گروه تحلیلی خبری «پارس»_ محمد خجسته:  چه داد و بیدادهای که با افشاء شدن پرونده جاسوسی آغاز شد. ماجرای کاووس سید امامی این روزها بسیاری از دشمنان ایران اسلامی را ناراحت و موجبات خرسندی دوستان نظام اسلامی را فراهم کرده است.

هفته گذشته مستندی با عنوان «منطقه ممنوعه» از بخش خبری 2030 شبکه دو سیما پخش شد. این مستند اطلاعات جدید و مهمی درباره «کاووس سیدامامی» و خیانت های وی در پوشش فعال محیط زیست منتشر کرد.

سید امامی، فردی که تحت پوشش جامعه شناس و فعال محیط زیست، به جاسوسی برای سرویس‌های بیگانه مشغول بود و حساس‌ترین اطلاعات راهبردی کشور را به دشمنان این مرز و بوم انتقال می داد، در هفته گذشته در سرویس بهداشتی سلول محل بازداشت، با حلق‌آویز کردن خود را از بین برد تا اطلاعات بیشتری از شبکه جاسوسی از جانب او به دست دستگاه امنیتی نیافتد. نکته قابل تأمل اینجاست که مستند مذکور عصبانیت اصلاح طلبان را در پی داشت.

نکته قابل تأمل اینجاست که مستند مذکور عصبانیت افراد بسیاری را در داخل و خارج از کشور برانگیخت. از روزنامه های زنجیره ای جریان اصلاحات گرفته تا واکنش شدید حسام الدین آشنا و رسانه های بیگانه. البته سکوت افراد نیز در باره این پرونده قابل توجه است.

بعد از انتشار خبر خودکشی سید امامی، حسام الدین آشنا در صفحه توئیتر خود نوشت: "نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش". این واکنش ابتدایی از فردی که سابقه طولانی در فعالیت های امنیتی دارد گرفتن چنین موضوع زودهنگامی دور از انتظار بود.

بی بی سی فارسی در همین رابطه در مطلبی نوشت:«گزارش ها و مقالاتی در نقد یک برنامه هشت دقیقه ای تلویزیونی که در آن دکتر سیدامامی استاد دانشگاه را که گفته شده هفته گذشته در سلول زندان خود خودکشی کرده، با نشان دادن تصاویری بی ربط، "جاسوس" خوانده شد، در رسانه های هوادار اصلاحات و مستقل دیده می شود».

در همین رابطه روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «محاکمه روی آنتن» نوشت:« صداوسیما در فیلمی ٧دقیقه‌ای اتهاماتی را به سیدامامی و دیگر بازداشت‌شدگان وارد کرد؛صداوسیما پنجشنبه گذشته فیلمی هفت‌دقیقه‌ای از فعالیت‌های کاووس سیدامامی و مؤسسه تحت مدیریت او یعنی «حیات‌وحش میراث پارسیان» پخش کرد. فیلمی که تلاش داشت به مخاطب اثبات کند سیدامامی و مؤسسه او به فعالیت‌های جاسوسی در ایران پرداخته و تحت نظر بوده‌اند. این در حالی است که به‌غیر از سیدامامی، هنوز تعداد دیگری از فعالان محیط‌زیستی که در این مؤسسه فعالیت می‌کرده‌اند، در بازداشت هستند و متهم؛ یعنی هنوز دادگاهی برگزار نشده و حکمی صادر نشده است. کاووس سیدامامی هم در مراحل تحقیقات بوده که عنوان شد دست به خودکشی زده و هنوز دادگاهی برای این اتهام برگزار نشده بوده است. سیدامامی استاد دانشگاه امام صادق، جامعه‌شناس و مدیر مؤسسه حیات‌ وحش میراث پارسیان بوده است که به اتهام جاسوسی بازداشت و از سوی فرزندش اطلاع داده شد که در سلول انفرادی جان باخته است».

روزنامه بهار نیز در شماره امروز در مطلبی با عنوان «آبروی مردم و یک بام و دو هوای مسئولان» نوشت: «از فردی که سابقه چندین و چند سال حضور در دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان استاد و فعالیت مستمر در حوزه محیط زیست را داشته است بدون آنکه در دادگاهی اتهاماتش ثابت شود با نام و نشان کامل نام برده می‌شود در حالی که حتی اتهامات مطرح شده علیه کاوس سیدامامی هنوز در هیچ دادگاهی هم به اثبات نرسیده است سازمان سیاسی – رسانه‌ای صداوسیما و برخی رسانه‌های شناخته شده بدون توجه به مراحل قضایی و رعایت حداقلی از اصول اخلاقی سعی در مخدوش ساختن آبروی این فرد دارند. نکته تاسف بارتر این ماجرا آنجاست که امروز دیگر دست این فرد از دنیا کوتاه است و مطرح کردن چنین اتهاماتی از سوی ایده پردازان و برنامه سازان صداوسیما علیه فردی که دیگر امکان دفاع از خود را ندارد نشانگر بی توجهی به الفبای شرافت و انسانیت است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه در اقدامی عجیب پیشنهاد می دهد که مسئولان قضایی با سازندگان مستند علیه جاسوس موشکی برخورد کنند.بهار نوشت:«شاید از چنین رسانه هایی انتظاری نیست اما از دیگرانی که شاهد و ناظر این وضعیت هستند و همینطور مسئولان محترم دستگاه قضایی انتظار می‌رود که به موازات پیگیری پرونده مورد بحث درباره بازداشت برخی فعالان محیط زیست به اتهام «جاسوسی» برخورد لازم با عوامل پخش چینن فیلمی درباره مرحوم سیدامامی آن هم از رسانه عمومی کشور را در دستور کار خود قرار دهند».

واکنش آشنا!!!

بعد از انتشار خبر خودکشی سید امامی، حسام الدین آشنا دوست سالیان طولانی او در دانشگاه امام صادق«ع» در واکنشی عجیب در صفحه توئیتر خود نوشت: "نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش". این واکنش ابتدایی در حالی بود که هنوز اطلاعات تکمیلی از روند کلی ماجرا بیرون نیامده بود و از فردی که سابقه طولانی در فعالیت های امنیتی دارد گرفتن چنین موضوع زودهنگامی دور از انتظار بود.

اقدام عجیب دیگر آشنا به عنوان فردی که عنوان مشاوری ارشد رئیس جمهور کشور را یدک می کشد این بود که قبل از پخش فیلم ماجرای سید امامی در بخش خبر سراسری او در توئیتر خود خوانشی را اعلام کرد که تفاسیر مختلفی را به همراه داشت. آشنا نوشت:"پخش امشب 20.30 یکی از آزمونهای تاریخی رسانه ملی در ایران است. خوانش های متفاوتی که از تصویر پخش شده می شود احتمالا موید این نظریه خواهد بود که معنی در ذهن انسان هاست نه در پیام".

اما اقدامات سریع و عجیب آشنا انگار پایانی ندارد. او روز گذشته در ابتدای صبح نظر سنجی را در صفحه خود قرار داد و از مخاطبان خود این سوال را مطرح کرد که آیا آنچه 20.30 دیشب پخش کرد 1- موافق قانون اساسی بود. 2- مخالف قانون اساسی بود. اما از همان دقایق ابتدایی نتیجه نظرسنجی آنچیزی نبود که آشنا به دنبال آن می گشت و او مجبور شد زودتر از موعد نظرسنجی را به پایان برساند. نتیجه نظرسنجی که موجب ناراحتی آشنا بود این شد که 62درصد از مخاطبان اعلام کردند که گزارش پخش شده شب قبل درباره ماجرای خودکشی سیدامامی و پرونده جاسوسی او موافق قانون اساسی بوده و تنها 38 درصد از مخاطبین همراه با نظر جناب آشنا بودند که پخش این گزارش مخالف قانون اساسی بوده است.

چه داد و بیدادهای که با افشاء شدن پرونده جاسوسی آغاز شد. ماجرای کاووس سید امامی این روزها بسیاری از دشمنان ایران اسلامی را ناراحت و موجبات خرسندی دوستان نظام اسلامی را فراهم کرده است.

البته این همه ماجرای واکنش نزدیکان دولت تدبیر و امید به این ماجرا نیست. معصومه ابتکاررئیس سابق سازمان محیط زیست که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تیم جاسوسان دستگیر شده در دوران مدیریت او انجام گرفته است فعلا به این تصمیم رسیده است که بهتر است مثل آقای آشنا نباشد و چیزی نگوید.

البته ریاست خانم ابتکار لزوما چیزی را ثابت نمی‌کند اما به هر روی شنیدن توضیحات خانم ابتکار به مردم و افکار عمومی در این زمینه ضروری است. افکار عمومی سوال های بسیاری را از معاون فعلی رئیس جمهور دارند. برای مثال نقش خانم ابتکار در شکل‌گیری پروژه‌های ظاهرا با مسمّایی مثل حفظ یوزپلنگ‌ها چه بوده است؟ و یا سوال های دیگر که ایشان باید پاسخگوی آنها باشد.