به گزارش پارس نیوز، 

هفتاد و دومین سالروز استقلال سوریه از استعمار فرانسه همزمان با تجاوز دیگری از سوی این استعمار پیر با همراهی آمریکا و انگلیس همراه بود که مانند گذشته با شکست مواجه شد. این روزها مردم سوریه به خیابان‌ها آمده‌اند تا دو مراسم بزرگ را جشن بگیرند. چشن بزرگتر مربوط به شکست تجاوز سه جانبه آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه بود که گرچه در رجزخوانی‌های تبلیغاتی از سرکوب دولت مردمی بشار اسد صحبت می‌کرد، اما در نهایت به موشک باران چند مرکز پژوهشی و علمی منحصر شد که پیش از این نیز از سوی گروه‌های تروریستی هدف حملات موشکی قرار گرفته بودند.

شادی مردم سوریه از دو پیروزی بر فرانسه + تصاویر

مناسبت دوم 17 آوریل و سالروز استقلال سوریه و اخراج اشغالگران فرانسوی از اراضی این کشور است. مردم سوریه در طول 25 سال مقاومت در برابر اشغالگری جانفشانی های زیادی را برای اخراج اشغالگران و استقلال کشور از خود نشان دادند تا اینکه نهایتا ثمره مجاهدت‌های خود را دریافت کردند.

شادی مردم سوریه از دو پیروزی بر فرانسه + تصاویر

فرانسه از زمان شکست پادشاهی سوریه در جنگ میسلون در تاریخ 24 ژوئن 1920میلادی حاکم سوریه شده بود. پیمان فرانسه و سوریه که در سال 1936 در پاریس امضا شد، استقلالی جزئی به سوریه داد و باعث شد فرانسوی‌ها متعهد شوند که نیروهای خود را از سوریه بیرون ببرند. اما قبل از اینکه هرگونه توافقی بخواهد به مرحله اجرایی برسد، جنگ جهانی دوم در سال 1939 آغاز شد و سوریه را تبدیل به زمین جنگ نیابتی بین دول متخاصم کرد.

شادی مردم سوریه از دو پیروزی بر فرانسه + تصاویر

شادی مردم سوریه از دو پیروزی بر فرانسه + تصاویر

سوری‌ها که طرف نیروهای آزاد فرانسه و بریتانیا را در این جنگ گرفته بودند، با این امید که وعده‌های دولت فرانسه بعد از این جنگ محقق شود، به جنگ نیروهای متحد آلمان رفتند. نیروهای بریتانیا و فرانسه در سال 1941 سوریه را اشغال کردند، اما ژنرال شارل دوگل قول داد که به حکومت فرانسه در سوریه پایان می‌دهد. بعد از اعتراضات ملی در سال 1945 که به‌ دلیل روند کند عقب‌نشینی نیروهای فرانسوی از سوریه به‌وجود آمده بود، آخرین نیروهای نظامی فرانسوی در هفدهم آوریل سال 1946 سوریه را ترک کردند.

شادی مردم سوریه از دو پیروزی بر فرانسه + تصاویر