ایران و هند قرارداد اجاره بندر شهید بهشتی در چابهار را امضا کردند. بر اساس این قرارداد یک شرکت هندی برای مدت 18 ماه اپراتور بندر شهید بهشتی خواهد بود. 

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نیز اعلام کرد که این کشور از ساخت خط راه‌آهن چابهار - زاهدان پشتیبانی خواهد کرد. این خط ‌آهن بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های چابهار را امکان‌پذیر می‌کند. 

ایران و هند به دنبال تقویت روابط اقتصادی خود هستند و تفاهم‌نامه‌هایی را در حوزه‌های انرژی، تجارت، حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری امضا کردند. مطابق با یکی از قراردادهای امضا شده یک شرکت هندی در حالی در پروژه توسعه چابهار شرکت می کند که ایران شاید با تحریم‌های جدید آمریکا مواجه شود.

این پروژه اهمیت زیادی برای هند دارد. بندر چابهار به هند اجازه می‌دهد تا با دور زدن پاکستان به افغانستان و همچنین کشورهای آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند. توافق امضا شده این پیام را به آمریکا منتقل می‌کند که هند با وجود تهدیدهای آمریکا به سیاست حفط مواضع مستقل خود پایبند خواهد بود. 

مودی در این ارتباط گفت: ما به دنبال گسترش ارتباطات و همکاری‌های خود در بخش انرژی و ادامه روابط دوجانبه تاریخی خود هستیم. 

ایران و هند همچنین بر سر مسائلی همچون جلوگیری از مالیات بندی مضاعف و فرار از مالیات به توافق رسیدند. 

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه روابط هند با رژیم صهیونیستی نیز در سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده‌ است ، اضافه کرد: دهلی نو امیدوار است که بازدید روحانی از هند و همچنین سفر اخیر مودی به فلسطین این برداشت را ایجاد کند که هند سیاست متعادلی در قبال آسیای غربی اتخاذ کرده است. 

رهبران ایران و هند بر این موضوع تأکید کردند که برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری باید یک کانال بانکداری مؤثر راه‌اندازی شود. 

دکتر روحانی عصر پنجشنبه برای یک سفر سه روزه رسمی به دعوت نارندرا مودی نخست وزیر هند وارد این کشور شد. وی دیدار خود را از شهر حیدرآباد در جنوب هند که دارای سابقه تاریخی غنی در حوزه تمدنی اسلام است آغاز کرد.

وی عصر پنجشنبه با علمای شیعه وسنی این شهر ملاقات کرد.

روحانی صبح جمعه از یک مجموعه تاریخی به نام هفت گنبدان که نشانگر حضور قدرتمند سلاطین شیعه مذهب قطب شاهیان در این منطقه است بازدید کرد و سپس به اتفاق هیات همراه برای شرکت در آیین عبادی - سیاسی نمازجمعه در «مکه مسجد» شهر حیدرآباد حضور یافت.

مسلمانان این شهر با تجمع در مسیر حضور رئیس جمهوری ایران، با سر دادن شعارهایی «روحانی خوش آمدی» و « زنده باد ایران، زنده باد هندوستان» از حضور وی در این آیین عبادی -سیاسی استقبال کردند.

وی پس از اقامت دو روزه در حیدرآباد جمعه شب وارد دهلی نو شد و صبح روز شنبه از سوی نارندرا مودی نخست وزیر هند مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

وی پس از آن با حضور در مقبره مهاتما گاندی پدر استقلال هند با اعطای دسته گل خاطره مجاهدت های وی برای آزادی هند از یوغ استعمار را گرامی داشت.

رئیس جمهوری ایران در بدو ورود در فرودگاه دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران گفت که گسترش و تعمیق روابط ایران و هند به عنوان دو کشور مهم آسیا می تواند نه تنها به نفع دو ملت، بلکه به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد.

روحانی در راس هیاتی که تعدادی از اعضای دولت از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه او را همراهی می کردند، به هند سفر کرد.

گروهی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز رئیس جمهوری را همراهی می کردند.

سفر رئیس جمهور کشورمان به هند دیشب (شنبه) به پایان رسید.