پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حدود یک ماه قبل بود که روزنامه قانون در یادداشتی شهردار تهران را فاقد صلاحیت های لازم جهت تصدی این پست دانسته بود و پیشنهاد استیضاح او را مطرح ساخته بود: «به نظر می رسد چالش اعضای شورای شهر تهران و شهردار کمی پیچیده تر از این است که به نظر می رسد. اتفاقی که اگر از هم اکنون برایش تدبیری اندیشیده نشود، می‌تواند باعث بروز یأس و ناامیدی در بدنه رای این جماعت شورا شود...سخن این است که یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان برای روابط شورا و شهرداری می تواند باشد. شورا اگر معتقد به این است که شهردار تهران در پیشبرد برنامه‌هایش با شورا سر لجبازی دارد، می‌تواند او را استیضاح کند»

این گزارش ها در مجموع سلسله تولیدات رسانه ای در جبهه اصلاحات علیه شهردار تهران بابت انتصابات، عملکرد ضعیف و تقابل با اعضای شورای شهر بود و به نظر می رسد فشارها ثمربخش بوده و نجفی در گزارشی 500 صفحه ای در روز یکشنبه هفته جاری به صورت کاملا یک جانبه و بدبینانه عملکرد شهردار سابق را به چالش کشیده و حتی یک مورد از دستاوردهای قالیباف را مورد اشاره قرار نداده بود. می توان گفت این سیاه نمایی، کادویی به اصلاح طلبان برای کاهش انتقادات از عملکرد نجفی بود.

این پایان ماجرا نیست

ولی آیا این پایان ماجراست؟ براساس گزارش ها و اخبار آنچه نجفی تحت عنوان گزارش 500 علنی ساخت، نه تنها مستند و علمی نیست بلکه دارای گاف های بزرگی است که فعالین اصلاح طلب نیز به آن آگاهند. از این رو برخورد سیاسی با این گزارش به جای برخورد تخصصی و فنی که به روشن شدن زوایای تاریک و غیرواقعی آن کمک می کند در دستور کار قرار گرفته است.

در عین حال انتقادات به عملکرد نجفی و آینده ای که این عملکرد می تواند در انتخابات بعدی برای اصلاح طلبان به عنوان دردسر تفسیر شود، باعث گردیده تا به قول یادداشت نویس روزنامه قانون، پایان تلخ برای نجفی همچنان مدنظر باشد. به هر حال مقایسه عملکرد قالیباف و نجفی در ماههای آینده بیشتر از امروز خواهد بود و شهردار ناتوان تهران عملا خود را در برابر حجم کارها و دشواری های مدیریت پایتخت باخته است که این می تواند ضربه مهلکی به حیثیت اصلاح طلبان و اعضای شورای پنجم باشد.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که بانی اصلی معرفی لیست اعضای شورای شهر بوده، در این زمینه در طی جلساتی احساس نگرانی کرده و در حال رایزنی هایی برای رقم زدن این پایان تلخ هستند. از سوی دیگر در همان زمان انتخاب شهردار تهران، تقابل سخت میان کارگزاران و حزب اتحاد ملت که بیشترین اعضای شورای پنجم متعلق به آنهاست در جریان بود. براساس توافقی درونی تصمیم به حمایت از نجفی شد اما این حمایت مشروط تنها توانسته تا 5 ماه دوام بیاورد. بیشترین انتقادات از عملکرد نجفی از سوی اعضای شورای شهر مرتبط به اتحاد ملت صورت گرفته و درگیری یکی از اعضای شورا با نجفی در جلسه صبحانه کاری شهردار و شورا نیز خبرساز شد.

بازی انحرافی

با وجود چنین جوی در میان مدیریت شهری جدید اصلاح طلبان یک بازی انحرافی جدیدی راه انداخته اند تا نجفی از مجموعه مدیریت شهری با هزینه های بسیار پایین تری برای جریان اصلاح طلب کنار گذاشته شود. نجفی که از اعضای برجسته حزب کارگزاران است و در دولت نیز نفوذ بالایی دارد در صورت حذف اجباری می تواند کلیه معادلات شورای شهر و اصلاح طلبان را در برقراری روابط نزدیک شهرداری و دولت بر هم بزند.

از سوی دیگر هرگونه اختلاف نظری در میان اصلاح طلبان و پررنگ شدن این اختلاف در میان افکار عمومی هزینه های بسیاری دارد که خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات شوراهای شهر در چند سال آینده نشان خواهد داد.

ترغیب نجفی برای تقابل با جریان رقیب و حمله به دستاوردهای محمدباقر قالیباف از جمله مواردی بوده که به گزارش بی اساس 500 صفحه ای نجفی انجامیده است. این گزارش را می توان گاف بزرگ نجفی دانست که با وجود ادعای مدیریت و حتی 6 سال حضور در شورای شهر به شاخص ها و آمارهای آن شک کند.

محمدعلی نجفی 6 سال در شورای سوم شهر تهران حضور داشت که همزمان با نیمی از دوران مدیریت قالیباف است. حتی ورود قالیباف به ساختمان بهشت در شورای سوم با آرای اصلاح طلبانی چون نجفی هموار شد. در طور تمام آن دوره وی حتی یک تذکر پیرامون عملکردش به شهردار نداد. از این رو مشخص می شود گزارشی که شهردار کنونی تهران آماده کرده به دور از واقعیت های موجود و جاری در جلوی چشم شهروندان تهرانی باشد.

بر این اساس، مجموع عملکرد نجفی در طول دوره کوتاه 5 ماهه از جمله عدم حضور وی در زمان زلزله تهران به عنوان مدیربحران شهر، توقف و کند شدن پروژه های شهری و توسعه پایتخت، انتصابات پرشائبه و سیاسی و ریخت و پاش های مالی این ذهنیت را در جریان اصلاح طلب ایجاد کرده که ادامه حضور وی در شهرداری مصادف با ریزش رای پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و قهر آنها با صندوق ها خواهد شد.

تمامی نشانه ها از جمله گاف بزرگ گزارش 500 صفحه ای این موضوع را ثابت می کند که اصلاح طلبان آگاهانه شهردار تهران را در یک بازی تقابلی با رقیب انداخته اند تا زمینه های حذف وی نه به دست اصلاح طلبان بلکه در این بازی انحرافی پرهزینه  و پرچالش با رقیب صورت گیرد. موضوعی که از لابلای گزارش ها و اخبار به بیرون درز کرده در شورای عالی سیاسیتگذاری و احزاب اصلاح طلب رقیب کارگزاران از جمله حزب اتحاد ملت شنیده می شود.