به گزارش پارس نیوز، اگرچه تجمع حدود 20 نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به احکامی که برای دانشجویان مرتبط با حوادث دی ماه 96 صادر شد، از حاظ خبری موضوعی نیست که به صورت ویژه بتوان به آن پرداخت ولی وارانه نشان دادن واقعیت از سوی برخی جریانات و رسانه ها مسئله‌ای است که عدم توجه به آن می‌تواند فضای دانشگاه را در ایام پر استرس امتحانات ملتهب کند.

* تلاش برخی جریانات برای ایجاد التهاب در دانشگاه

متاسفانه برخی از رسانه‌ها و جریانات بجای اینکه در چنین ایامی به دنبال بازگردان آرامش به فضای دانشگاه و بیان واقعیت باشند با بزرگ کردن این موضوع و انتشار اخبار نادرست سعی دارند جریان‌های مختلف دانشگاهی را با این ماجرا همراه کنند.

 

این جریانات همواره سعی کرده‌اند تا در شرایط‌های این چنینی از دانشگاه بیشترین استفاده را برای رسیدن به اهداف سیاسی خود ببرند و در جریان اخیر هم سعی دارند دانشجویان را به همان مسیری که مدنظر خودشان است، هدایت کنند.

* هیچ امتحانی به دلیل برگزاری تجمع لغو نشد

یکی از این رسانه‌ها روز گذشته خبری را منتشر کرد از اینکه دانشجویان امتحانات پایان ترم را لغو کرده و به دلیل اعتراض به احکام صادره از سوی قوه قضائیه سر جلسه امتحان حاضر نشدند! ولی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی می‌گویند علیرغم اینکه عده‌ای دانشجویان را به عدم حضور در جلسه امتحان تشویق می کردند، امتحانات طبق روند تا کنون برگزار شده است.

سیدمهدی اعتمادی‌فرد سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم در این رابطه گفته است که تعدادی از دانشجویان به احکام صادره برای هم‌کلاسی‌های خود اعتراض دارند و این مساله باعث شد ما پیگیری کنیم اما به هیچ‌وجه امتحانات لغو نخواهد شد و ادعای لغو امتحانات لغو صحت ندارد و دانشکده در شرایط عادی و طبق روال گذشته امتحانات و برنامه‌های خود را برگزار می‌کند. غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم که خود از اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است از برگزاری امتحانات دانشجویان در موعد مقرر خبر داده است.

* تلاش برای پیوند زدن اساتید دانشگاه به تجمع دانشجویان

یکی از اقدامات دیگری که برخی رسانه‌ها برای رنگ دادن به یک تجمع چندنفره انجام دادند، انتشار اخباری بود مبنی بر اینکه اساتید دانشگاه تهران به جمع معترضان پیوستند! این اخبار درحالی منتشر شد که تصاویری هم از حضور اساتید دانشکده علوم اجتماعی تهران در جمع دانشجویان دیده می‌شد ولی آنچه حقیقت داشت پیوستن اساتید به تجمع اعتراضی نبود بلکه اساتید این دانشکده به درخواست دانشجویان معترض در این تجمع حضور پیدا کرده بودند تا صحبت‌های آنها را بشنوند و نشان دهند نسبت به اتفاقات رخ داده حساس هستند و این واقعیتی است که سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در توضیح حضور تعدادی از اساتید این دانشکده در تجمع دانشجویان داده است.

 

* پیگیری بسیج دانشجویی برای رسیدگی به وضعیت دانشجویان دستگیر شده

اگرچه یک جریان خاص سعی می‌کند تا خود را در دانشگاه پرچم‌دار آزادی و پیگیری مطالبات سیاسی دانشجویان نشان دهند ولی واقعیت این است که برخی از تشکل‌های انقلابی دانشگاه تهران هم برای اینکه حقی از دانشجویان بازداشت شده ضایع نشود از همان ابتدا و از طریق مختلف  پیگیر ماجرا بوده و همواره تاکید کرده‌اند که باید میان دانشجویانی که از روی احساسات در حوادث دی ماه فعالیت کرده با آنانی که سازماندهی شده بودند تفاوت قائل شد.

بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم در مصاحبه‌ای که اخیرا مسئول این تشکل دانشجویی داشت و همچنین در بیانیه های که در این رابطه صادر کرده است، ضمن شرح واقعیت ماجرا از مسئولام قوه قضائیه و وزارت علوم خواسته تا با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بین دانشجویانی که ارتباطی با معاندین، ضدانقلاب و خارج کشور ندارند و کسانی که "مرتبط با شبکه‌ی پادوهای آمریکایی و مرتبط با منافقین" هستند، فرق گذاشته شود و برخورد عادلانه با متهمان صورت گیرد.

علیرضا مسئولبسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ضمن درخواست اشد مجازات برای مرتبطین با منافقین گفت: برای کسانی که در این دسته نیستند، تا جای امکان خواستار رأفت اسلامی و تخفیف در دادگاه تجدیدنظر هستیم و در بیانیه های خود هم بر این مسئله تاکید کرده‌ایم.

کیا در ادامه با بیان اینکه برای پیگیری مطالبات دانشجویان معترض تلاش می‌کنیم، بر لزوم حفظ اصول، قانون و چارچوب ها در جریان هرگونه اقدامات و پیگیری ها تاکید کرد و گفت: ما در این مسیر اقداماتی همچون رایزنی با نهاد رهبری در دانشگاه‌ها،
پیگیری برگزاری جلسات با سطوح بالای قوه قضائیه، صحبت با اساتید جهت پیگیری امور دانشجویان، حضور در اجتماعات لابی دانشکده ‌و شرح اقدامات و مطالبات خود، حضور در جلسات بین نمایندگان تشکل‌ها و دانشجویان برای رسیدن به راه حلی مشترک جهت پیگیری امور دانشجویان را داشته‌ایم.

* تشکیل کمیته سه نفر برای پیگیری تجدیدنظر در احکام صادره برای دانشجویان 

 طبق اخبار رسیده اخیرا هم کمیته‌ای سه نفره با حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نمایندگان این دانشگاه و همچنین نماینده‌ای از قوه قضائیه تشکیل شده تا موضوع تجدیدنظر در احکام صادره برای برخی از دانشجویان پیرامون حوادث دی ماه 96 را پیگیری کند.

* وزیر علوم: پیگیر احکام قاضایی دانشجویان هستم

وزیر علوم نیز امروز در پیامی تشکیل کمیته سه نفره را تائید کرد و گفت که که همکارانش به دنبال پیگیری موضوع از طریق قانونی هستند. وی در ادامه به دانشجویان اطمینان داده که با جدیت پیگیر احکام قضایی دانشجویان اس.

* اجازه ندهید عده‌ای با تحریک دانشجویان اهداف سیاسی خود را پیگیری کنند

گفتنی است در این ایام حساس برای دانشجویان، وجود یک فضای آرام بسیار اهمیت دارد تا دانشجویان بتوانند در آرامش کامل به امتحانات خود بپردازند. امید است تا دانشجویان ضمن توجه به این مسئله مطالبات خود را روش‌های قانونی و از طریق کمیته تشکیل شده در این رابطه پیگیری کنند و اجازه ندهند عده‌ای از جریانات خارج از دانشگاه با تحریک و سوءاستفاده از دانشجویان اهداف سیاسی خود را پیگیری کنند.