به گزارش پارس نیوز، «حشمت الله فلاحت پیشه» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: سفیران ایران در کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، سوریه، ونزوئلا قرار است در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون حضور یابند.
وی ادامه داد: همچنین مناسبات ایران با نروژ، سوئد، اسپانیا، چین، ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی، هلند، اتریش، آلمان و انگلیس با حضور سفیران ایران در این کشورها در جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می شود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین از حضور سفیران ایران در کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان در جلسه عصر سه شنبه این کمیسیون خبر داد.
فلاحت پیشه یادآور شد: هفته پیش نیز تعدادی از سفیران ایران در کشورهای مختلف در جلسه این کمیسیون شرکت کردند.
وی در ادامه درباره گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه درباره اجرای برجام گفت: این گزارش تا حدی با گزارش های گذشته متفاوت است؛ مقداری سوال جدی باقی مانده که این گزارش به آن پاسخ نداده است. سرنوشت حدود 50 موافقت نامه تجاری، اقتصادی و فناوری از جمله مواردی است که در گزارش های قبلی به آن اشاره شده است.
وی افزود: همچنین سوالات و ابهاماتی در این گزارش در مورد موضوع 190 هزار سو سوخت هسته ای وجود دارد، با توجه به این که قرار است هیاتی از این کمیسیون از مراکز و کارخانجات تاسیسات هسته ای بازدید کند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ملاقات های وزیر امور خارجه و مسئولین ایرانی با مقامات کشورهای خارجی درباره اجرای برجام اشاره کرد و یادآور شد: انتظار داشتیم در این گزارش اثرات خروج آمریکا از برجام و تاثیر تنفس مصنوعی اتحادیه اروپا تحت عنوان بسته پیشنهادی بصورت قابل محاسبه بیان شود.
فلاحت پیشه تاکید کرد: با توجه به موارد مزبور، قرار است در هفته آینده جلسه استماعی با حضور مسئولین وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شود و امیدواریم وزیر امور خارجه و معاونان وی در این جلسه شرکت کنند.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس در ادامه به موانع موجود در مناسبات مرزی با کشورهای همسایه اشاره کرد و یادآور شد: ما در سال سوم کاری این کمیسیون برای رفع این موانع هر هفته از یکی از مرزها بازدید و تلاش می کنیم دیپلماسی بین نماینده های ایران و کشور طرف مقابل را فعال کنیم.
فلاحت پیشه توضیح داد: پس از هر بازدید با سفیر کشور مقابل در ایران جلسه ای برای رفع اختلافات موجود برگزار می کنیم.
وی مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه را با اهمیت دانست و گفت: برخی از این کشورها دارای حساسیت بالایی هستند که این حساسیت بر اساس اثرگذاری اقتصادی و سیاسی و همچنین رقم مبادلات اقتصادی و ظرفیت های کاری تعیین می شود.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به این که هر کدام از اعضای این کمیسیون مامور رسیدگی به یک استان مرزی و کشور هم مرز با آن استان شده اند، بنابراین قرار است هر کدام از این اعضا تا 15 مرداد 97 در مورد ظرفیت ها و موانعی که در مناسبات با آن کشور وجود دارد، گزارشی را به هیات رییسه ارائه کند.
فلاحت پیشه به دیدار خود با سفیر روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: این ملاقات با توجه به وجود اختلافاتی در سرمایه گذاری های مشترک با روسیه انجام شد که نتیجه آن سفر رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس روسیه در چهارشنبه آینده است.
وی با بیان این که در این راستا همزمان جلسه مشترکی با کمیسیون انرژی برگزار کردیم، یادآور شد: این جلسه برای طرح مسائلی در جهت سرمایه گذاری شرکت گاز پروم روسیه در مناطق مشترک نفت و گاز ایران برگزار شد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: تلاش می کنیم به صورت زمان بندی برای رفع مشکلات با کشورهای همسایه از ظرفیت پارلمانی استفاده کنیم زیرا معتقدیم در دیپلماسی پارلمانی ملاحظات دولتی وجود ندارد بنابراین وارد فضای تنش زدایی با برخی کشورها که تنش وجود دارد، خواهیم شد.
فلاحت پیشه در ادامه به تهیه گزارش سه ماهه از مبادلات اقتصادی کشور با 50 کشور ردیف اول توسط این کمیسیون در آینده اشاره کرد و گفت: تلاش داریم برای رفع موانع با این کشورها در حوزه های مرتبط با این کمیسیون تشکیل دهیم.
وی به موضوع تشکیل کارگروه ایرانیان مقیم خارج از کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استقبال خوبی از ایرانیان مقیم خارج از کشور با سه تریلیون دلار سرمایه نشده است، لذا تلاش بر این است که اگر موانعی مرتبط با این کمیسیون در این زمینه وجود دارد، پیگیری کنیم.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس ادامه داد: به همین دلیل اولین جلسه در طول تاریخ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اتاق بازرگانی ایران با همین موضوع برگزار شد.