به گزارش پارس نیوز، 

ییلماز در گفت و گو با شبکه هالک تی.وی اظهار کرد: انجام حملات شیمیایی در غوطه شرقی و یا استفاده کننده آن تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی بی طرف اثبات نشده است و این بهانه غرب به ویژه آمریکا در واقع همان سناریوی تکراری است که پیش از این در حمله به عراق به کار رفت و در نهایت ادعاهای دروغین واشنگتن مبنی بر این که صدام حسین سلاح شیمیایی دارد، بر همگان آشکار شد.
وی ادعاهای مقامات حزب حاکم ترکیه در مقابله با آمریکا را ظاهر سازی خواند و تاکید کرد: اردوغان یک روز به حضور آمریکا در منطقه معترض است و روز دیگر با بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، خواستار دخالت غرب شده و از حملات آمریکا و متحدانش علیه سوریه حمایت می کند که این کار آب در آسیاب اسراییل ریختن است.
وی تصریح کرد: ماسک ریاکاری حزب حاکم ترکیه از چهره آنها افتاده است چرا که از یک سو به بهانه مظلومیت کشته های فلسطینی و سوری اشک می ریزند و از سوی دیگر از بمباران غرب علیه سوریه حمایت می کنند.
معاون رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه تصریح کرد: مقامات آنکارا با ابراز خشنودی از اقدام یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه سوریه، در واقع به یاری حامیان گروه های تروریستی پرداختند.
به گزارش ایرنا، به رغم حمایت دولت ترکیه از حمله آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه، بسیاری از شخصیت های سیاسی، رسانه ها و تحلیلگران مسائل نظامی ترکیه این اقدام آمریکا و متحدانش را محکوم کردند.
تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان در شبی مقدس در جهان اسلام به سوریه نشان داد که نقشه آنها فقط تجزیه خاک این کشور نیست بلکه همه مسلمانان جهان را هدف قرار داده اند و گامی دیگر در راستای اهداف اسراییل برداشته اند.
کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری ترکیه نیز گفت که کشورهای منطقه از جمله ترکیه، ایران، عراق و سوریه توان و ظرفیت حل مساله جنگ داخلی سوریه را دارند و بهتر است برای پایان دادن به جنگ گرد هم آیند.
وی درگیری های سوریه را جنگ نیابتی دانست و اظهار کرد: روسیه و آمریکا به طور متقابل در سوریه قدرت نمایی می کنند و در این درگیری ها یا سلاح آمریکایی و یا سلاح روسی به کار برده می شود ولی نمی دانم چرا آنها این قدرت نمایی خود را در کشور خود و یا جای دیگر نشان نداده و در خاورمیانه انجام می دهند.
وی حمایت از جنگ در سوریه را نادرست خواند و گفت: درباره به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه نیز که بهانه حمله اخیر شده، شبهه جدی وجود دارد.
احسان باشبوزکورت نظامی بازنشسته ارتش ترکیه نیز در گفت و گو با شبکه تی.وی.نت اظهار کرد: ارتش ترکیه در جریات عملیات سپر فرات و عفرین ضربات سهمگینی به گروه های تروریستی زد و از سوی دیگر دولت وارد گفت و گو با ایران و روسیه در خصوص آینده سوریه شد که این موارد بسیار برای غرب سخت و دردناک بود و به همین دلیل معتقدم حملات اخیر آمریکا و متحدانش به سوریه به منظور تضعیف مذاکرات آستانه و موقعیت ترکیه انجام شده است.
وی تاکید کرد: به باور من آمریکایی ها به طور قطع از سوریه خارج نخواهند شد و حملات موشکی واشنگتن و متحدانش به سوریه حکایت از اهداف پشت پرده غرب در این منطقه دارد.
وی بیان کرد: باید اعتراف کنم که هنوز انجام حملات شیمیایی به غوطه شرقی از سوی دولت مرکزی سوریه اثبات نشده است و به همین دلیل حملات موشکی غرب به سوریه با بهانه تنبیه دولت آن کشور غیرقابل قبول است.
به گزارش ایرنا، آمریکا بامداد شنبه (25 فروردین) به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) دمشق و حمص سوریه را هدف حمله نظامی قرار دادند که بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه(سانا)، تمام موشک های شلیک شده متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.
وزارت دفاع سوریه اعلام کرد: در حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه، 110 موشک به خاک این کشور شلیک شده است.
سامانه های ضد هوایی سوریه با موشک های متجاوزان آمریکایی در دمشق و حمص سوریه مقابله کردند.
خبرگزاری رسمی سوریه همچنین اعلام کرد حملات موشکی متجاوزان آمریکایی و متحدانش ( فرانسه و انگلیس) به یک پایگاه نظامی در استان حمص سه غیر نظامی زخمی شدند.
وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواست به ادعای رسانه هایی که عمدا و یا بدون اطلاع به بزرگ نمایی اهداف تجاوز آمریکا و متحدانش اقدام می کنند، توجه نکنند.
صدها نفر از شهروندان سوری در میدان اموی شهر دمشق در حمایت از دولت و ارتش سوریه تجمع کردند.
زندگی در دمشق بعد از تجاوز آمریکا و هم پیمانانش عادی است.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شده اند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، برخی اهداف را در سوریه هدف حملات موشکی قرار دادند.
خاورم/1905