به گزارش پارس نیوز، 

خبر جلسات حجت‌الاسلام رئیسی"تولیت آستان قدس رضوی و نفر دوم انتخابات سال۹۶" با چهره‌های شاخص اصولگرا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

ماجرا ازآنجا آغاز شد که هفته‌نامه‌ای خبر از تشکیل جلسات سیاسی توسط سید ابراهیم رئیسی در تهران داده بود. در این خبر آمده بود: «سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی جلسات انتخاباتی را با موضوع مجلس کلید زده است. سیدابراهیم رئیسی جلسات سیاسی مهمی را در تهران برگزار کرده است، در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت‌های اصولگرا حضور داشتند».

گفتنی است این جلسات را چند ماهی است که رئیسی تشکیل می‌دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که ازنظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حدادعادل، ذوالقدر و رحیمیان به عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. محور این جلسات ائتلاف در انتخابات مجلس سال ۹۸ است.

قبل از انتشار این خبر، برخی از رسانه‌های همسو با اصلاح‌طلبان خبر از تمایل کاندیداتوری رئیسی، قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس آینده داده بودند و مدعی شدند: «اصولگرایان در انتخابات ۹۸ با چهره‌های شاخص (ژنرال‌ها) وارد صحنه انتخابات خواهند شد ضمن آنکه این احتمال می‌رود در این دوره از انتخابات (مجلس یازدهم) چهره‌های صاحب‌نام نیز زیر فهرست انتخابات را امضاء کنند».

از سوی دیگر، برخی از ساکنان بهارستان هم در پازل انتخاباتی رسانه‌ها وارد صحنه شدند و اعلام کردند: «احتمال کاندیداتوری "رئیسی" و یا ارائه فهرست انتخاباتی از سوی او در انتخابات مجلس آینده زیاد است»؛ محمدعلی پورمختار"نماینده مجلس" ضمن بیان این مطلب، گفته بود که:«سید ابراهیم رئیسی در حال بررسی شرایط است و احتمال دارد برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ لیست انتخاباتی ارائه کند».

جلسات حجت‌الاسلام رئیسی در حالی سوژه‌ای برای رسانه‌های خبری فراهم کرد که پیش‌ازاین شورایی تحت عنوان شورای همگرایی اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت مبارز و با ریاست حجت‌الاسلام سید رضا تقوی قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم و جهت همگرایی نیروهای انقلاب برگزار می‌شد، در آن جلسات نمایندگی از احزاب و فعالان سیاسی اصولگرا شرکت می‌کردند و چند جلسه نیز با حضور مراجع عظام همچون آیت‌الله نوری همدانی و یا آیت الله مصباح یزدی در پایتخت تشکیل شد.

پس از شکل‌گیری جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) جلسات همگرایی در حاشیه قرار گرفت تا آنکه پوست‌اندازی در جامعه روحانیت مبارز شکل گرفت و مصطفی پورمحمدی در جایگاه دبیر کل این تشکل روحانی و آیت الله موحدی کرمانی به‌عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب شدند ازاین‌رو بار دیگر موضوع شکل‌گیری شورای همگرایی اصولگرایان مطرح شد اما تاکنون نتیجه‌ای به همراه نداشت و فعالیت در پشت‌صحنه انجام می‌شود چنانچه سید رضا تقوی گفته: «شورای همگرایی به شکل سابق فعالیتش شروع نشده اما کار آن توسط برخی دیگر از اعضای جامعه روحانیت مانند حجت‌الاسلام مصباحی مقدم و آیت‌الله موحدی کرمانی پیش می‌رود البته این فعالیت‌ها به نام شورای همگرایی نیست بلکه در راستای هماهنگ کردن فعالیت نیروهای اصولگرا کار می‌کنند».

براین اساس، اعلام خبر برگزاری جلسات با محوریت حجت‌الاسلام «رئیسی» اذهان را به سمت‌وسوی هماهنگی نیروهای انقلاب در انتخابات آینده مجلس سوق داد بنابراین خبرنگار «پارس» جزئیاتی از جلسات تولیت آستان قدس رضوی به دست آورد که نشان داد این جلسات ارتباطی با انتخابات ندارد وتاکنون در این جلسات هم پیرامون کاندیداتوری و یا ارائه فهرست انتخاباتی از سوی او (رئیسی) هیچ بحثی مطرح نشده است.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی"فعال سیاسی اصولگرا" که در جلسات شورای همگرایی اصولگرایان حضوری فعال داشت و هم اکنون نیز در جریان تحرکات انتخاباتی جریان متبوعش قرار دارد در گفتگو با «پارس» به تشریح جزئیاتی از جلسات حجت‌الاسلام رئیسی در تهران پرداخت و گفت: «آیت الله رئیسی یکی از چهره‌های محبوب و محوری در میان نیروهای انقلاب است؛ او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ میلیون رأی کسب کرد به‌طوری‌که تاکنون در سبد هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری چنین آرایی ریخته نشده».

وی افزود: «این خود حاکی از محبوبیت و جایگاه رئیسی است اما جلساتی که با حضور او برگزار شده هیچ ارتباطی با انتخابات سال آینده ندارد و در آن پیرامون برنامه‌های انتخاباتی بحثی به میان نیامده است».

این فعال سیاسی اصولگرا، جلسات «رئیسی» را هم‌اندیشی و همفکری با سایر چهره‌های انقلاب عنوان می‌کند و می‌گوید: در این جلسات مسائل گوناگون کشور (سیاسی-اقتصادی) مطرح و درباره آن مسائل هم‌اندیشی و هم‌فکری می‌شود اما فلسفه جلسات انتخابات نیست.

میرتاج الدینی در پاسخ به این سؤال "گفته می‌شود رئیسی در انتخابات ۹۸ ثبت‌نام می‌کند و یا فهرست انتخاباتی ارائه می‌دهد آیا تاکنون پیرامون این موضوع در جلسات بحثی مطرح‌شده تا نظر سایر اصولگرایان دریافت شود؟"، افزود:«بنده تا آنجایی که در جریان جلسات هستم شفاف‌سازی و تأکید کردم ارتباطی با انتخابات ندارد و اصلاً این موضوع را هم نشینده ام».

وی درباره اینکه"آیا از درون جلسات حجت‌الاسلام رئیسی سازوکار انتخابات ۹۸، تهیه و ترسیم می‌شود"، گفت: «موضوع سازوکار انتخابات بر عهده‌ی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) است و پیرامون سازوکار، این مجموعه به جمع‌بندی می‌رسد اما همان‌طور که گفتم جلسات جناب آقای رئیسی همفکری و هم‌اندیشی با نیروهای انقلاب بابت مسائل کلان کشور است».

بنابراین گزارش، پس از انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی در قالب دولت در سایه به تبیین عملکرد دولتمردان پرداخت و جلسات او همچنان با حضور صاحب‌نظران، کارشناسان و نمایندگان ادوار و فعلی مجلس استمرار دارد.

حال در قبال جلسات حجت‌الاسلام رئیسی نیز دو فرضیه ارائه می‌شود:

نخست آنکه، این جلسات در راستای همگرایی و هم‌اندیشی نیروهای انقلاب برگزار می‌شود تا بتوانند در تبیین شرایط و ارائه برنامه به دولتمردان در بهبود شرایط موجود، بخصوص پس از ناآرامی‌های اقتصادی سهم بسزایی ایفاء کنند.

دوم آنکه، پازل همگرایی و هم‌اندیشی نیروهای انقلاب که پیش‌ازاین توسط حجت‌الاسلام"تقوی"تشکیل می‌شد تعریف می‌شود تا درنهایت در زمان معین هم‌اندیشی‌ها به نهاد تصمیم گیر فرستاده و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

.