعلی باید توجه کند که اگر حمایتی از جانب رهبر انقلاب و سایر نیروهای سیاسی دریافت کرده است، معطوف به حل مشکلات اساسی کشور است و درباره مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی این اتفاق نظر وجود ندارد و در صورت انجام آن، بار دیگر اختلافات، تشدید شده و انرژی حاصل از همسویی سیاسی یک ماه اخیر به هدر خواهد رفت.

وی ادامه داد: خیلی صریح بگویم که مسئله اصلی و اولویت کنونی ما مذاکره با ترامپ نیست. بلکه حل معضلات اقتصادی کشور و در رأس آنها مسئله نقدینگی است. مشخص است که مذاکره باعث حل مشکلات ساختاری اقتصادی ما نخواهد شد.

قالیباف گفت: حل مشکلات، سازوکار روشنی دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی متخصصان، اعتماد به مدیران جوان در رسیدن به یک برنامه مشخص اجرایی، و کار و تلاش بی‌امان  برای اجرای آن برنامه امکان‌پذیر است.

شهردار اسبق تهران گفت: حتی با فرض اینکه مذاکره احتمالی به نتیجه‌ای موقت منجر شود پیامد بلند مدت آن لاینحل ماندن مشکلات اقتصادی است که اکنون با آن مواجهیم. امیدواریم رویکرد دولت از مذاکره محوری به کار محوری تغییر کند و دولت مذاکره، دولت کار شود تا به مرور شاهد رضایت اجتماعی گسترده باشیم.