به گزارش خبرنگار سیاسی پارس، در فاصله کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پس از اتمام نام نویسی داوطلبان جانشینی احمدی نژاد، فضای جامعه هر روز انتخاباتی تر می شود. در حالی که در روزهای اخیر نمایندگان مجلس با ارسال نامه به قوه قضاییه خواستار برخورد با تخلف احمدی نژاد در همراهی کردن مشایی برای نام نویسی در انتخابات هستند، استعفای نامزدهای دولت که انتظار می رفت در صورت عدم تایید صلاحیت مشایی وارد صحنه بشوند، شوک دیگری را وارد انتخابات ۲۴ خرداد کرده است.

این در حالی است که نامزدی جلیلی گره کور اصولگرایان را کورتر کرد. اصولگرایان سنتی که در انتخابات مجلس نهم حتی با ریش سفیدی آیت الله مهدوی کنی نتوانستند با جبهه پایداری به یک نقطه مشترک دست یابند، هم اکنون در آستانه انتخابات هر دو گروه می دانند ضرورت وحدتشان بیش از پیش احساس می شود، اما وحدتی که به نظر امکان پذیر نیست.

به عقیده حمید رضا فولادگر جبهه پایداری از ابتدا سه طیف را درون خود جای داده است یک طیف این جبهه مرتبط با دولت است و بخش دیگر این جبهه از شاگردان آیت الله مصباح هستند، نیروهای سیاسی درون مجلس و دیگر دستگاهها نیز طیف سوم درون جبهه پایداری هستند که مواضع مشترکی تحت عنوان گفتمان سوم تیر داشتند، که حالا قبل از اینکه با اصولگرایان به وحدت برسند بین خودشان اختلاف دارند.

در حالی که اواخر مجلس هشتم و حتی اوایل مجلس نهم شاهد دفاع تمام قد نمایندگان پایداری از اقدامات رئیس جمهور بودیم و حتی در برخی موارد نمایندگانی پایداری با مخالفین دولت درگیری پیدا کردند اما هم اکنون و بعد از قانون گریزی ها احمدی نژاد از کرده خود پشیمانند و حتی حسینیان در آخرین اظهار نظرش گفته ما از دست احمدی نژاد سرمان را باید به دیوار بکوبیم.

به هر حال با نگاهی به کارنامه پایداری می توان آزمون و خطاهای زیادی در این جریان یافت که انگار قرار است در انتخابات ریاست جمهوری هم بار دیگر اتفاق بیفتد. به طوری که در معرفی نامزد پایداری در انتخابات اختلاف نظر زیادی به وجود امد.

در حالی که گروهی از اعضای پایداری که در تهران مستقر بودند خواستار حمایت از نامزدی جلیلی شده بودند و دیدارهایی نیز با وی انجام داده بودند، اما در نهایت همایش پایداری لنکرانی را به عنوان نامزد نهایی خود برگزید، که در همان روز های اول در انتخابات ثبت نام کرد که نشان از شور و شوق وزیر سابق داشت.

اما صادق زیباکلام معتقد است: اگر گزینه آقای احمدی نژاد رد صلاحیت شود، در آن صورت جریان دولت، طرفداران آیت الله مصباح، جبهه پایداری و همه طیف های مخالف آقای هاشمی همه به هم متصل می شوند و زیر یک بیرق می روند تا داستان سال ۱۳۸۴ را دوباره تکرار کنند. که البته با توجه به شعارهای پایداری که علاوه بر فتنه و سران فتنه، ساکتین فتنه را نیز مورد حمله قرار می دهد بعید به نظر می آید.

با این وجود سبد رای قالیباف، لنکرانی و جلیلی مشترک است و باقی ماندن سه نفر از این بین برای روز اخر را می توان بهترین ارزوی جبهه اصلاح طلبان دانست که در ان صورت بار دیگر ایت الله هاشمی رفسنجانی خود را در بوته ازمایش و انتخاب مردم گذاشته است.

/گزارش از ع-محمدی/

 

//