عصر دیروز محمد باقر قالیباف به دعوت پایگاه مقاومت بسیج ارشاد بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد ارشاد امرآباد ورامین به ایراد سخنرانی پرداخت. شهردار سابق پایتخت با بیان اینکه اولویت امروز کشور حل مسائل اقتصادی است، گفت: به برخی از مسئولان باید تاکیدکرد که شما جلوی ایجاد اشتغال توسط مردم را نگیرید و قواعد نادرست و دست‌و‌پاگیر را حذف کنید؛ لازم نیست اشتغال ایجاد کنید.

کارآمدی، کلید واژه طلایی انقلاب

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تبریک ایام ا... دهه مبارک فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا اظهار کرد: آن چیزی که باعث پیروزی انقلاب شد وحدت کلمه و وحدت جامعه، نقش رهبری حضرت امام(ره)و اعتماد مردم به ولایت و حضور مردم در صحنه بود. تنها ملتی که با شعار نه شرقی، نه غربی بدون اتکا به قدرت شوروی آن زمان و امریکا در آن مقطع به پیروزی رسید تنها ملت ما بود. رمز تداوم انقلاب هم در همین 3 اصل است؛ مردم، وحدت، رهبری و البته یک عامل چهارم هم اضافه می کنم چون تا زمان پیروزی انقلاب قدرت در دست انقلاب نبود اما بعد از پیروزی انقلاب قدرت دست مردم و انقلاب افتاد. پس عامل کارآمدی دولت در انقلاب اسلامی را هم باید اضافه کنیم. دولت به معنای عام نه خاص یعنی قوه مجریه مقننه و قضاییه؛ یعنی کارکرد و عملکرد همه دستگاه ها.

شهردار جهادی پایتخت که کارنامه وی پر از جلوه­های عملگرایی و کارآمدی است به درستی کارآمدی دولت ها را از لوازم تداوم انقلاب میداند. کارآمدی دولت و به بیان قالیباف کارآمدی مجموعه دستگاه­های دخیل در اداره کشور معنایی واضح دارد. مصداق این کارآمدی در شرایط کنونی در واقع همان موفق شدن در عرصه اقتصادی و معیشتی است. به عبارت دیگر در شرایط کنونی کشور، میزان کارآمدی دولت ها و مجموعه های دخیل در امر اداره کشور به مقدار قابل توجهی به مقدار توانایی آنها در حل مشکلات اقتصادی کشور و توانایی تامین زندگی عزتمدانه و آسان و معیشتی آبرومند برای قاطبه ملت ایران هستند.  

 

اسلام؛ دین دنیا و آخرت؛ دین معاش و معاد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما ازاسلام سیاسی که امام فرمودند فهمیدیم که وقتی نظام اسلامی بر قدرت نشست و مدیریت جامعه را به دست گرفت هم باید در ساحت دنیای جامعه تلاش کند و هم در ساحت آخرت جامعه. یعنی اینها از هم قابل تفکیک نیستند.

قالیباف بابیان اینکه انقلاب اسلامی هم دو رکن دارد مردم و اسلام که هیچ یک قابل جدا شدن نیستند، تاکید کرد: ما مدیران باید هم برای رفاه جامعه و هم برای سعادت جامعه کار کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه نباید ناتوانی های خود در حل مشکلات بر گردن دشمنان خارجی بیاندازیم و عذر بدتر از گناه بیاوریم، خاطرنشان کرد: تداوم انقلاب در وحدت، ولایت، مردم و کارامدی دولت هاست. ما امروز در بخش کارامدی دچار اشکال هستیم که کار روزمره ما به گونه ای شده که باعث می شویم مردمی که در ساقط کردن رژیم پهلوی، مدیریت هشت سال دفاع مقدس، کسب استقلال و آزادی، رفع تهدیدات خارجی و حمایت از انقلاب توانایی شان را نشان دادند با ناکارامدی و نالایقی و بی توجهی ما مدیران  دلزده و دل شکسته شوند. البته به معنای این نیست که مردم ما از اسلام و انقلاب برمی دارند اما حتما دست از مسوولان بی عرضه می بردارند.

اشاره شهردار سابق تهران اشاره ای دقیق است. قالیباف، درک درست و دقیقی از گفتمان امام به دست می­دهد. درکی جامع که هر دو وجه قدسی و دنیوی گفتمان امام را مورد توجه قرار میدهد. این موضوعی مهم است. اسلام داعیه و وظیفه تامین آسایش و سعادت دنیوی و اخروی مردم را به طور توامان دارد و تشکیل حکومت اسلامی به معنای آن است که اختیارات لازم برای انجام این وظیفه در اختیار قرار گرفته است. در این شرایط آنچه که میتواند مانع از تحقق داعیه­های بلند اسلام شود همانا وجود کارگزاران نالایق و ناشایست است.

مصداق این کارگزاران در واقع دولتمردان بی انگیزه در بخشهای مختلف کشور است. دولتمردانی که عمل آنها از سوی مردم معیار اسلام قرار میگیرد و بی عرضگی و بی عملی آنها به پای اسلام و انقلاب نوشته میشود. چنین افرادی علاوه بر آنکه به مردم ظلم میکنند و در تامین حداقل زندگی آنها تلاش نمیکنند به اسلام و انقلاب نیز جفا میکنند و عملکرد ضعیف خود را در کارنامه و تاریخ انقلاب به ثبت میرسانند.

قالیباف از آنجا که روحیه ای جهادی دارد، سوالی مهم میپرسد. «چه طور مردمی که انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بحران های مختلف را پشت سر گذاشتند اکنون باید در زمینه معیشت دچار مشکل باشند؟» خطاب سوال رو به دولتمردان است. قالیباف در واقع بیان میدارد که اگر ضعفی هست نه در مردم و نه در جامعه که در مسولین است. از همین روست که قالیباف راه حل این معضل را مردمی کردن مدیریت کشور میداند.

 

هم افزایی همه مردم با همه سلایق؛ ضرورت پیشرفت کشور

شهردار سابق پایتخت با بیان اینکه امروز انقلاب ما نیازمند کار، تلاش و فعالیت است، اظهار کرد: هرکسی با هر گرایش و سلیقه ای حتی انهایی که ممکن است بگویند انقلابی نیستیم اما وطنشان، امنیت مردم و امنیت خودشان را که دوست دارند و چه انقلابیون باید تلاش کنند و خوب کار کنند و کارخوب کنند. یعنی تلاش مبتنی بر کار کارشناسی و خرد جمعی تا به جامعه ضرر نزنند.

متاسفانه در شرایط کنونی کشور و به ویژه از سوی دولتمردان مرز بندی ها عجیب و غریبی برای نیروهای انقلابی وجود دارد. امروز در شرایطی قرار داریم که بسیاری از جوانان کارآمد انقلابی به عناوین مختلف بی سواد، بی شناسنامه، کار نابلد و... متهم میشوند و از عرصه اجرایی کشور کنار گذاشته میشوند. چنین روحیه ای قطعا در تضاد با آرمانهای اصیل انقلاب است که تکثرگرایی در آن موج میزد.

این عضو مجمع ادامه داد: اما ما مخالف زالو صفتان 4درصدی هستیم که برای 96 درصدی ها مشکل ایجاد می کنند. آنها بدون تلاش به ثروت می رسند . با دور زدن قانون، با سفارش اقازاده ها و یا با نسبت های فامیلی که دارند. ما با این ثروتمندان مخالفیم چون انها همان هایی هستند که کارگران را بیکارو تولید را مختل می کنند.

قالیباف که گفتمان 4 درصدی و 96 درصدی ها را مدتها پیش مطرح کرده است، اکنون به عنوان شاه بیت سخنان خود همواره از آنها استفاده میکند. حقیقت ماجرا آن است که مفاهیم به کار رفته در این گفتمان به روشنی گویای مشکلات کنونی کشور است. رواج روابط فامیلی، گسترش رانت بازی در تصمیم گیری ها، غلبه نسب سالاری بر شایسته سالاری و... همه و همه مواردی است که آفتی برای انقلاب اسلامی درپایان دهه چهارم آن شده اند. از همین رو قالیباف تاکید دارد که ریشه این مافیا و اقلیت زالو صفت باید کنده شود تا پیشرفت انقلاب سرعت بگیرد.

واقع گرایی مسئولان، لازمه عبور از بحران­ها

قالیباف با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا در حوزه اقتصادی مشکلات  را حل کرد، اظهارکرد: اولویت امروز کشور حل مسائل اقتصادی است. نظرسنجی‌ها این را می‌گوید. مردم این را می‌گویند. اگر نمی‌توانیم این را حل کنیم و با پخش کردن دلار سر کوچه می‌خواهیم اقتصاد ملی را اداره کنیم، دست‌کم به یافته‌های علمی، به نظرسنجی‌ها، به صدای مردم احترام بگذاریم و اولویت‌ها را مطابق میل‌مان تغییر ندهیم.

قالیباف تاکید کرد: اگر مشکل را نمی توانید حل کنید حداقل بی انصافی نکنید و اولویت بودن بحث های اقتصادی را رد نکنید. ما مسوولان مکلفند احترام به خواست مردم بگذاریم.

واقعیت تلخ ماجرای امروز کشور این است که در شرایطی که بحران اقتصادی و مشخصا معیشتی گریبان غالب مردم جامعه را گرفته است، برخی دولتمردان و پیشکاران رسانه ای آنها دائما درتلاش هستند تا در میان مردم ایجاد حواس پرتی بکنند. طرح موضوعات حاشیه­ای و کم اهمیت به عنوان مطالبات مردم، عدم پذیرش واقعیتهای ملموس اقتصادی و توسل به آمار و ارقام و استفاده از تاکتیک «وعده گرایی» برخی از مواردی است که متاسفانه دولتمردان کنونی همواره از آنها استفاده میکنند.

شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصادی به گونه ای است که گشتی در خیابان ها و پرس و جو از قیمتها و صحبت با مردم، حقیقت آن را بر هر انسان منصفی روشن میکند. در چنین شرایطی حداقل توقع از مسولین امر آن است که به جای وارونه جلوه دادن واقعیتها و تلاش برای ارائه آگاهی کاذب به توده مردم با شجاعت تمام با مردم رو راست باشند و مشکلات را با آنها درمیان بگذارند و در گامی رو به جلو از ظرفیتهای مردمی برای حل مسائل کشور بهره بگیرند. این در حقیقت به معنای آن است که مسولان و دولتمردان باید «آرمان گرایی» را رها کرده،  پا روی زمین بگذارند و با «واقع گرایی» و چشم داشتن به ظرفیتهای حقیقی و داخلی کشور و بدون توسل به خارج از مرزها به حل مسائل کشور بپردازند.