به گزارش پارس نیوز، 

معاون سابق کمیسیون اروپا بر این باور است که آمریکا چماق بزرگتری را در اختیار دارد تا اتحادیه اروپا را به خاطر تحریم‌های ایران به عنوان گروگان نگه دارد.

"گونتر ورهوگن" معاون سابق کمیسیون اروپا در مصاحبه با شبکه راشا تودی گفت: در شرایطی که بروکسل قصد دارد تا تحریم های آمریکا علیه شرکت های اروپایی طرف قرارداد با ایران را دور بزند، ولی به اعتقاد من آمریکا همچنان چماق بزرگتر را در اختیار دارد.

وی در ادامه افزود: من از این مساله نگران هستم که آمریکایی ها اینجا چماق بزرگتری دارند. اگر شما یک شرکت اروپایی یا یک خودروساز آلمانی باشید، و به آمارها دقت کنید، به نوع کسب و کاری که در ایران انجام می دهید و نوع کسب و کار و فعالیت تجاری که در آمریکا انجام می دهید، شما انتخاب زیادی ندارید، و تصمیم خواهید گرفت تا در ایران سرمایه گذاری نکنید و به سرمایه گذاری و کسب و کار در بازار ایالات متحده ادامه دهید.

وی در ادامه در خصوص این ایده که اروپا زیان و ضرر هر شرکت اروپایی را که از تحریم های آمریکا متضرر می شود، جبران کند، گفت: این مساله تنها در حد حرف است. اگر اتحادیه اروپا واقعا بخواهد قول دهد که همه زیان و ضررها را جبران خواهد کرد، می توانم به شما قول دهم که میزان زیان و ضرری که باید جبران شود، فراتر از توانایی مالی اتحادیه اروپا خواهد بود.

معاون سابق کمیسیون اروپا اظهار داشت: بنابر این واقعا نگران این هستم که سیاست گروگان گیری کشورها و شرکت ها از سوی ایالات متحده، در نهایت موفق خواهد بود. در شرایطی که تنش بین آمریکا و اتحادیه اروپا رو به افزایش است، شرایط پایان بدی خواهد داشت. ما باید به دوستان آمریکایی مان بگوییم که تاکنون محور آمریکا اتحادیه اروپا یک ضامن برای صلح و ثبات بوده، نه فقط در اروپا بلکه در سایر مناطق جهان. اگر این محور نابود شود، با تنش ها و منازعات بیشتری روبرو خواهیم شد، جهان به یک جنگ و نزاع نهایی نزدیک تر خواهد شد و این چیزی نیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز آن را بخواهد.

وی افزود: روابط بین آمریکا و اروپا باید بازتعریف شود. من از واژه دشمن استفاده نمی کنم ولی این آشکار و واضح است که همکاری و شراکت بین آمریکا و اتحادیه اروپا وارد عصر و مرحله جدیدی شده است.

اظهارات این مقام سابق اروپایی در شرایطی است که رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، از توافق هسته ای با ایران خارج شده است. این اقدام با مخالفت اکثر متحدان آمریکا از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا فرانسه و آلمان روبرو شده است.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، این اقدام ترامپ موجب انزوای بیشتر واشنگتن در عرصه بین المللی خواهد شد.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در صوفیه بر اتخاذ رویکرد واحد و متحد برای حفظ برجام تاکید کرده اند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که با اجرای قوانین مسدود کننده قصد دارد مانع از آسیب دیدن شرکت های اروپایی از تحریم های دولت ترامپ شود. در واقع اتحادیه اروپا یک روند حقوقی را آغاز خواهد کرد که بر اساس آن شرکت های اروپایی از اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران، معاف خواهند شد.