به گزارش پارس نیوز، 

در روزهایی که دولت تدبیر و امید و حامیان مردمی آنان برای امضا توافق هسته‌ای در خیابان‌های جشن و پایکوبی به راه انداخته بودند و کار برجام را حل شده گمان می‌کردند، رهبر انقلاب در اظهارات دقیقی از بدعهدی آمریکایی‌ها سخن گفته و اعلام کردند که به مذاکرات خوشبین نیستند، سخنانی که شاید اگر از سوی مذاکره‌کنندگان جدی گرفته می‌شد و تضمین‌های بیشتری از طرف مقابل گرفته می‌شد، اکنون با چنین وضعیتی روبرو نبودیم.

شروط نه گانه‌ای که در ابتدای امر برای مذاکره کنندگان گذاشته شد و رهبر انقلاب تاکیدات بسیاری بر اجرایی شدن این موارد انجام دادند از جمله آن می‌توان به گرفتن تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل اشاره کرد که عملا این امر میسر نشد و تحریم‌ها بر جای خود ماندند.

از طرفی با وجود اینکه قرار بود وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب شود اما متاسفانه آمریکایی‌ها بارها تحریم‌های دیگری را به ایران تحمیل کردند که عملا بدعهدی خود را در این زمینه به اثبات رساندند.

هرچند یکی از مشکلاتی که ما در این زمینه با آن روبرو بودیم عدم دقت در انتخاب برخی از اعضای تیم مذاکره کننده بود که عملا مدتی پیش جاسوس بودن دری اصفهانی تایید شد و این مساله نشان می‌دهد دشمن از همه ابزار خود استفاده می‌کند، مساله‌ای که در شروط نه گانه‌ رهبری هم به آن اشاره شده بود اما جدی گرفته نشد.

از طرفی قرار بود وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب شود اما متاسفانه آمریکایی‌ها بارها تحریم‌های دیگری را به ایران تحمیل کردند که عملا بدعهدی خود را در این زمینه به اثبات رساندند

مقام معظم رهبری تاکنون بارها و بارها درباره بحث برجام و مسئله هسته‌ای  هشدار داده و نکات زیادی را در این باره مطرح کردند که حالا ترامپ و شرکت‌های اروپایی از برجام خارج شده‌اند، شاید بهتر می‌توان حکمت آن عدم خوشبینی رهبر انقلاب به مذاکره با آمریکا را فهمید.

یکی از استدلال‌های دقیق رهبر انقلاب مبتنی بر سود نداشتن مذاکره بدعهدی و کوتاه نیامدن آمریکایی‌ها بود که اکنون این مساله به اثبات رسیده است و آمریکایی‌ها علیرغم تعهدات کامل ایران به توافق هسته‌ای از آن خارج شدند.

هرچند در داخل هم برخی از مسئولان دولتی تاکید داشتند که اگر به سراغ برجام نمی‌رفتیم در کشور جنگ می‌شد و برجام از جنگ جلوگیری کرد در حالی همانطور که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند، جنگ واقعی جنگ اقتصادی است و باید برای حل آن روی پای خودمان بایستیم و برای پیشرفت کشورمان تلاش کنیم.

رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند: «چه در دوره‌ی دولت قبلی آمریکا، چه در دولت فعلی آمریکا، یکی از ترفندهای دشمن این بوده است که مرتّب تهدید کنند به جنگ؛ و [اینکه] گزینه‌ی نظامی روی میز است و مانند اینها. آن مسئول اروپایی هم، به مسئولین ما میگوید که جنگ در ایران حتمی بود؛ اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [امّا] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعّالیّت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است. ما را به جنگ نظامی متوجّه میکنند تا از این جنگ غفلت کنیم؛ جنگ واقعی جنگ فرهنگی است. این‌‌‌‌‌همه تلویزیون‌های گوناگون و شبکه‌های مختلف اینترنتی مشغول کارند برای اینکه دل و ذهن جوان ما را از دین و مقدّسات و عفّت و حیا و مانند اینها دور کنند؛ دارند جدّی تلاش میکنند، پولها خرج میکنند برای این کار! جنگ واقعی این است.»

در پایان گفت اظهارات رهبر انقلاب درباره آینده برجام با توجه به بدعهدی آمریکایی‌ها حرف جدیدی نیست و آنان همواره ماهیت پلید و بدعهد خود را نشان داده‌اند اما آنچه باید به آن توجه کنیم، تلاش و ایستادگی برای ساختن کشور و تقویت توان داخلی است که باید از سوی دولتمردان جدی گرفته شده و در صورتی که این مساله جدی گرفته شود، می‌توانیم امید داشته باشیم که کار کشور با سرعت به سمت پیشرفت در همه عرصه‌ها حرکت خواهد کرد.