پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حمیدرضا غلامزاده- امانوئل مکرون در سفر هفته پیش خود به پکن یکی از اسبهای گارد ویژه فرانسه را به رییس جمهور چین هدیه کرد. قابل توجه آنکه دیپلماسی پاندا چین از سالها پیش شهرت داشته است.

دیپلماسی پاندا از قرنها پیش وجود داشته؛ اما در دوران معاصر، مهمترین مورد را می‌توان اهدای دو پاندا به باغ وحش واشنگتن دانست که در جریان سفر ریچارد نیکسون از سوی مائو صورت گرفت.

تاکنون دهها پاندا از سوی چین به کشورهای دیگر هدیه یا امانت داده شده‌اند.

در سال 2010 نخست وزیر بلغارستان یک قلاده سگ به پوتین، رییس جمهور روسیه اهدا کرد. بعد از مدتی، نخست وزیر ژاپن شینزو آبه نیز سگ دیگری را به پوتین هدیه داد.

سال گذشته میلادی نیز رییس جمهور ترکمنستان یک سگ از نژاد شفرد ترکمنستان را به مجموعه پرورش سگ پوتین اهدا کرد.

دولت مالی برای تشکر از فرانسوا اولاند، رییس جمهور پیشین فرانسه، در مقابله با گروههای افراطی، یک نفر شتر به او هدیه داد.

اولاند به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی شتر اهدایی را به فرانسه نبرد و به یک خانواده در مالی سپرده شدند... اما خیلی زود این شتر را قربانی کردند و خوردند!

فرانسوا میتران نیز یک فیل آسیایی هدیه گرفته بود.

دو ببر بنگال نیز به جورج پامپیدو اعطا شده بودند.

ژیسکار دستن هم چند بوفالوی آمریکایی هدیه گرفته بود.

صفرمراد نیازف، رییس جمهور ترکمنستان نیز در سال 93 عکسی از اسب اصیلی را که میخواست به انگلیس هدیه کند، به نخست وزیر وقت انگلستان نشان داد.

اما نیازف تصمیمی برای فرستادن هدیه خود نداشت و دبیر سوم سفارت انگلیس وظیفه این انتقال را بر عهده گرفت که دردسرهای این جابجایی به نوبه خود خواندنی است!

در مجموع استفاده از حیوانات در دیپلماسی به امری رایج تبدیل شده است؛ اما فراتر از آن، برخی کشورها مانند چین و استرالیا از حیوانات بومی خود برای برندسازی ملی نیز استفاده می‌کنند. در آینده در این مورد نیز خواهیم نوشت.