ثبت نام نامزد ها فضای انتخابات ریاست جمهوری را تا حدودی شفاف کرد؛ به نظر شما آمدن آقای هاشمی چه تاثیری بر آرایش گروه های و جریانات سیاسی گذاشت؟  
آمدن آقای هاشمی در آرایش انتخابات تغییر خاصی ایجاد نکرد، در واقع ایشان یک ضلع از انتخابات را نمایندگی می کند. آقای هاشمی با یک برنامه ریزی توانست در دو جبهه اصولگرایی و اصلاح طلبی تکثر نامزد به وجود آورد و سپس با نامزدی خود در اردوگاه اصلاحات، عامل انسجام بخشی لقب گیرد؛به عبارت دیگر آقای هاشمی عناصری از کارگزاران و سایر گروه های اصلاح طلب را فعال کرد بنابراین سخن آقای عبدی که اعلام کرده بود « آقای هاشمی صرفا به دلیل نگرانی از استمرار دولت احمدی نژاد به صحنه می آید» بهره ای از حقیقت نبرده چراکه این ظاهر قضیه است. در باطن آقای هاشمی سناریویی را در حال اجرای دارد که انتخابات را دوباره میان او و گزینه آقای احمدی نژاد دو قطبی می کند تا یکی از این دو خروجی  وارد رقابت سیاسی پیش رو شوند.  

شما از آگاه شدن برخی نامزد های اصولگرا درباره سناریوی آقای هاشمی صحبت کردید، حالا آنها چه کار خواهند کرد؟  
بعضی ها به عملکرد آقای هاشمی براساس تعاریف اصولگرایی ایرادات جدی می گیرند و بعضی دیگر نسبت به ایشان دچار تردید می شوند که دیگر برای ادامه حضور در عرصه رقابت تکاپوی جدی نخواهند کرد.  

اصولگرایان می توانند روی یک نامزد حداکثری به توافق برسند؟  
قطعاً اگر برخی منیت ها را کنار بگذارند می توانند به چنین هدفی جامعه عمل بپوشانند، البته پایگاه اجتماعی اصولگرایان وقوع چنین اتفاقی را از نامزد های اصولگرا مطالبه خواهد کرد.  

از میان آقایان جلیلی یا قالیباف کدام یک می تواند نامزد حداکثری اصولگرایان باشد؟  
بستگی به آرای مردم دارد. کسب رتبه بالاتر در نظر سنجی های آینده می تواند ملاک و معیاری قرار گیرد و یک گام به جلو باشد. توقف در گذشته و پذیرش این مطلب که یک فرد تنها قهرمان نهضت است، پذیرفتنی نیست. آقای هاشمی همواره در پس حرف های خود اعلام می کند « من قهرمانم و باید به صحنه بیایم تا مشکلات حل شود. »  

حال آنکه تحقق این تفکر تحقیر ملت است، چون کشور استعداد های متعدد دارد و باید اجازه داد که این استعداد ها شکوفا شوند و خود را اثبات کنند تا زمانی که قدیمی تر ها نخواهند به جوانتر ها فرصت بدهند طبیعتاً ملت درجا خواهد زد.  

شما معتقدید اگر تکثر نامزد ها در جریان اصولگرا همچنان باقی بماند به ضرر این گفتمان تمام می شود؟  
قطعاً وقتی سناریویی این چنین هدفمندانه برای پراکندگی اذهان عمومی طراحی شده، حتما متکثر باقی ماندن نامزد های اصولگرا به ضرر ملت و گفتمان اصولگرایی تمام می شود. آقای زیبا کلام در مناظره با من در دانشگاه تهران بهه صراحت گفت که « اگر آقای مشایی بیاید آقای هاشمی هم خواهد آمد» وقتی دو نفر در یک رقابت، خود رقیب شان را تعیین می کنند به این معناست که بازی را خود آنها هدایت می کنند.  

با این تفاسیر انتخابات را چند قطبی می بینید؟  
من انتخابات را سه ضلعی می بینم.  

سه قطبی بین چه طیف های سیاسی شکل خواهد گرفت؟  
انتخابات بین دولت، اصولگرایان و جریان اصلاحات سه قطبی می شود.  

شما می گویید رقابت سیاسی پیش رو سه قطبی می شود، به نظر شما پیروز انتخابات در مرحله اول مشخص می شود یا مرحله دوم؟  
به احتمال زیاد انتخابات دو مرحله ای خواهد شد. البته باید دید کسانی که وظیفه دارند برای رشد سیاسی ملت تلاش کنند، چقدر به وظیفه خود عمل می کنند.  

چه کسانی از سه ضلعی که نام بردید به مرحله دوم می روند؟  
فکر می کنم آقای هاشمی با نامزد اصولگرایان به مرحله دوم می رود، در این حالت نامزد اصولگرایان پیروز خواهد شد. البته آقای هاشمی دوست دارد که کاندیدای دولت رقیب او در مرحله دوم باشد و نامزد دولت همچنین تمایلی دارد، بنابراین هر دو به هم کمک می کنند که گفتمان اصولگرایی را کنار بگذارند.  

شما هیچ شانسی برای نامزد دولت حتی برای رفتن به مرحله دوم قائل نیستید؟  
بله؛ من چنین اعتقادی دارم.  
به فرض که نامزد دولت با آقای هاشمی به مرحله دوم انتخابات برود، در این صورت اصولگرایان طرف کدام یک را می گیرند 
بحث دشواری است. چون هر دو از یک سنخ هستند و تفاوتی با هم ندارند، بنابراین باید دید آن زمان چه رخ می دهد، چون آقای هاشمی در برخی ویژگی های منفی مقدم بر نماینده دولت است.  

یعنی شما معتقدید اصولگرایان برای تقابل با هاشمی چاره ای ندارند که با گزینه آقای احمدی نژاد در مرحله دوم کنار بیایند؟  
باید دید لحظه آخر چه شرایطی رقم می خورد.  

اگر نامزد دولت نتواند کارت ورود به انتخابات را اخذ کند، با این فرض انتخابات یک مرحله ای می شود یا دو مرحله ای؟  

اگر نامزد دولت به دلیل برخی شرایط نتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، آن انسجام لازم در جبهه اصولگرایی به وجود نمی آید. بعد تهدید کاندیدا در جبهه اصولگرایی می تواند همان چند ضلعی را در انتخابات حاصل کند که در این صورت باز هم رقابت دو مرحله ای می شود.  

اگر نامزد دولت با آقای هاشمی به مرحله دوم برود چه کسی پیروز خواهد شد؟ سال ۸۴ احمدی نژاد اکثریت آرا را به دست آورد، سال ۹۲ چه اتفاقی می افتد؛ تاریخ تکرار می شود یا این بار برگه برنده در دست آقای هاشمی است؟  
برداشت آقای هاشمی این است که او در این شرایط پیروز می شود چون ضعف های آقای احمدی نژاد به عنوان قوت برای آقای هاشمی محسوب خواهد شد، یعنی به نوعی آقای احمدی نژاد امتیازاتی را برای آقای هاشمی رقم خواهد زد اما اگر نامزد اصولگرایان به مرحله دوم برود، آقای هاشمی نه تنها از آن امتیازات برخوردار نخواهد شد بلکه ضعف هایش برگه برنده را به دست نامزد اصولگرایان می دهد. حالت دوم رقابتی رشد یا بنده به وجود می آورد، چون موجب بیشتر شدن نقش تفکر و تأمل در انتخاب نامزد اصلح می شود.  

صریح تر بفرمایید در رقابت میان هاشمی و مشایی چه کسی پیروز میدان می شود؟  
به احتمال زیاد آقای هاشمی حائز اکثریت آرا می شود.  

سبد رای اصولگرایان، دولت و آقای هاشمی را چقدر می بینید؟  
این بستگی به نوع عملکرد اصولگرایان در روز های آتی دارد. من فکر نمی کنم آقای هاشمی بیشتر از آن مقدار رأیی که در سال ۸۴ به دست آوردند، بتوانند اوج بگیرند.  

منظور شما دور اول انتخابات سال ۸۴ است یا دور دوم؟  
منظورم دور دوم است، آقای هاشمی نمی تواند از آن مقدار رای فراتر رود، چراکه اگر در خاطر جامعه باشد از محمود دولت آبادی چپ گرا برای حمایت از هاشمی تا اپوزیسیون خارج کشور به میدان آمدند، اما نتوانستند کسب آرا کنند.

بازنشر از مثلث