به گزارش پارس ، مهربه نقل ازخبرگزاری رویترز: شورای نگهبان ایران دو نامزد مطرحی که شانس نسبتا بالایی در انتخابات خردادماه داشتند را رد صلاحیت کردند.

این خبرگزاری در ادامه به رد صلاحیت" اکیر هاشمی رفسنجانی" و" اسفندیار رحیم مشایی" اشاره کرده و مدعی شده که رد صلاحیت این دو می تواند منجر به وجود آمدن تنش هایی در داخل ایران شود.

رویترز در ادمه با اشاره به تائید صلاحیت هشت نفر از سوی شورای نگهبان می نویسد: هنوز مشخص نیست که کدامیک از این هشت نفر شانس بیشتری برای پیروزی دارند. اما به احتمال زیاد رقابت اصلی میان" سعید جلیلی" ، " علی اکبر ولایتی" و" محمد باقر قالیباف" خواهد بود.

بر اساس این گزارش، با نگاهی به اسامی تائید صلاحیت شدگان و وفاداری آنها به حکومت، مشخص می شود که بعد از انتخابات سال جاری احتمال بسیار پائینی برای تکرار حوادثی که بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ رخ داد وجود دارد.

بلومبرگ گزارش خود را با این تیتر که" صلاحیت هاشمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رد شد" منتشر کرده است.

در این مطلب به رد صلاحیت مشایی نیز اشاره شده و به موقیعت وی و رفسنجانی در داخل ایران پرداخته است.

بلومبرگ در ادامه به سراغ" سوزان مالونی" از کارشناسان موسسه بروکینگز رفته و از قول وی می نویسد: با رد صلاحیت هاشمی پیش بینی درباره آینده انتخابات تقریبا راحت تر شده است. با نامزد شدن رفسنجانی در انتخابات این فرضیه در میان برخی در داخل ایران بوجود آمد که حضور وی خطرناک است.

این رسانه مواردی چون مشکلات اقتصادی و مقابله با تلاش های اسرائیل و آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را مهمترین چالش های رئیس جمهور آتی ایران می داند.

واشنگتن پست به انتقاد احمدی نژاد از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت مشایی پرداخته و می نویسد: احمدی نژاد اعلام کرده که رد صلاحیت مشایی ظلم بود.

این رونامه در ادامه به بخشی از سخنان احمدی نژاد در این رابطه و همچنین رد صلاحیت هاشمی می پردازد.

در بخش پایانی گزارش واشنگتن پست تلاش شده تا اختلافات میان احمدی نژاد و مقام معظم رهبری به گونه ای پوشش داده شود.

آسوشیتدپرس نیز به پوشش سخنان احمدی نژاد در انتقاد از رحیم مشایی پرداخته و می نویسد: احمدی نژاد اعلام کرده که موضوع رد صلاحیت مشایی را از طریق رهبری پیگیری خواهد کرد.

وی معتقد است با رد صلاحیت مشایی، در حق او ظلم شده است.