به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ان‌پی‌آرف ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو گفت: سه کشوری که به سوریه حمله کردند یعنی فرانسه، آمریکا و انگلیس به طور جامع ما را در جریان تحولات قرار دادند و ما دلیلی برای تردید در یافته‌ها و ارزیابی‌های آنها نداریم و می‌دانیم که حمله شیمیایی هفتم آوریل هم در منطقه‌ای که حکومت سوریه با حمایت ایران و روسیه در آن عملیات داشته صورت گرفت.

او مدعی شد: ما می‌دانیم که تحقیقات مستقلی درباره حملات شیمیایی قبلی صورت گرفته و آنها به وضوح گفته‌اند که حکومت بشار اسد مسئول آن بوده بنابراین این اتفاق قبل از این نیز افتاده است.

او با اشاره به اینکه ناتو از نحوه واکنش این سه کشور هم‌پیمان به سوریه حمایت می‌کنند گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده و همچنین ناقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی و چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود و در عین حال حکومت سوریه با این کار توافقنامه‌هایی را که به هنگام متعهد شدن به نابود کردن سلاح‌های شیمیایی خود امضا کرد را نیز نقض کرده است. من فکر می‌کنم ما همگی این مسئولیت را داریم که اطمینان حاصل کنیم استفاده از این سلاح‌ها تبدیل به رویه عادی نشود و به همین دلیل جامعه بین‌المللی باید اینگونه به آن واکنش نشان دهد.

دبیرکل ناتو درباره مساله عدم مشارکت کشور آلمان در این حملات اظهار کرد: من فکر می‌کنم باید درک کرد که همه 29 کشور هم‌پیمان در ناتو در بیانیه‌ای از اقدامات این سه کشور حمایت کردند و آنها پیش از دست زدن به این حملات با همه ما و من و همچنین آلمان رایزنی کردند بنابراین آمریکا، بریتانیا و فرانسه بیشتر از حد کافی از قابلیت‌های لازم برای این حملات برخوردار بودند و من فکر می‌کنم که نحوه انجام آن خوب بوده است.

دبیرکل ناتو با اشاره به اینکه این ائتلاف از بابت اقدامات تلافی جویانه روسیه نگرانی دارد گفت: من فکر می‌کنم همه ما از جمله روسیه دیدیم که هدف از این حملات صرفا تاسیسات و قابلیت‌های سوریه بود و هدفشان به هیچ وجه نیروهای روسی در سوریه نبودند و در عین حال خطوط عادی کاهش تعارض‌های نظامی میان آمریکا و هم‌پیمانانش با روسیه پیش از این حملات مورد استفاده قرار گرفتند.

استولتنبرگ در ادامه گفت: مهمترین چیزی که همه ما و جامعه بین‌الملل می‌تواند در قبال بحران سوریه انجام دهیم حمایت از همه تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی و صلح آمیز برای جنگ در سوریه است. به همین دلیل ناتو از یک فرایند صلح تحت رهبری سازمان ملل برای سوریه حمایت می‌کند. ما از روسیه هم می‌خواهیم از تمامی نفوذش در حکومت سوریه استفاده کرده و نقشی سازنده در تلاش‌هایی تحت رهبری سازمان ملل برای یافتن راه حلی سیاسی برای سوریه ایفا کند. هیچ راه حل نظامی برای جنگ در سوریه وجود ندارد.

وی افزود: با این حال این کاملا ضروری است هنگامی که ما می‌بینیم سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد واکنش نشان دهیم و من معتقدم اگر جامعه بین‌الملل و ناتو ساکت نشسته و تنها این استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نظاره گر بودند و آن را می‌پذیرفتند این نه تنها باعث می‌شد که ما اعتبار توافقنامه‌های ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی را تضعیف کنیم بلکه امکان مذاکره برای راه حل سیاسی در سوریه را نیز تضعیف می‌کردیم چون حکومت بشار اسد باید درک کند که می‌بایست برای یک راه حل سیاسی پای میز مذاکره بنشینند.