حجت‌الاسلام غلامرضا اباذریکارشناس مسائل بین‌الملل و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه "اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها"، درباره پایان حکومت داعش در عراق و سوریه و حیات این گروهک تکفیری بعد از سقوط حکومت آنها در این دو کشور، گفت‌وگویی داشت که مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

میدان مبارزه با داعش تغییر کرده است

باتوجه به پیام سرلشکر سلیمان به رهبر معظم انقلاب و اعلام پایان حکومت داعش، به نظر شما از این به بعد حیات این گروهک به چه شکلی ادامه پیدا می‌کند و برای مقابله با آن چه اقداماتی باید انجام داد؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. من هم به سهم خودم پیروزی بر داعش را تبریک می‌گویم. آنچه به ذهنم می‌رسد این است که بحث میدان نظامی و عملیات نظامی که می‌بایست بر علیه این گروه انحرافی که وجهه همه چیز از جمله وجهه دین اسلام را خراب کرده بود تمام شده اما ممکن است ریشه‌های فکری که اینها داشتند و توسعه دادند قطع نشده باشد.

برای مبارزه با این گروهک بهترین راه همان است که در جواب نامه‌ مقام معظم رهبری وجود داشت و فرمودند "کار فرهنگی بصیرت‌زا" و در جای دیگری فرموده بودند "نهضت جامع علمی ضد داعشی" باید راه بیندازیم. لذا الان میدان، میدان علم و فرهنگ و فکر و مقابله با ریشه‌های داعش است که این تفکر کامل محو شود.

همانطور که در میدان نظامی این کار انجام شد، در میدان فکری و فرهنگی هم می‌توان این کار را انجام داد چرا که جوانان ما به دنبال واقعیت مطلب‌اند و واقع مطلب آنچه اینها(داعش) می‌گوید نیست لذا باید تلاش کنیم آثار فکری و بقایای فکری آنها را از بین ببریم.

آمریکایی‌ها در تحلیل‌هایشان گفته بودند پایان داعش 30 سال طول می‌کشد و برنامه‌ریزی آنها حیات 30ساله برای داعش بود اما چه شد روند نابودی داعش با سرعت بیشتری طی شد؟

آمریکایی ها در تحلیل‌ها اشتباه می‌کنند و این اشتباه ناشی از این است که شناخت درستی ندارند. بر روی یک موضوع خاص وقتی نظر می‌دهند معمولا اشتباه می‌کنند. برای مثال در مورد حکومت سوریه نظر داند که در عرض سه ماه کار بشار اسد تمام می‌شود اما 6 سال است که در حال مقاومت‌اند و توانستند داعش را بیرون کنند.

تکثر تحلیل هایشان درباره عراق هم اشتباه است و نظرشان درباره بقای داعش هم اشتباه بزرگ و فاحش آمریکا بود. حداقل توقع این بود که وقتی خودشان به قول خانم کلینتون داعش را به‌وجود آوردند، باید شناخت بیشتری داشته باشند اما اینگونه نبود.

اساساً اسلام با سربریدن توسعه پیدا نخواهد کرد چرا که اصلاً اسلام این نیست. اسلام طبق فرموده حضرت علی(ع) این است که "إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ؛ انسان‌ها دو گروهند یا برادران دینی تو هستند یا همانند تو در آفرینش!" ما پیرو این تفکر هستیم.

"تکفیر" اولین عامل اختلاف در جهان اسلام است

چه ریشه‌هایی در جهان اسلام وجود دارد که ممکن است به شکل‌گیری یک گروه تکفیری در سال‌های آینده با یک نام دیگر شود؟

ریشه‌هایی که در جهان اسلام منجر به تندروی می‌شود، ریشه‌های وهابیت و تکفیر است. "تکفیر" اولین عامل اختلاف بین مذاهب اسلامی است که به یکدیگر اتهام کفر بزنند و فتواهای تند صادر شود. تکفیر، وهابیت و افراطی‌گری از جمله عوامل تندوری است که موجب شده مسلمان سرِ برادر مسلمان خود را ببرد. با اینها باید مخالف کرد و با کار فرهنگی، پژوهشی و علمی آن میدان هم مانند میدان نظامی آثار فکری داعش و تندروی محو شود.

حضور بیش از 700 دانشجوی عراقی تنها در یک دانشگاه ایران

به فعالیت‌های فرهنگی اشاره کردید؛ با توجه به مسئولیت شما در سفارت جمهوری اسلامی در عراق، فعالیت‌های علمی و فرهنگی دو کشور در چه سطحی است؟

ما از بعد از سقوط صدام روابط فرهنگی‌مان در بحث‌های مختلف شروع شد. روابط علمی خوبی داریم. جامعه علمی عراق و ایران باهم مرتبط‌اند و در بحث‌های دانشگاهی کارهای خوبی داشتیم. ما بیش از 50 تفاهم‌نامه دانشگاهی داریم. روسای دانشگاه‌ها ایران و عراق بین دو کشور در تردد هستند. ما بیش تز هزاران دانشجوی عراقی در ایران داریم که تا قبل از سقوط صدام چیزی حدود بیست نفر بود.

در دانشگاه فردوسی مشهد تنها 700 دانشجوی عراقی داریم. بحمدالله روابط علمی بسیار خوب است و در روابط فرهنگی هم رایزنان فرهنگی فعال هستند و تلاش می‌کنیم این پیوند فرهنگی بین دو ملت و دو دولت روز‌به روز بهتر شود.