به گزارش پارس به نقل از فارس، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ماه برگزار می شود انتخاباتی که پس از سه دوره روی کار آمدن دولت های هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد برگزار می شود.

انتخابات پیش رو از ماه ها قبل مورد بحث جریانات مختلف سیاسی از جمله اصلاح طلبان و اصولگرایان قرار گرفت و هر کدام از جریانات یاد شده تلاش داشتند تا با نقد فضای فعلی کشور و موج سواری بر روی برخی مشکلات اقتصادی موجود در جامعه خود را حائز اکثریت آرا کند. انتخاباتی که هم اصولگرایان هم اصلاح طلبان پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی چشم به آن دوختند و تلاش داشتند تا خود را به پاستور برسانند.

هر دو این جریان ها از ماه ها قبل طی نشست ها و جلساتی گزینه های خود برای حضور در عرصه انتخاباتی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت تعدادی از این گزینه ها یا به صورت مستقل یا با اجماع به ساختمان فاطمی آمدند تا نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شوند.

پس از ثبت نام نامزدها و حضور چهره های مطرحی از هر دو جریان شامل کامران باقری لنکرانی، غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف، منوچهر متکی، حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد در جریان اصولگرایان و چهره هایی همچون مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، حجت الاسلام حسن روحانی، اصغرزاده، مصطفی کواکبیان از جریان اصلاحات با پا گذاشتن به ساختمان فاطمی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

البته این انتخابات ضلع سومی نیز به نام نامزدهای مورد حمایت دولت داشت که شاخص ترین آنها اسفندیار رحیم مشایی بود که به همراه محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

گام بعدی پس از ثبت نام نامزدها احراز صلاحیت ها بود که شورای نگهبان پس از یک مهلت ۵ روزه بررسی ها و تمدید این مهلت برای ۵ روز دیگر لیست ۸ نفره احراز صلاحیت شدگان را به وزارت کشور داد و وزارت کشور نیز به اطلاع عموم مردم رساند.

لیستی که محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی به عنوان نامزد اصولگرا در خود می دید و محمدرضا عارف و حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان گزینه های نزدیک به اصلاح طلبان در آن حضور داشتند، محسن رضایی و سید محمد غرضی نیز به عنوان نامزدهای مستقل به لیست ۸ نفره شورای نگهبان راه یافتند.

البته پس از اعلام این لیست بحث هایی درباره رد صلاحیت ها مطرح شد زیرا با توجه به حضور حدود ۳۰ و اندی چهره مطرح برای نامزدی در انتخابات ارائه یک لیست ۸ نفره به معنای رد صلاحیت جمع زیادی بود. اما باید به این نکته توجه کرد طبق قانون مکانیزم تشخیص صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و ثبت نام کنندگان پیش از حضور در ستاد انتخابات کشور بر این موضوع آگاهی دارند؛ موضوعی که به صراحت در قانون نیز ذکر شده و تمامی نامزدها هنگام ثبت نام ضمن لزوم توجه به آن از اجرای مر قانون سخن گفتند.

توجه به لیست رد صلاحیت شده ها نشان می دهد که همانند لیست تائید صلاحیت شده ها اسامی افراد از جریان های مختلف در این لیست وجود دارد به جز آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دلیل کهولت سن و عدم توانایی برای انجام اقدامات اجرایی در لیست تائید صلاحیت نشده ها حضور داشت نامزد پرحاشیه دولت که همواره با اظهارنظرهای خود هزینه های فراوانی را ایجاد کرده بود در لیست تائید نشده ها حضور داشت.

علیرضا زاکانی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد و منوچهر متکی نیز از چهره های رد صلاحیت شده جریان اصولگرایان بودند و در این بین چهره های سرشناسی از جریان اصلاحات در لیست تائید نشده های شورای نگهبان حضور داشتند.

در نهایت شاهد بودیم که اغلب این نامزدها طی اظهارنظرهایی یا با صدور اطلاعیه یا بیانیه هایی ضمن بیان مجدد مواضع خود در هنگام ثبت نام از لزوم تبعیت از آراء شورای نگهبان و اجرای قانون را لازمه فضای کشور توصیف کردند.

حال با توجه به عبور انتخابات از مراحل ذکر شده و قرار گرفتن در روزهای تبلیغات انتخاباتی باید به این نکته توجه کرد که اکنون در فضای فعلی از هر جریان سیاسی یک یا چند نماینده در انتخابات حضور دارند و همین موضوع موجبات ایجاد حضور تمامی افراد با گرایشات وسلیقه های سیاسی مختلف را فراهم کرده است.

چهره هایی که هر کدام در دولت های پیشین دارای پست های حساسی بودند و یک جریان و گفتمان سیاسی را نمایندگی می کنند. هر چند ممکن است در روزهای منتهی به ۲۴ خرداد شاهد ائتلاف های سیاسی باشیم اما نمی توان به این نکته بی تفاوت بود که انتخابات دارای سه ضلعی اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقل ها است.

همین حضور گرایشات مختلف سیاسی در انتخابات به نوعی عملکرد مطلوب و قانونی شورای نگهبان در تائید صلاحیت ها را نشان می دهد و هویدای این موضوع است که این شورای نگهبان بدون لحاظ گرایشات سیاسی افراد و فقط بر طبق قانون رفتار کرده است.

براساس این گزارش در این ایام که نامزدها به معرفی خود و برنامه هایشان می پردازد مردم نیز بایستی با توجه ویژه به برنامه ها و مواضع نامزدها و همچنین کارنامه آنها تلاش خود را برای خلق حماسه سیاسی و انتخاب اصلح به کار گیرند تا در گام اول شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور باشیم و در گام بعدی نیز اصلح ترین فرد کابینه یازدهم را تشکیل دهد.