به گزارش پارس نیوز، 

حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران در سال 92 یکی از مسائل اساسی کشور بود که همه نامزدهای ریاست جمهوری سعی در ارائه طرحی برای حل مسائل و مشکلات آن را داشتن اما در آخرین روزهای خردادماه همزمان با برگزاری سومین مناظره انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری که منحصرا به موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخته شد، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان جمله‌ای را با این مضمون که‌ سانتریفیوژ باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد را به زبان آورد که از آن به جمله کلیدی در روی کارآمدن وی یاد می‌شود، هرچند هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که در کمتر از پنج سال از روی کارآمدن روحانی و اجرای سیاست‌های اقتصادی وی چرخ زندگی مردم به همراه چرخ سانتریفیوژها تعطیل شود.

نباید فراموش کنیم اروپایی‌ها هم همان قدر بدعهد هستند که آمریکایی‌ها تاکنون نشان داده‌اند

شرایطی که علاوه بر دادن از دست دادن عزت و اقتدار خود  و محدود کردن فعالیت هسته‌ای کشورمان از جمله تعطیل شدن رآکتور هسته‌ای کشورمان با ریختن بتن به درون آن به جایگاه اولی برگردیم که باید منتظر اعمال مجدد تحریم‌های ظالمانه باشیم.

هرچند وضعیتی که امروز به آن رسیدیم شرایطی نبود که غیرقابل پیش‌بینی باشد و بازخوانی مواضع چندساله رهبر انقلاب درباره رفتار آمریکا با ملت ایران با وجود نرمش قهرمانانه بدعهدی آمریکایی‌ها به خوبی این امر را اثبات می‌کرد اما متاسفانه علیرغم تاکیدات و هشدارهای مقام معظم رهبری درباره بدعهدی آمریکایی‌ها دولتمردان تمام هوش و حواس خود را به این مساله معطوف کرده و تمام توان و انرژی خود را به جای تکیه کردن بر اقتصاد مقاومتی بر توان کشورهای خارجی متمرکز کردند و نتیجه‌ای همین مساله‌ای است که اکنون به آن گرفتار شده‌ایم.

رهبر معظم انقلاب در اواخر عمر دولت دهم و همزمان با شروع به کار دولت یازدهم در جمع مسوولین نظام اعم از دولت سابقی و دولت فعلی درباره خوشبین نبودن به رفتارهای آمریکا و غیر منطقی بودن و غیر قابل اعتماد بودن آمریکا و انگلیس فرمودند: «آمریکائی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم. خب، سالها است که میگویند میخواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتی نیست که برای ما به‌وجود آوردند. من اول سال گفتم که خوشبین نیستم. در مسائل خاص، مذاکره را منع نمیکنم - مثل مسئله‌ی خاصی که در قضیه‌ی عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر - لیکن من خوشبین نیستم؛ چون تجربه‌ی من این را نشان میدهد. آمریکائی‌ها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیر منطقی‌اند، هم در برخوردشان صادق نیستند.»

شاید امروز که به اینجا رسیده‌ایم و ترامپ برجام را پاره کرده است، پذیرش این صحبت‌ها راحت باشد اما رهبر فرزانه انقلاب از ابتدای آغاز مذاکرات بر بدعهدبودن آمریکایی‌ها تاکید داشتند.

در این شرایط باید از آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پرسید که اکنون که بیانات رهبر کبیر انقلاب به اثبات رسیده است، چه جوابی بر پافشارهای‌های بی اساس خود دارند و آیا می‌توانند ضرر و زیان‌هایی را که بابت سیاست ذلیلانه و منفعلانه در عرصه سیاست خارجی را به عهده گرفتند را پاسخ دهند.

هرچند هنوز آزمون دولتمردان دولت دوازدهم به پایان نرسیده است و همانطور که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره کردند؛ آنان باید بدانند که در موقعیت حساسی قرار دارند و نباید اشتباه اعتماد به آمریکا را مجددا در مقابل اروپا مرتکب شوند.

اظهارات روز سه شنبه رهبر انقلاب در حالی مطرح شده است که مطرح شدن برخی اظهارات دولتی‌ها نشان می‌دهد آنان توجهی به این امر نداشته و سناریوی اعتماد به اروپا در پیش گرفته‌اند. این مساله در حالی صورت گرفته است که بنا به آن ضرب المثل معروف سگ زرد برادر شغال است، نباید فراموش کرد اروپایی‌ها هم همان قدر بدعهد هستند که آمریکایی‌ها تاکنون نشان داده‌اند.

در پایان باید گفت در این شرایط باید منتظر باشیم تا شاید روحانی و دولتمردانی چون وی کمی از این خسران عظیم عبرت گرفته و درصدد جبران آن برآیند.