به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام محسن قرائتی ظهر امروز در مجمع مبلغان و مفسران قرآن کریم اظهار کرد: در تفسیر قرآن باید به صورت جدی به مبانی قرآن توجه شود و تفسیر به عنوان یک اصل مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در ادبیات باید قرآن جدی گرفته شود و مبلغان باید صحبت های خود را براساس قرآن بیان کنند، افزود: بنیاد تفسیر در اصفهان با مدیریت امام جمعه شکل می‎ گیرد که تمام مفسران و مبلغان باید در آن حضور داشته باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: قرآن منبع تمام مسائل مربوط به زندگی است و به عنوان مثال در قرآن میلیون‎ ها رساله دکترا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قرآن رنگ در روح تأثیر دارد و مفسران در زمان تفسیر قرآن باید رنگ روشن بر تن داشته باشند، ادامه داد: نماز واجب شد تا قرآن از مهجوریت خارج شود.

قرائتی با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین (ع) بسیار بوده، اما جلسات قرآن و تفسیر کم است، تاکید کرد: در صورتی که پیام امام حسین (ع) این بوده که قرآن در لحظه لحظه زندگی جاری شود و تا لحظه مرگ قرآن را نباید ترک کرد.

وی اضافه کرد: تمام مباحث در قرآن مطرح شده است و هیچ سخنی را نمی‎ توان مطرح کرد که در قرآن وجود نداشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه چرا قرآن را کنار گذاشته ایم و به سایر مباحث می‎ پردازیم، گفت: در صورتی که محور قرآن است و قرآن نزد مسلمانان مهجور مانده، اما این امر در برخی موارد عمدی نبوده است.

وی گفت: مهجوریت قرآن از مظلومیت اهل بیت (ع) نزد پیامبر مهم تر بوده و همچنین حفظ نظام از اوجب واجبات است مثل خواندن نماز در اسلام است.

وی با بیان اینکه باید حرکتی در راستای قرآنی شدن تمام افراد صورت بگیرد و نباید فردی در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته که خواندن قرآن را نیاموخته باشد، اظهار کرد: در تفسیر قرآن باید موضع شناس باشید و متناسب با نیاز روز مردم و اجتماع سخن گفته شود.

قرائتی با تاکید بر اینکه آیه‎ هایی از قرآن باید استفاده شود که متناسب با نیاز همگان باشد، ادامه داد: در تفسیر باید زمان را در نظر گرفت و متناسب با زمان و در کمترین زمان ممکن تفسیر قرآن را انجام داد و با زبان عامه مردم سخن گفت.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه مفسران قرآن از تبلیغات چهره به چهره غافل نباشند، تصریح کرد: روحانیون و مفسران باید به صورتی صحبت کنند که عوام صحبت های این افراد را بفهمند، اما مفسران به صورتی آموزش ندیده اند که حرف آنها را تمام مردم بفهمند و در صورت وجود چنین موضوعی خواص حرف‎ های آنان را بی مبنا دانسته‎ اند.

وی با بیان اینکه مفسران باید مسائل روز را محور سخنان خود قرار دهند، ادامه داد: مفسران و مبلغان دین باید به خنده حلال در جلسات خود توجه داشته باشند