به گزارش پارس نیوز، 

تماس تلفنی روز گذشته رئیس‌جمهور ایران با همتای فرانسوی خود درباره توافق هسته‌ای انعکاس گسترده ای در رسانه های آلمانی زبان داشت.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران شب گذشته در تماسی تلفنی با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود که بیش از یک ساعت  به طول انجامید با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، با تاکید بر اینکه آینده برجام بعد از سال  ۲۰۲۵ را مقررات بین المللی تعیین می کند گفت که ایران هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی پذیرد.روحانی همچنین افزود: «برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن ، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.»

این گفت‌وگوی تلفنی در رسانه‌های آلمانی‌زبان انعکاس گسترده‌ای داشت به طوری که در برخی موارد یکی از عناوین برجسته و یا تیتر نخست در بخش اخبار خارجی این روزنامه‌ها بود:

-روزنامه آلمانی ولت با انتشار این خبر نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران مورد مذاکره مجدد قرار نگیرد، از توافق خارج می‌شود اما  رئیس جمهور ایران مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران را به وضوح رد کرد.

-روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» هم نوشت که ترامپ خیلی تمایل دارد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود و به عنوان راهکار برای جلوگیری از این وضعیت هم پیشنهاد مذاکرات مجدد داده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور ایران مهر باطلی بر این ایده گذاشته است.

-شبکه خبری ARD آلمان هم نوشت که روحانی و ماکرون در تماس تلفنی طولانی، درباره آینده توافق هسته‌ای ایران با هم گفت‌وگو کردند. ایران شدیدا مذاکره مجدد در این مورد را رد کرد.

-خبرگزاری آلمان در خبری که نشریه آلمانی اشپیگل هم آن را منتشر کرد نوشت که ایران به هیچ‌وجه بار دیگر درباره توافق هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. در ادامه تنش‌ها در زمینه توافق هسته‌ای، موضع‌‌گیری‌ها هم سخت‌تر می‌شود. روحانی  هم در این شرایط مذاکرات هسته‌ای را به طور قاطع رد کرده است. این موضع‌گیری در حالی است که پیشتر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به شدت  ایران را هدف حمله قرار داده بود.

-شبکه خبری دویچه‌وله هم اعلام کرد که روحانی به شدت تغییر در این توافق بین‌المللی را رد کرد. وی در عین حال برای گفت‌وگو ابراز آمادگی کرد اما آیا اینها همان مسایلی هستند که ماکرون هم به آنها پرداخته است.

-روزنامه سوئیسی «نویه تسوریخر تسایتونگ» هم نوشت که روحانی مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای را رد کرد اما در زمینه مذاکره درباره شرایط خاورمیانه ابراز آمادگی کرد. ایران خواست آمریکا و اسرائیل را در زمینه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نپذیرفت.