پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- درپی کشته‌شدن چهار پلیس پاکستانی در شهر کراچی در روز جمعه، گروه تروریستی جدیدی موسوم به «جماعت الانصارالشریعه» مسوولیت این حادثه را برعهده گرفت. گفته می‌شود در محل حادثه اعلامیه‌هایی مبنی بر انجام حملات تروریستی بیشتر در قالب عملیات «رد الارتداد» علیه نیروهای امنیتی پاکستان یافته شده است.

به گزارش خبرگزاری «داون» پاکستان، گروه تروریستی «انصارالشریعه» که نخستین‌بار در سال 2011 در لیبی و تونس ایجاد شد، مجدداً فعالیت‌های خود را در سال 2014 از سر گرفته و تنها چند ماهی است که در پاکستان با جذب نیروهای افراط‌گرا، عملیات تروریستی خود را آغاز کرده است. گروه مذکور در نخستین عملیات خود در پاکستان، «طاهر ضیا نقی» ژنرال بازنشسته را در ماه آوریل در منطقه بلوچستان ترور کرد.

اگرچه گروه‌های تروریستی مختلفی در خاک پاکستان فعالیت دارند که با استفاده از ضعف نیروهای امنیتی این کشور در برخورد مؤثر با این‌دست اقدامات، بارها مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیده‌اند، اما در سال‌های اخیر رشد این گروه‌ها در آن نیز نگران‌کننده بوده است.

فعالیت گروه‌های تروریستی در پاکستان سال‌هاست که بی‌ثباتی را برای همسایگان این کشور به‌ویژه در مناطق مرزی به‌ارمغان آورده است. ایران، افغانستان و هند بارها به این موضوع اعتراض کرده‌اند. اعتراض شدید ایران به موضوع شهادت مرزبانان این کشور که از داخل خاک پاکستان هدف گلوله‌های گروه تروریستی «جیش العدل» قرار گرفتند، تاکید مقامات دولت افغانستان بر حمایت مخفیانه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان از مخالفان مسلح دولت این کشور و ادعای دولت هند مبنی بر تأمین مالی گروه‌های تروریستی مسوول کشتار اتباع آن از سوی اسلام‌آباد نمونه‌ای از نارضایتی همسایگان از ضعف نیروهای پاکستانی در مبارزه با مسأله تروریسم است.

اواسط ماه فوریه سال جاری نیز «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای این کشور بر این نکته تأکید کرد که «هنوز تروریست‌ها در خاک پاکستان از پایگاه‌های امنی برخوردارند و از آنجا به عملیات تروریستی علیه کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان اقدام کرده و نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان را به‌قتل می‌رسانند.»

روسیه: آمریکا درباره حمایت از داعش توضیح دهد

از سویی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه (بیست‌ودوم ژوئن) در جمع خبرنگارن با اشاره به تصرف بخش بزرگی از مجموعه غارهای تورابورا در منطقه استراتژیک ولایت ننگرهار از سوی گروه تروریستی تکفیری داعش گفت: «مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بالگردهای ناشناس افراد مسلح متعلق به گروه داعش در افغانستان را انتقال داده و علاوه‌بر این، در شرق افغانستان به آنها سلاح و مهمات رسانده می‌شود.»

به گفته زاخارووا، کمی قبل از آنکه داعش بتواند تورابورا را به اشغال خود درآورد، هلی‌کوپترهایی ناشناس بیش از 50 تن از افراد مسلح را برای تقویت این گروه تروریستی به ننگرهار منتقل کردند و نیز کانتینری حاوی اسحله و مهمات را در اختیار آنها قرار داده شد.

«ظاهر قدیر» نماینده ننگرهار در مجلس سفلی پارلمان افغانستان پیشتر اعلام کرده بود این بالگردها متعلق به نیروهای آمریکایی بوده و یک‌هفته زودتر نیز کمک‌ها به نیروهای ارتش در منطقه تورابورا از سوی دولت افغانستان و متحدان غربی آن قطع شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «تاکنون نه دولت افغانستان و نه فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور درباره این به اصطلاح جابجایی‌های هوایی (که در ماه‌های اخیر در راستای حمایت از نیروهای گروه تروریستی داعش افزایش یافته است) توضیحی ارائه نکرده‌اند.» از نظر وی «ادامه این سکوت بیش از پیش سؤال‌برانگیز شده است.»

این دیپلمات روس خطاب به رسانه‌های غربی گفت: «مایلم در صفحات رسانه‌های غربی نیز به موضوع هلی‌کوپترهای ناشناس در افغانستان پرداخته شود.» وی همچنین از روزنامه‌نگاران غربی خواست تا «از هر فرصتی برای پرسش از پنتاگون، کاخ‌سفید و وزارت‌خارجه آمریکا درباره این موضوع استفاده کنند.»

دولت افغانستان و مقامات ناتو تاکنون در مورد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه واکنشی نشان نداده‌اند. ماه گذشته نیز مقامات ولایت سرپل اعلام کردند بالگردهای ناشناس در مناطق تحت کنترل طالبان فرود آمده‌اند. در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم که فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است.

ادامه درگیری ارتش فیلیپین در ماراوی

از سوی دیگر، ارتش فیلیپین دیروز شنبه اعلام کرد «ایسنیلون هاپیلون» از جمله خطرناک‌ترین تروریست‌های این کشور که گفته می‌شود تحت تعقیب آمریکا نیز قرار دارد، توانسته است از درگیری‌های پنج هفته‌ای میان نظامیان فیلیپینی با تروریست‌های مرتبط با داعش در شهر جنوبی ماراوی فرار کند.

تلاش نظامیان فیلیپینی برای بازداشت هاپیلون از اواخر ماه مه در «ماراوی» سبب درگیری‌های چند هفته‌ای میان این نظامیان با شبه‌نظامیان وابسته به داعش در این شهر شده است. هاپیلون رهبر گروه «مائوته» شاخه‌ای از گروه ابوسیاف فیلیپین است که چندی پیش با گروه داعش بیعت کرد.

پیش‌تر سخنگوی ارتش فیلیپین اعلام کرده بود در پی عملیات ارتش این کشور فقط حدود 100 تروریست در ماراوی باقی مانده‌اند که در منطقه‌ای به وسعت یک کیلومتر مربع از سوی نیروهای ارتش تحت محاصره قرار دارند. از زمان آغاز این درگیری‌ها اکثر ۲۰۰ هزار ساکن ماراوی از این شهر فرار کرده‌اند. مقامات فیلیپینی همچنین از حضور شماری از تروریست‌های خارجی در میان این گروه خبر داده‌اند. «رودریگو دوترته»رئیس‌جمهور فیلیپین نیز گفته بود که حضور تروریست‌های خارجی نشان می‌دهد که داعش پایگاهی را در مناطقی از این کشور به‌دست آورده است.

جالب اینجاست که پس از درگیری‌های لفظی رئیس‌جمهور فیلیپین با مقامات آمریکایی شاهد روند رو به فزونی فعالیت‌های تروریستی در این کشور هستیم!

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند: در حالی که تا پیش از این، گروه القاعده نیروی فعال‌تری در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شد، در پی رویکرد جدید کشورهای حامی تروریسم، اکنون داعش به نیروی اصلی در این منطقه تبدیل شده است. با پیوستن تروریست‌هایی از کشورهایی چون اندونزی، مالزی، یمن و عربستان به شاخه داعش در جنوب شرق آسیا، این گروه توانسته است فعالیت‌های تروریستی خود را بیش از پیش افزایش بخشد.

به هر روی رشد و نضج تروریست‌های تکفیری در آسیای جنوب‌شرقی به‌معنای از دست‌رفتن ثبات نسبی کشورهای واقع دراین منطقه است. حتی در صورت موفقیت ارتش فیلیپین برای تضعیف این گروه، احتمال وقوع حملات تروریستی خونبار فزونی یافته است. علاوه‌بر این، افزایش فعالیت گروه‌های مذکور دلیل بسیار مناسبی برای آمریکا در راستای توجیه حضور نظامی خود در این منطقه است.