به گزارش پارس به نقل از مهر، صادق زیبا کلام چهارشنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه های ارومیه تحت عنوان" انتخابات، پازل سیاسی" به روند فعالیت گروه های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و افزود: ورود هاشمی به صحنه رقابت های انتخاباتی بعد از ثبت نام مجموعه اصولگرایی کشور را با دشواری زیادی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تا قبل از ثبت نام هاشمی اگر اتحاد، انسجام و وحدت اصولگرایان از باب فقها مستحب بود، اگر این وحدت صورت می گرفت چه بهتر ولی اگر اصولگرایان به وحدت نمی رسیدند تکثر نامزدهای اصولگرایی موجب گرمی انتخابات می شد اما بعد از ورود هاشمی ائتلاف های اصولگرایی از وضعیت مستحبی خارج شده و در واقع اتحاد آنها را واجب کرده است.

زیبا کلام در ابتدای این نشست اشاره مفصلی به واکنش های مردم، برخی از سیاسیون و دانشجویان کشور به ثبت نام هاشمی رفسنجانی پرداخت و اظهارداشت: بعد از ثبت نام روز شنبه هاشمی سیل عظیم پیامک های تبریک از سوی گروه های مختلف مردمی، سیاسیون، دانشجویان و حتی افراد ناشناس مبنی بر تبریک و خوشحالی به تلفن همراه بنده سراریز شد.

وی افزود: کسانی که بعد از انتخابات سال ۸۸ گفته بودند دیگر قصد حضور و رای دادن در انتخابات ۲۴ خرداد ریاست جمهوری را ندارند با ثبت نام هاشمی دچار نشاط و هیجان شدند و اعلام کردند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و رای می دهند.

استاد دانشگاه و فعال سیاسی به آرایش گروه های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهارداشت: اگر مرحله تایید صلاحیت ها به پایان برسد رقیب اصلی هاشمی جناح راست یعنی از اصولگرایان خواهد بود.

زیباکلام اضافه کرد: قبل از ثبت نام هاشمی اصولگرایی از جهت اتحاد دچار مشکل بودند اگر اصولگرایی را به طیف سیاسی تشبیه کنیم یک سر این طیف اصولگرایان سنتی و معتدل یعنی آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی است که نامزد این طیف دکتر حداد عادل و ولایتی بود همان ائتلاف که از آن به عنوان ۱+۲ یاد می شود و قرار بود قالیباف شهردار تهران نیز با این طیف اصولگرایی وارد ائتلاف شوند.

وی اضافه کرد: در میانه طیف اصولگرایی نیز منوچهر متکی، ابوترابی فرد، باهنر، سعیدی کیا، پورمحمدی و… قرار دارند اما در رادیکال یعنی بخش تندرو طیف که شامل جبهه پایداری و به زعامت آیت الله مصباح یزدی است دو نامزد یعنی باقری لنکرانی و جلیلی است و در روزهای آخر نیز زاکانی به این مجموعه اضافه شده است.

زیبا کلام با بیان اینکه مجموعه اصولگرایی تحت ائتلاف هایی وارد انتخابات شدند اما وقتی طیف میانه این گروه بر سر ابوترابی فرد به وحدت رسید سایر نامزدهای عضو این ائتلاف یعنی متکی و سعیدی کیا این انتخاب را قبول نکردند بعد از ثبت نام و ورود هاشمی به صحنه انتخابات نیز مجموعه اصولگرایی با دشواری زیادی مواجه شد.

اصولگرایان پنج الی هفت میلیون رای دارند

استاد دانشگاه و فعال سیاسی کشور با بیان اینکه اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد پنج الی هفت میلیون رای دارند اظهارداشت: اگر این طیف با چهار الی پنج نامزد وارد عرصه رقابت شود آرا آنها شکسته می شود باید یک نامزد از این گروه معرفی شوند اما چه کسی باید نامزد این طیف باشد.

زیبا کلام به بحث حضور قالیباف در مجموعه اصولگرایی اشاره کرد و گفت: قرار بود قالیباف در فرمولی که ۱+۲ معروف جای بگیرد اما هیچ وقت این فرمول از طرف قالیباف به رسمیت شناخته نشد و تنها دکتر حداد عادل و ولایتی بودند که از این فرمول نام می بردند و هیچ وقت قالیباف نگفت من این ائتلاف را قبول دارم، یا به نفع ولایتی، حداد عادل کنار می روم.

وی عنوان کرد: چیزی که قالیباف نگفت من مطمئنم در دلش است اینکه من هم توان اجرایی ام از ولایتی و یا… بیشتر است هم آرا بیشتری دارم چرا باید بروم معاون اول ولایتی بشوم و طوری رفتار کرد که عملا می گفت من این ائتلاف را قبول ندارم البته در هر دو مورد نیز حق داشت چرا که قالیباف در تهران عملکرد خیلی خوبی دارد.

استاد دانشگاه و فعال سیاسی کشور با بیان اینکه قالیباف حاضر نیست به نفع هیچ کس کنار برود، حالا هاشمی آمده و اصولگرایان در کش و قوس قرار دارند به نظر می رسد بر سر سعید جلیلی به نظر واحد برسند اما هیچ علامتی در دست نیست که سایر نامزدهای اصولگرایی به نفع جلیلی کنار بروند.

مشایی با مشکل بزرگ احراز صلاحیت مواجه است

زیبا کلام به حضور جریان دولت در انتخابات ریاست جمهوری هم اشاره کرد و گفت: جریان دولت همچنان در تعلیق قرار دارد و نامزد اصلی این جریان نیز مشایی است ولی وی با مشکل بزرگ احراز صلاحیت مواجه است ولی دو سوال اینجا مطرح می شود اگر مشایی تایید صلاحیت شود جریان انتخابات چگونه پیش می رود؟ اگر رد صلاحیت شود چگونه می شود؟ اگر مشایی تایید صلاحیت شود به ضرر اصلاح طلبان خواهد بود چون بخشی از آرای مشایی از سبد هاشمی و اصلاح طلبان خواهد بود.

وی اظهارداشت: اصولگرایان پنج الی هفت میلیون رای را که دارند روی اعتقادات و نگاه رهبری اصولگرایان ثابت است به کسی حاضر نیستند رای بدهند چه مشایی در انتخابات حضور داشته باشند چه نداشته باشند رهبری اصولگرایان هر چه بگوید از این پیروی می کنند.

زیباکلام با تاکید بر اینکه آرای اصلاح طلبان آرای متنوعی است، افزود: ممکن است با تایید صلاحیت و حضور مشایی بخشی از آرای اصلاح طلبان برود به سمت وی اما چه میزان از آرای هاشمی به سمت مشایی می رود معلوم نیست آنچه مسلم است اینکه آیا مشایی همه آرای اصلاح طلبان را خواهد ربود خیر ۱۰الی ۳۰ درصد آرای اصلاح طلبان به مشایی است.

استاد دانشگاه و فعال سیاسی کشور با اشاره به اینکه اگر احمدی نژاد در انتخابات ۲۴ خرداد شرکت می کرد من معتقدم به تنهایی دو برابر آرا اصولگرایان رای می آورد، گفت: با توجه به شخصیت و کاریزمایی که احمدی نژاد برای خودش درست کرده ۱۰ الی ۱۵ میلیون رای دارد.

وی ادامه داد: سوال اینجاست که چه تعداد از این ۱۰ الی ۱۵ میلیون نفر حاضر خواهند بود به مشایی رای دهند، یا چند درصد را احمدی نژاد می تواند وادار، ترغیب یا تشویق کند که به مشایی رای بدهند چه میزان آرا از این گروه به سبد آرا مشایی خواهد رفت هنوز مشخص نیست.

زیبا کلام با بیان اینکه رحیم مشایی در طول سه الی چهار سال اخیر به گونه ای رفتار کرد که به کسی توهین نکرد، به خود اجازه نداد به کسی فتنه گر یا منحرف، وطن فروش و… بگوید القابی که امروز مثل نقل و نبات از سوی همه در جامعه عنوان می شود.

وی اضافه کرد: در کشور ما کسی که توهین نمی کند یک ارزش محسوب می شود و مشایی نیز از این طریق رای می آورد اما آیا مشایی اگر تایید صلاحیت شد آنقدر آرا دارد که هاشمی را به چالش در بیاورد خیر بلکه هر دو می روند به مرحله دوم چون مشایی یک سر و گردن بیشتر از اصولگرایان رای می آورد اما مشایی تایید صلاحیت نخواهد شد.

کواکبیان، شریعتمداری و… در روزنامه های اصولگرایی اصلاح طلب به شمار می روند

زیبا کلام با بیان اینکه در انتخابات سال ۸۸ همانطور که اصولگریان با یک نامزد وارد رقابت شدند ولی شاهد تکثر نامزد در بخش اصلاح طلبان بودیم افزود: در انتخابات پیش رو نیز اصولگرایان دچار تکثر نامزد شدند و اصلاح طلبان با یک نامزد وارد رقابت شدند.

وی ادامه داد: کواکبیان، شریعتمداری و سایر نامزدهایی که تحت عنوان اصلاح طلب مطرح شدند اصلاح طلب نیستند اینها توسط روزنامه های اصولگرایی به عنوان اصلاح طلب مطرح می شوند چون در بدنه اجتماع از آنها به عنوان اصلاح طلب یاد نمی شود اگر اینگونه بود کواکبیان در انتخابات اسنفدماه در اصفهان بیشترین آرا را کسب می کرد.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

یکی از دانشجویان بعد از اشاره به اتهاماتی که در جامعه به هاشمی و خانواده اش زده می شود سوال کرد چرا هاشمی در دوران احمدی نژاد از همه فرصت ها برای ضربه زدن به دولت استفاده کرده است؟ چرا وانت های دانشگاه آزاد را در راهپیمایی های ۸۸ پر از آب معدنی و در بین فتنه گران پخش کرد؟

زیباکلام سکوت کرد و پاسخی نداد ولی وقتی دانشجویان اصرار به پاسخگویی کردند اظهارداشت: این دانشجو بیانیه شخصی خواند و سوالی که مربوط به من باشد نپرسید در ضمن من در سخنرانی ام به همه احترام گذاشتم و حجت الاسلام را حجت السلام، آیت الله را آیت الله خطاب کردم به کسی مثل این آقا توهین نکرده و بی ادبانه نیز صحبت نکردم بنابراین پاسخی در برابر ایشان ندارم.

این دانشجو در واکنش به صحبتهای زیبا کلام گفت: ملت ما مردمی هوشیار و ولایی هستند و هاشمی را در انتخابات رد صلاحیت خواهند کرد و او در این انتخابات سی سال دیگر پیرتر خواهد شد.

زیبا کلام همچنین در سوالی تحت عنوان اینکه با چه استدلالی میزان آرا اصولگرایان را پنج الی هفت میلیون عنوان می کنید و یا در خصوص قالیباف قطع یقین می گوید ائتلاف را قبول ندارد پاسخ داد: من نظرم را گفتم اگر شما استدلال دیگری دارید که آرا اصولگرایان خیلی بیشتر از این پیش بینی من است دیگر چرا ترس دارید پس در انتخابات حتما رای می آورید. اما در مورد قالیباف نیز نظر من این است که قالیباف معتقد است توان اجرایی و آرا بیشتری نسبت به سایر نامزدها دارد و این را در رفتارهای خود نشان می دهد حالا بازهم شما غیر از این نظر دارید که هیچ.

زیبا کلام ادامه داد: من نمی خواهم در خصوص انتخابات سال ۸۸ صحبت کنم چون به هیچ نتیجه قطعی نرسیده ام که آیا در انتخابات سال ۸۸ تقلب شده است یا نه؟ نمی دانم واقعا اما در مورد انتخابات سال ۸۴ به طور یقین می توانم صحبت کنم احمدی نژاد در دور اول ۱۷ میلیون رای را آورد اما آیا در انتخابات ۸۸ همه ۲۰ میلیون و خورده ای رای را آورد متعلق به اصولگریان بود یا نه، بنده معتقدم بخشی از آرا ۱۷ میلیونی سال ۸۴ را آورد بخشی از آرا مربوط به سرخوردگی سیاسیون که اصلاح طلبان نتوانستند کاری کنند بود و بخش دیگری مربوط به تبلیغاتی است که هاشمی خورده برده، نماد اشرافیت است ولی احمدی نژاد رابین هود و قهرمان است آمده با فقر مبارزه کند، هاشمی دیو اهریمن و احمدی نژاد نور و فرشته است فکر کنم بخشی از ۱۷ میلیون سال ۸۴ این داستان را خریدند. یقینا در انتخابات پیش رو اصولگرایان تلاش را می کنند این داستان را دنبال می کنند که سعید جلیلی ساده زیست هست نوره، فرشته و قهرمان است هاشمی اشرافی است خورده برده ولی فکر نمی کنم در انتخابات پیش رو کسی این داستان را باور کند چون دیگر این حنا رنگی ندارد.

در ادامه دانشجویی پرسید آیا رفسنجانی با رهبری اختلاف و مشکل دارد؟ اگر مشایی بیاید فردا مدیون احمدی نژاد نخواهند بود؟

زیباکلام با بیان اینکه طبیعی است که دو نفر با هم اختلاف نظر داشته باشند اما رهبر انقلاب و هاشمی رفسنجانی هر دو خواهان پیشرفت و ترقی نظام هستند اما تفاوت در دیدگاه ها و نگاه ها وجود دارد.

زیباکلام اظهارداشت: هاشمی معتقد است در سیاست خارجی خیلی از کشورها مثل آمریکا دشمن ما هستند اما کشورهایی هستند که دوست ما نیستند و دلیلی ندارد از آنها دشمن بسازیم و ما با دست خودمان آنها را به آغوش آمریکا هدایت کنیم مثل آلمان، اسپانیا این سیاست را هاشمی در سال ۶۸ دنبال کرد اما به دلایلی نتوانست این سیاست را پیش ببرد هر چند در منطقه خاورمیانه خوب عمل کرد و عربستان را با ایران همراه کرد مثلا عربستان را نزدیک کرد و نگذاشت مانور مشترک با آمریکا از سوی عربستان برگزار شود اما اصولگرایان از سال ۸۴ سیاست تنش زدایی را به کل کنار گذاشتند و نتیجه آن شد که امروز بعد از هشت سال جدای از آمریکا و انگلیس، هند، آلمان، ژاپن، فرانسه و… همه با ما دشمن شدند به جای آلمان، فرانسه نروژ، و… ونزولا، گینه بی سا و… را آوردند شما مسایل را به دین و پیغمبر می رسانید الان درد و مشکل کشور این است این سیاست خارجی به ضرر منافع ملی ما تمام شد.

وقتی یکی دیگر از دانشجویان پرسید ریشه مشکلات ما در ۱۸ سال قبل است و خودمان را گول نزنیم و اگر خدای نکرده هاشمی رئیس جمهور شود سیاست خارجی مان چه می شود؟ و مگر این موضوع تحت نظر رهبری نیست؟

زیباکلام تنها در پاسخ به سوال این دانشجو گفت: بروید کمی در اوقات بیکاری اصول قانون اساسی و نقش ولایت فقیه و سایر قوا بخوانید.

یک دانشجو از زیباکلام پرسید: هاشمی ۹۲ چه فرق هایی دارد؟ چرا در ایران سیاستمداران زیاد بالا می روند و زیاد پایین می آیند و چرا جایگاه امن و ثابتی ندارد؟

زیباکلام در جواب گفت: ایران کشوری است که همسایگانی مثل افغانستان ترکمنستان، عراق، آذربایجان دارد و تنها کشور دموکراتیک همسایه مان ترکیه است بنابراین متوجه باشید که ما در ایران زندگی می کنیم نه در فنلاند یا سوئد و سوئیس بنابراین نباید انتظاری بیش از این داشته باشید.

وی هچنین در خصوص مقایسه دولت ها با یکدیگر گفت: تا قبل از سال ۸۴ هیچ دولت یکدستی با بقیه مراکز قدرت نظام نداشتیم و به در این دو دوره به اندازه تمام یکصد سال گذشته درآمد نفتی داشتیم اما خوب مدیریت نکردیم.

وی با بیان انتقاداتی به هاشمی رفسنجانی گفت: شما این انتقاد به هاشمی وارد کنید که چرا وقتی از اول انقلاب در مرکز قدرت بود و شخص مورد اعتماد امام بودد به آزادی های مدنی را بها نداد، هاشمی اگر در سال ۵۸ در نماز جمعه شعار مرگ بر بازرگان گفته شد برخورد مناسبی نکرد بنابر این در سال ۸۸ و در نماز جمعه شعار مرگ بر هاشمی دور از انتظار نبود چرا که به توسعه سیاسی توجه لازم انجام نشد.

هاشمی نلسون ماندلا نیست هاشمی، هاشمی رفسنجانی است

زیباکلام گفت: هم اینک هاشمی متوجه قانون و ضرورت اجرای آن و توسعه سیاسی شده بنابراین هاشمی که در انتخابات سال ۹۲ شرکت کرده به خوبی می داند چکار کند اما هاشمی رفسنجانی امروز نلسون ماندلا نیست هاشمی، هاشمی رفنسجانی است.

یک دانشجوی دیگر ضمن معذرت خواهی از بداخلاقی ها و بد میزبانی های این مراسم و نقد سخنان برخی دانشجویان گفت: فرهنگ بگم بگم که زائیده انتخابات ۸۸ بود، امروز توهین به همدیگر را رواج داده است به طوریکه ما گمان می کنیم سه دهه بی ارزش در این کشور داشته ایم و هر رئیس جمهو و نخست وزیری به دلایل متعدد خائن بوده است و جایی برای دفاع از هیچ کس و دوره ای نمی گذاریم.

وی گفت: برای رژیم شاه گفتیم که همه خائن و وطن فروش و چه و چه بودند و انقلاب کردیم و دوره ای خاتمه یافت اما اکنون برای کل روسای جمهور سابق همین انقلاب با نفی و انکار برخورد می کنیم که همه اینها علائم توسعه نیافتگی است.

زیبا کلام در ادامه با بیان اینکه بعد از فروپاشی رژیم شاهنشاهی به دولتمردان آن زمان خائن، وطن فروش، مرتد و فراماسون و… لقب دادیم در حالی که در زمان جمهوری اسلامی در حالی که سقوط هم نکرده به دولتمردان می گوییم منحرف، فاسد، فتنه گر و… از اولین نخست وزیری بنی صدر تا این آخرین احمدی نژاد لقب های بد و زشت می دهیم به نظر من این بر می گرد به علایم توسعه نیافتگی جامعه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست به کسی که در راس قدرت بوده و یا قدرت را به کس دیگری واگذار کرده باشد به راحتی فاسد و خراب لقب دهند در هند، آمریکا، فرانسه در هیچ جای دنیا این رسم نیست و در کشور ما این نشان از عدم توسعه یافتگی است.

قرار بود صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی با عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر مناظره ای داشته باشد.

اما در این مناظره که از چند روز پیش با نصب بنر و اطلاع رسانی های مختلف زمان و مکان آن اعلام نشده بود عباس سلیمی نمین حضور نیافت.

با وجود اینکه انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بلیط هواپیمای سلیمی نمین را خریده و شرایط مطلوب میزبانی را مهیا کرده بودند اما سلیمی نمین به ارومیه سفر نکرد.

در این مراسم نمایندگانی از دانشجویان دانشگاه های ارومیه، علوم پزشکی و… حضور داشتند.