به گزارش پارس نیوز، روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت:دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در توییتی نوشت... این جمله هر خواننده پیگیر سیاستی را به خواندن بقیه مطلب ترغیب می‌کند.

هم مشاور رییس‌جمهور بودن مهم است و هم رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک بودن. بار معنایی «نوشت» هم از «گفت» بیشتر است، یعنی فردی مهم نه سرپایی و با عجله و فکر نشده که با آرامش و فراغ‌بال خودش دست به کیبورد کامپیوتر برده و در انتخاب کلماتش دقت کرده است. پس حتما می‌خواهد پیام مهمی را به خواننده‌هایش منتقل کند؛ پیامی واجد معنا که مخاطب فارسی زبان آن را می‌فهمد، نوری در تاریکی ذهنش نسبت به یک مساله تابیده می‌شود و داده‌ای وارد ذهنش می‌شود که قبل‌تر از آن بی‌خبر بوده.

فهم مخاطب از پیام برای هر نویسنده‌ای شرط اول است. کسی برای نفهمیدن طرف مقابلش چیزی نمی‌گوید و پیامی صادر نمی‌کند. مگر آنکه آن پیام یک کد امنیتی باشد که رمز گشایش کار هر کسی نیست جز‌گیرنده اصلی.

با این مقدمه آخرین توییت حسام‌الدین آشنا را با هم بخوانیم: «می‌گویند کلاهی در کشمیری گم شده است، چه بسا زوجه هم در این شلوغی زوجه‌المرحوم را در دیار باقی پیدا کند. آنها که به دنبال تابستانی داغ هستند ماجراهای نیمروز را هم فراموش نکنند. آنها که مشاور امنیت ملی را نمک‌گیر کرده‌اند، وزیر انرژی که نمکدان شکسته را هم به یاد داشته باشند.»

در نگاه اول چه فهمیدید؟ در نگاه دوم و سوم چطور؟ گویی کلماتی روی کاغذ پاشیده شده‌اند. برای فهم آنها باید مثل یک سند پیدا شده از دوران جنگ سرد دقت کنیم. کلاهی و کشمیری به عنوان منافقینی که در هسته مرکزی قدرت نفوذ کرده بودند و عاملان اصلی بمب‌گذاری‌های دهه شصت بودند برای همه آشنا هستند.

خب. کلاهی در کشمیری گم شده یعنی چه؟ یعنی کلاهی و کشمیری فرار کردند؟ اینکه خبر سوخته است. کلاهک هسته‌ای در کشمیر گم شده؟ کلاهی که چند هفته پیش گفته شد در هلند کشته شده به کشمیر فرار کرده؟ نمی‌دانیم.

«چه‌بسا زوجه هم در این شلوغی زوجه‌المرحوم را در دیار باقی پیدا کند» زوجه منظور کیست؟ آیا منظور از زوجه‌المرحوم مریم رجوی، زوجه مسعود رجوی است و آشنا الان دارد خبر مرگ قطعی رجوی را می‌دهد؟ این عبارت را که ترکی الفیصل در همایش منافقین سال گذشته به کار برده بود و حضار هم برایش کف زده بودند و بعد از آن مسلم شد که رجوی مرده است. پس منظور آشنا چیست؟ مرگ مریم رجوی را دارد پیش‌بینی می‌کند؟

«آنها که به دنبال تابستانی داغ هستند ماجراهای نیمروز را هم فراموش نکنند.»

شاید این جمله معنی‌اش این باشد که منافقین به دنبال خرابکاری‌هایی مانند تابستان شصتند و الان آشنا به آنها می‌گوید که به یاد بیاورند چه بر سر خودشان و سمپات‌های‌شان در آن سال
آمده.

آیا در مرکز تحقیقات استراتژیک خبر و سندی به دست آمده که آنها می‌خواهند کاری کنند و ما هنوز خبر نداریم؟ دو روز دیگر تابستان شروع می‌شود، آیا خطری ما را تهدید می‌کند که رییس مرکز تحقیقات استراتژیک دارد نسبت به آن هشدار می‌دهد، الان باید بعد از خواندن این توییت نگران شویم یا نشویم؟

«آنها که مشاور امنیت ملی را نمک‌گیر کرده‌اند، وزیر انرژی که نمکدان شکسته را هم به یاد داشته باشند.»

مشاور امنیت ملی که نمک‌گیر شده حتما جان بولتون است که در ازای گرفتن چندین هزار دلار از منافقین در همایش آنها شرکت و سخنرانی کرد اما وزیر انرژی کیست؟ وزیر سابق انرژی اسراییل که متهم به جاسوسی برای ایران شده؟ احتمالا همان است. پس جان بولتون هم ممکن است جاسوس خودمان باشد؟ اگر هست نکند الان با این توییت آقای آشنا این مهره بسوزد؟

تا همین‌جا برای کد‌گشایی از ٥٥ کلمه بیش از ٥٠٠ کلمه نوشتیم البته چیزی هم متوجه نشدیم.

واقعا می‌توان این سوال را مطرح کرد که آقای آشنا این چه مدل نوشتن است؟ اگر حرف حسابی دارید چرا آن را این‌طور مخابره می‌کنید، اگر هم قصد تمرین واج‌آرایی دارید که نه الان وقتش هست نه پست و منصب شما چنین اقتضایی می‌کند نه زمانه زمانه چنین حرف‌هایی
است.

همه توییت‌های ایشان گویی برای یک مخاطب خاص نوشته می‌شود. برای ارسال چنین پیام‌هایی توییتر خیلی مناسب نیست، ایشان می‌توانند از اس‌ام‌اس یا ایمیل استفاده کنند یا به دلیل اهمیت منصب‌شان به فرد مورد نظر تلفن بزنند. کیست که تلفن رییس مرکز استراتژیک را جواب ندهد.

سال ٩٢ که روحانی رییس‌جمهور شد اصولگرای رندی گفته بود همه کابینه روحانی امنیتی و اطلاعاتی‌اند به غیر از وزیر اطلاعات. حالا غرض از نقل این جمله خرده گرفتن بر امنیتی بودن آقای آشنا نیست بلکه ذکر این مهم است که رییس مرکز تحقیقات استراتژیک باید حرفش برای مردم معنی داشته باشد. وگرنه چو نتوان راستی را درج کردن «توییتی» را چه باید خرج کردن؟