به گزارش پارس نیوز، 

 

محمد دهقان با اشاره به تقاضای ۹۳ نماینده برای مسکوت ماندن شش ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس تقاضا کردند که الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به مدت شش ماه مسکوت بماند. استدلال ما این است که این کنوانسیون دارای مشکلات ذاتی است و چون در این کنوانسیون شورای امنیت سازمان ملل گروه های تروریستی را شناسایی و اعلام می کند و ممکن است در آینده برخی سازمان های آزادیبخش و برخی گروه هایی که با اشغالگران و استکبار مبارزه می کنند نیز در قالب گروه های تروریستی از سوی شورای امنیت اعلام شوند و حتی برخی نهادهای داخلی جمهوری اسلامی نیز گروه های تروریستی تلقی شود، لذا اصل پیوستن به این کنوانسیون غلط است.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز ادامه داد: دولت به خاطر اینکه از مواهب برجام در زمینه بانکی استفاده کند و بتواند تبادلات ارزی را در کشور سامان دهد، تعهد داده که به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم خواهد پیوست.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح دلایل مخالفت نمایندگان با پیوستن به این کنوانسیون در شرایط فعلی گفت: تصویب این کنوانسیون ایران را در معرض فشارهای عجیبی در آینده قرار خواهد داد. حق الشرطی که دولت ادعا دارد گذاشته است نیز به دلیل مغایرت این شروط با مفاد کنوانسیون، از سوی طرف مقابل پذیرفته نخواهد شد و حتی برخی کشورها می توانند به این شروط اعتراض کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که در طول سال های گذشته ایران به این کنوانسیون نپیوسته است. دولت برای استفاده از مواهب پسابرجام خواستار پیوستن به این کنوانسیون بود. سوال این است که امروز که اصل برجام زیر سوال رفته و آمریکا از برجام خارج شده است و طبق قانون ما نیز تعهدی به برجام نداریم، مواهبی در پسانقض برجام وجود ندارد که ما بخواهیم برای استفاده از آن به این کنوانسیون بپیوندیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهارداشت: حتی اگر دولت هم می خواهد به این کنوانسیون بپیوندد نباید در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده است، این لایحه در مجلس تصویب شود. این رفتار حقارت آمیز است. اگر دولت مجبور است تعهدات خود را در رابطه با FATF اجرا کند باید اجازه دهد تکلیف برجام با اروپا مشخص شود.

دهقان افزود: در این صورت دولت می تواند از موضوع پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به عنوان بستری برای امتیازگیری از اروپا استفاده کند، نه اینکه به این کنوانسیون بپیوندیم و هیچ فایده ای برای ما نداشته باشد.

وی تاکید کرد: اصل پیوستن به این کنوانسیون را غلط می دانیم اما به دوستانی که به خاطر الزامات اروپا و آمریکا تمایل به عقب نشینی دارند نیز توصیه می کنیم اقلا در قبال پیوستن به این کنوانسیون، امتیازی نیز بگیرید نه اینکه به صورت مجانی به این کنوانسیون بپیوندید.

دهقان با اشاره به رایزنی اش با معاون پارلمانی رئیس جمهور در این زمینه گفت: به آقای امیری نیز گفتم که بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این لایحه در مجلس شدند. استدلال ما این است در حالی که آمریکا از برجام خارج شده است، اجرای خواسته های اروپا در این زمان رفتاری حقارت آمیز است و نباید این کار را انجام دهیم. باید بررسی لایحه ۶ ماه مسکوت بماند تا نتیجه مذاکرات ایران با اروپا مشخص شود.

وی تاکید کرد: به آقای امیری اعلام کردم اگر به صورت قانونی نتوانیم جلوی تصویب این لایحه در مجلس را بگیریم راهی جز ترک مجلس در زمان برسی این لایحه نداریم و آبستراکسیون خواهیم کرد تا از این تصویب این طرح استعماری جلوگیری کنیم.

دهقان ادامه داد: آقای امیری نیز اعلام کردند این موضوع را روز چهارشنبه در هیات دولت مطرح و بررسی خواهند کرد و تصمیمی که در هیات دولت گرفته شود، اعلام می کنیم.