پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هدف اصلی مشغول سازی  محور مقاومت به مسائل داخلی و فرعی سازی مسئله ای به نام ازادی قدس بود. انگار سال هاست این سناریو برنامه ریزی شده و تغییر این استراتژی مربوط به چند ماه اخیر نیست. دلیل عقب افتادن ان هم موج بیداری اسلامی بود و خیزش مردمی ای که برای آزادی قدس در منطقه شکل گرفت. بر همین اساس فضای فرعی سازی از موضوع فلسطین، رها سازی مسئله بازگشت آوارگان ونابودی دولت جعلی صهیونیستی،آرمان های قدس شریف دستور  کار رسانه های عربی – عبری قرار می گیرد تا این مسئله بیش از گذشته به سطح عادی سازی روابط کمک نمایند. 

در حالی که سرکوب نمازگزاران فلسطینی در اعمال محدودیت صهیونیست‌ها برای ورود و خروج به مسجدالاقصی همچنان ادامه دارد، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز بامداد دوشنبه مراکزی از حماس در نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.

رسانه‌های محلی فلسطینی گزارش کردند در حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، مراکز حماس در خان‌یونس و دیرالبلح در جنوب و مرکز غزه هدف قرار گرفتند. صهیونیست‌ها مدعی‌اند که این حملات به تلافی حمله توپخانه‌ای از نوار غزه به اسرائیل صورت گرفته است.  تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی به دنبال محاصره مسجد‌الاقصی توسط نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از دسترسی فلسطینیان به اماکن مقدس در مسجد الاقصی افزایش یافته است. تاکنون چهار فلسطینی در نتیجه وحشی‌گری نیروهای صهیونیست به شهادت رسیده‌اند.

همچنین، نظامیان رژیم صهیونیستی یکشنبه شب باردیگر به نمازگزاران فلسطینی در منطقه «باب‌الاسباط» -یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی- حمله‌ور شدند. بر اساس اعلام هلال‌احمر فلسطین، 21 نفر در این یورش زخمی شدند که 15 نفر آنها با گلوله پلاستیکی مجروح شده بودند. خبرگزاری فلسطینی «صفا» اعلام کرد نظامیان رژیم صهیونیستی پس از پایان نماز عشا با بمب‌های صوتی، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به نمازگزاران فلسطینی حمله کردند. درهمین‌حال، جلسه شش ساعته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بدون هیچ نتیجه و تغییری درباره تنش‌های «قدس» اشغالی و وضعیت «مسجد الاقصی» روز گذشته به پایان رسید. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود فعلاً تدابیر امنیتی در مسجد الاقصی تغییر یا کاهش پیدا نخواهند کرد.

تعویق نشست اتحادیه عرب

از سویی دیگر، دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد که نشست فوق‌العاده این اتحادیه در سطح وزرای خارجه برای بررسی اوضاع قدس و مسجدالاقصی به روز پنج‌شنبه موکول شد. رسانه‌های مصری به نقل از «محمود عفیفی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گزارش دادند که پس از تماس‌های انجام شده به منظور مشارکت تعداد زیادی از وزرا در نشست بررسی اوضاع قدس، تصمیم گرفته شد که این نشست به روز پنج‌شنبه موکول شود. عفیفی افزود که همچنین با سازمان همکاری اسلامی در این باره هماهنگی به عمل آمد و توافق شد که نشست این سازمان درباره قدس هفته آینده برگزار شود.

همچنین، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد اجازه ابقای گیت‌های تردد در ورودی‌های مسجدالاقصی را نمی‌دهد. وی در این‌باره گفت: «ما این اجازه را نمی‌دهیم زیرا حاکمیت بر مسجدالاقصی حق ماست، ما طرفی هستیم که باید از آن محافظت کنیم و ما باید در ورودی‌های آن بایستیم.» با این‌حال، برخی مسوولان ارتش رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان اعلام کرده‌اند همکاری امنیتی بین دو‌طرف همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در ترکیه

در تحولی دیگر، رسانه‌های ترکیه از بسته‌شدن سفارتخانه و کنسولگری رژیم صهیونیستی در این کشور به‌دنبال بالاگرفتن تنش‌ها حول وضعیت امنیتی «مسجد الاقصی» خبر می‌دهند. گفته می‌شود این اقدام درپی افزایش تظاهرات مردم ترکیه علیه رژیم صهیونیستی و درخواست ممانعت از فعالیت کنیسه‌های یهودیان در شهرهای مختلف این کشور صورت گرفته است.

بحران دیپلماتیک در روابط امان-تل‌آویو

علاوه بر این، بر اثر حادثه تیراندازی در سفارت رژیم صهیونیستی در اردن که طی آن پزشک اردنی حاضر در این محل و جوانی دیگر به نام «محمد الجواوده» (17 ساله) بر اثر شلیک گلوله از سوی محافظ این سفارت کشته شدند، بحرانی دیپلماتیک در روابط تل‌آویو-امان ایجاد شده است. درپی این حادثه، نیروهای امنیتی اردن از یکشنبه شب سفارت این رژیم را به محاصره خود درآورده‌اند. روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نیز برای آرام کردن اوضاع با «عبدالله دوم» شاه اردن تماس تلفنی برقرار کرد. رسانه‌های اردنی گزارش دادند، در این حادثه که در اواخر وقت روز یک‌شنبه صورت گرفت، معاون مدیر سفارت این رژیم زخمی شده که به بیمارستان منتقل شده است.پلیس اردن خواستار بازجویی از این نگهبان سفارتخانه است و مقامات این کشور تأکید می‌کنند اگر رژیم صهیونیستی به تحویل ندادن وی ادامه دهد، اقدامات دیپلماتیک بیشتری انجام خواهند داد. همچنین خانواده «محمد جواوده» و جمعی از اردنی‌ها با برگزاری تظاهراتی خواستار اخراج سفیر این رژیم از امان شدند. دستگاه قضایی اردن نیز دستور ممنوعیت خروج نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی را از امان صادر کرد. گفته می‌شود رژیم صهیونیستی با درخواست اردن برای تحویل نگهبان عامل قتل دو شهروند اردنی برای اجرای تحقیقات از وی، مخالفت کرده است.