آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان امروز (چهارشنبه، 28 تیرماه) طی سخنانی در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان که در محل مجلس قدیم برگزار شد، گفت: قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه در کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: برای اینکه کار سنگین شورای نگهبان به نحو احسن انجام شود و بالاترین اتقان را داشته باشد، مقام معظم رهبری و اعضای شورای نگهبان تشخیص دادند باید عقبه فکری داشته باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان  تصریح کرد: وقتی قانون اساسی تصویب و شورای نگهبان تاسیس شد، مصوبات مجلس می توانست توسط شورای نگهبان بررسی شود اما با گذشت زمان، نظرات مختلفی از سوی این شورا و مجمع تشخیص مصلحت نطام مطرح شد، تسلط بر همه این موارد نیاز به یک عقبه هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی داشت.

آیت الله مدرسی یزدی ادامه داد: گاهی لوایحی با 700 ماده به شورای نگهبان می آید، مگر می شود ظرف 20 روز به این موارد رسیدگی کرد، به حمدالله مرکز فقهی مشورتی در قم و همچنین پژوهشکده شورای نگهبان زیر نظر آقای ره‌پیک تشکیل شده که به خوبی فعالیت می‌کند.

این عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: ما گله بزرگی نسبت به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه های سنواتی داریم، طوری بودجه های سنواتی را به شورای نگهبان ارائه کنید که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

آیت الله مدرسی یزدی افزود: جداول بودجه باید به شورای نگهبان ارسال شود و قانون اساسی هم می‌گوید تمامی مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان ارسال شود، اما حداقل از زمانی که بنده در شورای نگهبان بودم این اتفاق نیفتاده و جداول بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در تار و پود کشور تاثیر دارد، این شورا هم در قوه مجریه، هم قوه قضاییه و هم قوه مقننه تاثیر گذار است، لذا هرچه برای تقویت شورای نگهبان تلاش کنیم برای کشور مفیدتر است.

انتهای پیام/

گله بزرگی به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه‌های سنواتی داریم