به گزارش پارس نیوز، محمّد نعیمی‌پور؛ عضو ارشد حزب اتحاد ملّت، اخیراً ناگفته‌هایی از پشت پرده استعفای محمّدعلی نجفی از شهرداری تهران و چگونگی بستن لیست اصلاح‌طلبان شورای پنجم را مطرح کرده است و به برخی رویکردها در جبهه اصلاحات و حزب متبوع خود، انتقاد وارد کرده است.

بیماری نجفی، بهانه‌ای برای خفه‌کردن اصل موضوع بود

نعیمی‌پور که در زمان استعفای نجفی، برخلاف اعضای حزب کارگزاران، از مخالفان پذیرش این استعفا بود، در مورد دلایل خود گفته است: من می‌گفتم که ما باید در گام اول، دقیق از آقای نجفی بپرسیم که چه اتفاقی افتاده است که متأسفانه ایشان از دیدار و گفت‌وگو امتناع می‌کرد. اگر مسجل شد که او حاشیه ناصوابی داشته، به جای قبول استعفای نجفی، او باید عزل می‌شد. صریح بگویم، آقای نجفی که وارد میدان مین خطرناکی شده بود، حق اشتباه نداشت. اگر اشتباهی کرده بود، چه اشکالی داشت که اصلاح‌طلبان از ایشان برائت بجویند.

من می‌گفتم که ما باید در گام اول، دقیق از آقای نجفی بپرسیم که چه اتفاقی افتاده است که متأسفانه ایشان از دیدار و گفت‌وگو امتناع می‌کرد. اگر مسجل شد که او حاشیه ناصوابی داشته، به جای قبول استعفای نجفی، او باید عزل می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر هم بر ما مسجل می‌شد که این حاشیه‌ها دروغین است، باید متحد پشت او می‌ایستادیم و اتحاد ما طرف مقابل را به عقب‌نشینی وامی‌داشت. دوستان کارگزاران می‌گفتند آقای نجفی مریض است، ایشان دروغگو نیست و راست می‌گوید. اما به نظر من این حرف چیزی نبود جز برای خفه کردن اصل موضوع.

عدم شفاف‌سازی در ماجرای نجفی، به اعتماد عمومی لطمه زد

عضو ارشد حزب اتحاد ملّت با انتقاد از عدم شفاف‌سازی در ماجرای استعفای نجفی، تصریح می‌کند: حرف‌های دوپهلو زدن، توهین به شعور مردم و نخبگان مردم است. مردم باید در جریان قضایا قرار می‌گرفتند. ممکن بود بعد از بیان شفاف مسائل، به مردم صادقانه بگوییم فشارها قابل تحمل نیست و بهتر است استعفای نجفی پذیرفته شود. اما اتفاقی که افتاد به اعتماد عمومی ضربه زد زیرا این اتفاق می‌تواند برای شهردار بعدی هم بیفتد.

نجفی باید پاسخگوی افکار عمومی باشد

نعیمی‌پور در گفت‌وگو با «اندیشه پویا» در پاسخ به این سؤال که آیا شما همچنان از شفاف‌ کردن اختلاف‌نظرها دفاع می‌کنید؟ گفته است: من از شفافیت و از گفت‌وگویی که همزمان با استعفای نجفی داشتم، صد درصد دفاع می‌کنم. اگر ما معتقدیم که آقای نجفی به دلیل اشکالاتی که در مسائل شخصی داشت زیر بار این تحمیل رفت، باید صریح به مردم بگوییم و عذرخواهی کنیم. آقای نجفی باید پاسخگوی افکار عمومی باشد و اصلاح‌طلبان باید نسبت خودشان را با ایشان مشخص کنند. اگر هم‌ چنین نبوده باید برای مردم روشن کنیم که چه اتفاقی افتاده است؟ 

اگر ما معتقدیم که آقای نجفی به دلیل اشکالاتی که در مسائل شخصی داشت زیر بار این تحمیل رفت، باید صریح به مردم بگوییم و عذرخواهی کنیم.

جریان اصلاحات علّت اصلی استعفای نجفی را لاپوشانی کرد

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، با یادآوری موضع خود مبنی بر اینکه بیماری نجفی نمی‌تواند دلیل اصلی استعفا باشد، تصریح می‌کند: الان هم وقتی نگاه می‌کنم، می‌بینم ایشان یک عمل ساده پروستات داشته که نهایت دو روز در بیمارستان بوده و چند روز هم استراحت کرده. آیا شما به عنوان یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب پیگیری کرده‌اید که آقای نجفی مطابق با دلایلی که استعفا کرد، چند روز بستری شده؟ آیا همچنان بستری است؟ تلقی من این است که آقای نجفی برای رفع مشکل بیماری‌اش حتی نیاز به مرخصی از شهرداری نداشت. پس اتفاقات دیگری رخ داد که جریان اصلاحات لاپوشانی کرد و از آنها عبور کرد.

نعیمی‌پور، این اتفاق را توهین به مردم می‌داند و اضافه می‌کند: ما نباید پشت درهای بسته تصمیم‌گیری کنیم و مسائل را به بهانه آبروی اصلاحات و فشار رقیب لاپوشانی کنیم. ریگی به کفش ما نیست. مردم به جریان اصلاحات اقبال نشان دادند و شترسواری دولا دولا رسم اصلاح‌طلبی نیست، اما متأسفانه گرفتار آن شده‌ایم.

وی که پس از استعفای نجفی، ماجرای پیمان‌شکنی کارگزاران را علنی کرده بود، به مخالفت هم‌حزبی‌هایش با این اقدام خود اشاره می‌کند و درباره علت این مخالفت می‌گوید: در جمع اصلاح‌طلبان همواره گفته می‌شود که بهتر است مسائل را کدخدامنشانه حل کنیم اما صحبت‌های درگوشی و این‌که فکر کنیم نباید حرفی بزنیم که آب در دل کسی تکان بخورد، اسمش کدخدامنشی نیست، بلکه سرپوش گذاشتن بر واقعیات است که اجازه حرکت روبه‌جلو را از اصلاح‌طلبان گرفته و به نظر من محافظه‌کارشان کرده است.

در جمع اصلاح‌طلبان همواره گفته می‌شود که بهتر است مسائل را کدخدامنشانه حل کنیم اما صحبت‌های درگوشی و این‌که فکر کنیم نباید حرفی بزنیم که آب در دل کسی تکان بخورد، اسمش کدخدامنشی نیست، بلکه سرپوش گذاشتن بر واقعیات است

این ورشکستگی سیاسی است...

نعیمی در پاسخ به این سؤال که آیا وحدت اصلاح‌طلبان اهمیتی ندارد؟ می‌گوید: این وحدت نیست، ترس است. برخی دوستان دلسوز می‌گویند قدرت تخریب برخی گروه‌ها و اشخاص اصلاح‌طلب آن‌قدر زیاد است که اگر حرف مخالف بزنیم اختلافات تشدید می‌شود و شرایط جبهه اصلاحات به‌هم می‌ریزد، اما چه زمانی قرار است از این لولو عبور کنیم؟ به هر حال حزب کارگزاران مرام‌نامه و اساس‌نامه‌ای دارد و می‌تواند به خوبی از آن دفاع کند. سایر احزاب نیز همین‌طور. پس بیاییم در چارچوب‌ها، نظرمان را و تفاوت خط فکری‌مان را بگوییم و بگذاریم جامعه قضاوت کند. از بیان دیدگاه خودمان نباید بترسیم. نتیجه‌اش این می‌شود که معلوم نمی‌شود دیدگاه ما چیست. با تأکید بر یک‌سری کلیات نمی‌توان مردم و به ویژه نخبگان را حامی جریان اصلاحات نگه داشت. این ورشکستگی سیاسی است نه وحدت.

شیخوخیت در جریان اصلاحات حاکم است

عضو حزب اتحاد ملّت، در ادامه و به بهانه بازگویی ماجرای بستن لیست اصلاح‌طلبان برای شورای پنجم، وجود شیخوخیت در جریان اصلاحات را نیز به باد انتقاد می‌گیرد: «جریان اصلاح‌طلبی از دموکراسی می‌گوید اما در ساختار درونی‌اش، روش‌هایی سنتی و شیخوخیتی حاکم است که نسبتی با آن دموکراسی ندارد. در بزنگاه‌ها، افراد متشخص حرف آخر را می‌زنند و دیگران امکان صحبت پیدا نمی‌کنند.»

نعیمی‌پور درباره نحوه بستن لیست،اینطور توضیح می‌دهد: در شورای‌عالی سیاست‌گذاری قرار بود یک روند دموکراتیک برای تهیه لیست کاندیداهای شورای شهر تهران پشت سر گذاشته شود. حزب اتحاد مفصلاً در این زمینه کار کرده و به شورای عالی ارائه داده بود. کمیته برنامه‌ریزی شورای سیاست‌گذاری حدود هفتاد درصد آن پیشنهاد را مصوب کرد... برای اولین بار بحث معیارها و شاخص‌ها برای کاندیداها مطرح شد. قرار بود بر اساس همین شاخص‌ها در مرحله اول 600 نفر، در مرحله دوم 140 نفر، در مرحله سوم 42 نفر و در مرحله نهایی 21 نفر برگزیده شوند. اما چیزی که مرا نگران می‌کرد، دفع‌الوقتی بود که صورت می‌گرفت و من پیش‌بینی می‌کردم که این دفع‌الوقت با این هدف باشد که در دقیقه آخر بگویند فرصت بررسی نداریم و شما مجبورید به لیست شیخوخیتی تمکین کنید. می‌توان گفت عملاً به این نقطه رسید و اتفاقی که نباید می‌افتاد، افتاد. در شورای عالی سیاست‌گذاری تا سقف انتخاب 140 نفر تقریباً بر اساس شاخص‌ها عمل شد و تا این مرحله مخالف و معترض جدی وجود نداشت اما از آنجا در مرحله سوم و چهارم سیستم شیخوخیتی و کدخدامنشی وارد کار شد. عملاً سازوکار را کنار گذاشتند.

جریان اصلاح‌طلبی از دموکراسی می‌گوید اما در ساختار درونی‌اش، روش‌هایی سنتی و شیخوخیتی حاکم است که نسبتی با آن دموکراسی ندارد. در بزنگاه‌ها، افراد متشخص حرف آخر را می‌زنند و دیگران امکان صحبت پیدا نمی‌کنند

کنایه به کارگزاران

عضو ارشد حزب اتحاد ملّت، در جای‌جای مصاحبه، نیش و کنایه‌هایش را از کارگزارانی‌ها، مخصوصاً سخنگوی آن، دریغ نمی‌دارد. وقتی اجماع اصلاح‌طلبان روی شهردار شدن نجفی را یادآور می‌شود، می‌گوید: «از سوی رقیب نیز حساسیت کم‌تری روی آقای نجفی مثلاً نسبت به آقای مرعشی وجود داشت که زندان رفته بود».

جریان اصلاحات خود را به خواب زده است؛ سیلی هم بیدارش نمی‌کند

نعیمی‌پور، ماجرای نجفی را تلنگری جدّی برای جریان اصلاحات می‌داند که می‌توانست آن‌ها را از رخوت و محافظه‌کاری خارج کند و تصریح می‌کند: امّا متأسفانه جریان اصلاحات، چنان خودش را به خواب زده که تلنگر که سهل است، سیلی هم بیدارش نمی‌کند.

ایراد پنهان‌کاری به حزب اتحاد ملّت هم وارد است

وی، عدم شفافیت و پنهان‌کاری را متوجه هم‌حزبی‌های خود نیز می‌داند و با اشاره به روند غیردموکراتیک انتخاب لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر می‌گوید: «من آن زمان، همه مسائل را با دقّت بسیار نوشتم و به حزب اتحاد ملّت گزارش کردم. مدیران حزب تشخیص دادند که این مسائل عمومی نشود. به نظر من، این ایراد به مدیران حزب اتحاد ملّت وارد است که مسائل را با مردم در میان نمی‌گذارند. باید همان زمان، شفاف‌سازی می‌کردیم و اگر من تخلفی کرده بودم، مسئولیت آن را می‌پذیرفتم. امّا متأسفانه به دلیل محافظه‌کاری‌ای که در مجموعه اصلاح‌طلبی و حزب اتحاد ملّت حاکم شده، اجازه شفاف‌سازی داده نشد.