به گزارش پارس نیوز، 

 

سقائیان در مصاحبه با این مجله برزیلی با اشاره به موضع ایران در خصوص خروج آمریکا از برجام افزود: برجام یک توافق بین المللی میان ایران و گروه 1+5 است که با قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است. خروج آمریکا از برجام نقض یک توافق بین المللی و حقوق بین المللی و در جهت ایران هراسی واستمرار خصومت های چهل ساله آن کشور با ایران است. 

وی گفت: واکنش منفی جامعه جهانی به این اقدام آمریکا و متعاقب آن اظهارات نسنجیده وخارج از نزاکت و عرف بین المللی مقامات این کشوردال بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران است. این توافق نتیجه مذاکرات طولانی و بسیارپیچیده در تاریخ معاصر دیپلماسی است. هریک از طرفهای آن رسما تعهدات و مسئولیتهایی را پذیرفته که ملزم به عمل به آنها می باشد. ترامپ با خروج از توافق آب و هوایی پاریس نشان داد که نسبت به هنجارهای حقوق بین المللی پذیرفته شده توسط اعضای جامعه بین المللی بی توجه بوده و از این منظر به تنزل جایگاه آمریکا درعرصه بین المللی کمک کرده است.

سفیر ایران در برزیل یادآور شد: در مقابل، دستاوردهای سیاسی حقوقی و امنیتی ما با رفتن آمریکا حتی تقویت هم شده است ولی دستاوردهای اقتصادی که با رفتن آمریکا تحت تاثیرقرارگرفته است را سایر اعضای برجام طبق مفاد این توافق بایستی تامین کنند. بنابراین، نتیجه مذاکرات با اروپا و دیگر اعضای برجام، تعیین کننده آینده موضع ایران نسبت به این توافق خواهد بود.

وی در رابطه با عدم حمایت اتحادیه اروپا از تصمیم اخیر ترامپ و روابط دیپلماتیک ایران و اروپا یادآور شد: اتحادیه اروپا تاکنون نشان داده است که حداقل در مرحله بیان زیر بار سیاست های سلطه جویانه و سودجویانه دولت ترامپ نرفته است. به نظرم اروپا در تلاش است اولا اعتبار سیاسی خود و ثانیا منافع اقتصادی و تجاری خود را حفظ نماید. البته ما انتظار نداریم که اتحادیه اروپا متحد ما علیه آمریکا باشد. طبیعی است که شرکتهای چند ملیتی و شرکتهای بزرگ خصوصی اروپائی منافع خود را دنبال می کنند ولی آنچه مهم است استقلال عمل کشورها وعدم پذیرش رویکردهای یکجانبه گرایی و مغایر با حقوق بین المللی توسط دولتها می باشد.

سقائیان در ادامه با اشاره به روابط دو جانبه برزیل و ایران افزود: ایران و برزیل دو کشور مهم در دو نقطه ژئوپلیتیک خاورمیانه ونیمکره غربی هستند و دارای ظرفیت های فراوانی برای حفظ و تداوم رابطه دوستانه دیرینه و متضمن منافع متقابل دوجانبه می باشند.

سفیر ایران در برزیل نگاه به روابط با این کشور را از منظر احترام و منافع متقابل توصیف کرد وگفت: دو کشور در بخش های کشاورزی،صنعتی، نفت، معدنی و تجاری همکاری دارند. برزیل طی دودهه گذشته یکی از تامین کنندگان عمده کالاهای اساسی ایران ازجمله گوشت، سویا،ذرت، شکر و غیره بوده است. روابط تجاری دو کشور از حدود 400 میلیون دلار در اواخر دهه 1990، به حدود 6/2 میلیارد دلار در سال1396( 2017) رسید و 60 سند همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل در بخش های سیاسی، اقتصادی، صنعتی، معدنی، انرژی، مالی، حمل و نقل، بهداشتی، کشاورزی، ورزشی، علمی، فناوری، فرهنگی، هنری و رسانه ای بین دو کشور به امضا رسیده است که تاثیر قابل توجهی در گسترش همکاری های دو کشور داشته است. تاکنون چهار دور کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شده که حاصل آن امضای یادداشت تفاهم های همکاری در بخش های مختلف اقتصادی، فنی وتجاری بوده است. 

سقائیان با اشاره به تبادلات ایران و برزیل در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی خاطر نشان کرد: آخرین و مهمترین تحول روابط دوجانبه در سال جاری، سفر ماه گذشته محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران در21فروردین ماه 1397 (10ماه آوریل 2018) به همراه یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و 100 تن از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی به برازیلیا می باشد که طی آن علاوه برگفتگو و تبادل نظر در مورد موضوعات دوجانبه، در مورد موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک نیز با میشل تمر رئیس جمهوری برزیل و همتای وی آلویسیو نونس رایزنی شد. همچنین 7 سند مهم همکاری در حوزه های اقتصادی، تجاری، قضایی و دانشگاهی بین دو کشور امضاء شد.

سفیر ایران در برزیل در پاسخ به اینکه آیا سفارت ایران برنامه فرهنگی در سال 2018 خواهد داشت؟، اظهار داشت: با توجه به تاثیر مهم شناخت ملت ها و نخبگان ایران و برزیل بر توسعه روابط فیمابین، تحقق برنامه فرهنگی با محوریت افزایش شناخت متقابل در مرکز توجه بوده است. در یکسال گذشته دو گروه مستند ساز تلویزیونی برزیلی از ایران گزارش تهیه و پخش نموده اند. همچنین دو گروه موسیقی سنتی ایرانی در یکسال گذشته در سان پائولو و برازیلیا به اجرای برنامه پرداخته اند. در گفتگو با وزیر فرهنگ برزیل هم به توافقی برای انجام امور فرهنگی رسیده ایم که برگزاری هفته فیلم و نمایش صنایع دستی از آن جمله است. با توجه به جذابیت موسیقی و سازهای ایرانی، همکاری با مدرسه موسیقی برازیلیا و هنرمندان موسیقی ادامه دارد و امیدواریم به اجرای یک برنامه موسیقی مشترک در سال جاری منجر شود.