به گزارش پارس نیوز، 

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی تهدیدات بسیاری برای نظام نوپای اسلامی از سوی دشمنان انقلاب بوجود آمد که ترور و حذف شخصیت‌های تراز اول انقلاب اسلامی از جمله مهمترین این تهدیدات بود.

در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز دستگاه‌های نظامی و امنیتی کشور ساختار مناسبی پیدا نکرده و از نظر آموزش و تجهیزات، از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند، دشمنان انقلاب اسلامی با هدف تضعیف و به زانو درآوردن انقلاب ملت ایران شروع به ترور و به شهادت رساندن شخصیت‌ها و مسئولان تاثیرگذار و اصلی کشور کردند.

آغاز ترور شخصیت‌های جمهوری اسلامی با ترور سپهبد قرنی رئیس ستاد ارتش در سوم اردیبهشت ماه سال 1358 و بدست گروهک فرقان آغاز شد. پس از آن استاد مرتضی مطهری که یکی از متفکرین و نظریه پردازان انقلاب اسلامی بود در 11 اردیبهشت سال 58 بدست گروهک فرقان ترور می‌شود. با ترور شهید مطهری، موضوع حفاظت از شخصیت‌ها بیش از پیش اهمیت می‌یابد. اما هنوز سازمان و ساختاری برای حفاظت از شخصیت‌ها در کشور بوجود نیامده بود.

گزارش: عملکرد درخشان سپاه در حفاظت از جان مسئولان؛ 30 سال بدون ترور موفق

تا پیش از تشکیل سپاه پاسدان انقلاب اسلامی گروه‌های مسلح مذهبی که در دفاع از انقلاب در مقابل گروه‌های مخالف ایجاد شده بودند، کم و بیش از برخی شخصیت‌ها حفاظت ‌می‌کردند. این گروه‌ها شامل گروه گارد ملی زیر نظر دولت موقت و نمایندگی آقای لاهوتی از طرف امام و همکاری افرادی با طیف‌های متفاوت فکری چون سید محمد غرضی، صباغیان، محسن رفیق‌دوست، محسن سازگارا، علی محمد بشارتی و حسن عابدی جعفری بود.

گروه دیگر گروه پادگان جمشیدیه بود که زندانیان سیاسی رژیم گذشته، بخش اعظمی از این گروه را تشکیل می‌دادند. آنها نیز تشکیلات خود را «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نامیدند. جواد منصوری، عباس آقا زمانی (ابوشریف)، عباس دوزدوزانی و ابراهیم حاج محمدزاده از مؤسسین این تشکیلات بودند. آیت‌الله موسوی اردبیلی رابط این گروه با شورای انقلاب بود.

تشکیلات نظامی سوم مربوط به سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. سازمان مجاهدین انقلاب که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب پایه‌ریزی شده بود یک تشکل سیاسی- نظامی بود که بخش نظامی‌اش به صورت مستقل با حضور محسن رضایی، محمد باقرذوالقدر، مرتضی الویری، محمد بروجردی و رحیم صفوی که در لبنان آموزش چریکی دیده بودند، به داوطلبان گزینش شده آموزش نظامی می‌داد.

گزارش: عملکرد درخشان سپاه در حفاظت از جان مسئولان؛ 30 سال بدون ترور موفق

گروه چهارم گروه شهید محمد منتظری بود که ایده اولیه تشکیل نیرویی با عنوان سپاه پاسداران از سوی شهید منتظری ارائه شده بود. محمد منتظری برخی کماندوهای فلسطینی را به ایران آورد و در کنار آنها برخی افسران ارتش مانند کلاهدوز، نامجو و کتیرایی را نیز برای آموزش نیروها به کار گرفت.

با تاسیس رسمی سپاه پاسداران این نهاد انقلابی در ابتدا به صورت خودجوش وظیفه حفاظت از شخصیت‌ها نظام را برعهده می‌گیرد و پس از آن با حکم حضرت امام رسما مسئولیت حفاظت از جان مسئولان و شخصیت‌های نظام را بر عهده می‌گیرد.

** حفاظت از شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی از کجا شروع شد؟

در روز پنجم خرداد 1358، افرادی از گروه تروریستی فرقان بعد از ترور شهید مطهری، مرحوم آیت الله‌ هاشمی رفسنجانی را ترور می‌کنند که با هوشیاری همسر آقای هاشمی، تروریست‌ها موفق به ترور نمی‌شوند ولی ایشان زخمی شده و به بیمارستان منتقل ‌می‌شود.

به همین مناسبت حضرت امام خمینی(ره) پیامی صادر کردند و به سپاه پاسداران دستور دادند از شخصیت‌های انقلاب حفاظت کنند. متن کامل این پیام به شرح زیر است:

گزارش: عملکرد درخشان سپاه در حفاظت از جان مسئولان؛ 30 سال بدون ترور موفق

«پاسداران انقلاب و رؤسای آنان موظفند از این شخصیت‌های ارزندۀ انقلابی حفاظت کنند و رفت وآمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگر چه خود آنان راضی نباشند. ملت بزرگ اسلامی مصمم است به نهضت اسلامی خود ادامه دهد و اجازۀ دخالت خیانتکاران را در کشور خود ندهد. ما ملت‌های بزرگ اسلامی را به همکاری در این نهضت اسلامی ایران دعوت می‌کنیم.»

پس از این پیام حضرت امام بود که سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی رسما مسئولیت حفاطت از شخصیت‌ها و مسئولان نظام جمهوری اسلامی را برعده می‌گیرد و یگان حفاظتی که پس از شهادت استاد مطهری در سپاه تشکیل شده بود، نام سپاه حفاظت انصارالامام برخود گرفت. در سال 1368 با تفکیک سپاه حفاظت ولی امر از مجموعه حفاظت از شخصیت‌ها، سپاه حفاظت شخصیت‌ها به سپاه حفاظت انصارالمهدی تغییر نام یافت.

** وظایف سپاه حفاظت انصار المهدی

سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) وظیفه حفاظت از جان شخصیت‌های طراز اول نظام شامل رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، نواب رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور، رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان و همچنین حفاظت از جان مهمانان عالیرتبه خارجی را برعهده دارد. این سپاه همچنین عهده دار حفاظت از جان فرماندهان ارشد سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و فرماندهان ارشد نظامی است.

گزارش: عملکرد درخشان سپاه در حفاظت از جان مسئولان؛ 30 سال بدون ترور موفق

البته پس از ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در سال‌های 88 تا 90، با توجه به تجربه و سوابق سپاه در حفاظت از جان شخصیت‌های کشور، مسئولیت حفاظت از جان دانشمندان هسته‌ای و نخبگان علمی هم با تصویب شورایعالی امنیت ملی به سپاه حفاظت انصارالمهدی واگذار شد و از آن روز تاکنون دشمن دیگر نتوانسته هیچ‌کدام از دانشمندان هسته‌ای کشور را ترور کند.

یکی دیگر از وظایف سپاه حفاظت انصار المهدی حفاظت از اماکن حساس و حیاتی کشور مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، مجلس خبرگان رهبری و مجموعه ریاست جمهوری است.

سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج) از آغاز تشکیل تا به امروز بیش از 300 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که برخی از این شهدای گرانقدر در جنگ تحمیلی و در طول هشت سال دفاع مقدس به عنوان رزمنده و برخی دیگر در حین انجام مأموریت و حفاظت از شخصیت‌های نظام و 4 نفر از آنان به عنوان مدافع حرم و در دفاع از حرم اهل بیت(ع) به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند اما با وجود تقدیم این شهدا، حدود 30 سال اس که هیچ عملیات ترور موفقی در حوزه واگذارشده به سپاه انصار اجرا نشده است و این یعنی عملکرد درخشان.