به گزارش پارس نیوز، 

یک  مقام ارشد اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت این اتحادیه قصد دارد در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قوانین موسوم به «قوانین مقابله‌ای» یا «قوانین مسدودساز» را فعال کند. 

«ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اروپا پس از پایان نشست سران اتحادیه اروپا در «صوفیه»، پایتخت بلغارستان گفت همه اعضا توافق کرده‌اند تا زمان پایبندی ایران به برجام به این توافق هسته‌ای پایبند بمانند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه لازم است از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت شود گفت: «از فردا کار را برای اصلاح قوانین مقابله‌ای، به نحوی که تحریم‌های ایران را شامل شود، شروع می‌کنیم.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه این کشور را از توافق «برجام» خارج و اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق هسته‌ای علیه ایران از سر گرفته خواهند شد.

آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا  به این کشور اجازه می‌دهد شرکت‌های کشورهای ثالث را که در حال تجارت با یک کشور تحت تحریم هستند، تحریم کند. آمریکا با استفاده از همین اصل سال ۲۰۱۴ بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» را با رقم بی‌سابقه ۹ میلیارد دلار جریمه کرد.  

دولت‌های کشورهای اروپایی که از پیش بر ضرورت حفظ برجام تأکید کرده بودند گفته‌اند در جستجوی راه‌هایی برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا هستند. 

یکی از گزینه‌های پیش روی دولت‌های اروپایی استفاده از قوانینی موسوم به «قوانین مقابله‌ای» یا «قوانین مسدودساز» است که پارلمان اروپا آن را سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا به تصویب رساند. 

در همان سال، بعد از تصویب «قانون تحریم‌های ایران و لیبی» در کنگره آمریکا که شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش انرژی ایران را در معرض تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار می‌داد اتحادیه اروپا با تهدید به استفاده از مفاد قانون مقابله‌ای و همچنین شکایت از آمریکا در «سازمان تجارت جهانی» موفق شد واشنگتن را به عقب‌نشینی وادار کند. 

«یونکر» با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند به این توافق پایبند خواهد ماند گفت: «همزمان، باید این را بدانیم که اثرات تحریم‌های آمریکا احساس خواهند شد. بنابراین، محافظت از شرکت‌های اروپایی، وظیفه اتحادیه اروپا است.»

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «به همین دلیل است که ما داریم فرایند استفاده از قوانین مقابله‌ای مصوب سال ۱۹۹۶ را آغاز می‌کنیم که هدف آن مقابله با آثار فراسرزمینی تحریم‌ها، هنگام اثرگذاری آنها بر اتحادیه اروپا است. ما فردا صبح این کار را انجام خواهیم داد.»

او گفت: «ما همچنین تصمیم گرفتیم به بانک سرمایه‌گذاری اروپا اجازه دهیم تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران را تسهیل کند. خود کمیسیون هم همکاری‌های خود با ایران را ادامه خواهد داد.»