به گزارش پارس نیوز، 

'ما جایو شو' نماینده دایم چین در سازمان ملل تصریح کرد «حمله نظامی اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه باعث نگرانی گسترده در سطح جهان شده است».
آمریکا و متحدانش بامداد شنبه از هوا و دریا با 103 موشک به اهدافی در خاک سوریه حمله کردند.
روسیه اعلام کرد که 71 موشک شلیک شده در هوا منهدم شده است.
سوریه هم تاکید کرد که اگرچه این حمله موشکی با هدف تقویت روحیه و احیای تروریست های شکست خورده صورت گرفت اما تنها عزم دولت، ارتش و مردم سوریه را در مبارزه با تروریست ها مضاعف کرد.
نماینده دایم چین در سازمان ملل گفت: کشورش مخالف تحرکات نظامی علیه سوریه است و این را «مخل صلح و امنیت کل منطقه» می داند.
پیش از او «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفته بود پکن مخالف اقدام نظامی بدون ماموریت سازمان ملل در سوریه است و از کشورهای ذی ربط خواسته بود «به منشور سازمان ملل احترام بگذارند».
نماینده دایم چین در سازمان ملل گفت همه باید در شرایطی که به سوریه حمله شده است و با توجه به حساسیت اوضاع از خود «خویشتنداری و آرامش» نشان دهند.
'ما جایو شو' هفته گذشته هم در جلسه شورای امنیت که به درخواست روسیه برگزار شده بود خاطر نشان کرد «منطقه هم اکنون در تقاطع جنگ و صلح قرار دارد».
وی تاکید کرد چین از همه جوانب ذی ربط می خواهد خویشتندار بوده و دست به اقدامی نزند که اوضاع را بحرانی تر کند و باید برای حل مساله به دنبال گفت و گوهای صلح آمیز بود.
نماینده دایم چین در سازمان ملل با اشاره به حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه گفت اکنون وقت آن است «همه وحدت و اجماع نظر داشته باشند و از هر تلاشی برای جلوگیری از جنگ فروگذار نکنند».
وی تصریح کرد اولویت این است همه به تحقیقات جامع و بی طرفانه در باره ادعای حمله شیمیایی به دوما در سوریه احترام بگذارند و منتظر باشند تا نتیجه این تحقیقات روشن شود.
'ما جایو شو' گفت: هر اقدام نظامی که بر اساس ماموریت شورای امنیت نباشد و منشور این سازمان را نقض کند در واقع «خلاف مقررات و نرم های بین المللی است» و نظم بین المللی را مخدوش می کند.
وی با اشاره به اینکه «حق حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه» باید مورد احترام قرار گیرد گفت: چین هرگز راه حل سوریه را نظامی نمی داند و بر حل بحران با رهیافت سیاسی تاکید می ورزد.
نماینده دایم چین در سازمان ملل تاکید کرد در این شرایط این سازمان ملل است باید تصمیم گیرنده باشد و باید بر دیپلماسی تکیه ورزید و اجازه داد تا سازمان ملل با اقتدار موضوع را فیصله دهد.
او با بیان اینکه «اقتدار سازمان ملل و شورای امنیت به صلح و ثبات در سوریه و کل خاورمیانه پیوند خورده است» گفت: اعتبار این نهاد بین المللی به این موضوعات بستگی دارد.
نماینده چین گفت کشورش هر تلاش سازنده ای را انجام می دهد تا صلح و ثبات در خاورمیانه و سراسر جهان مورد حراست قرار گیرد.
آساق**231**1904**