ابولقاسم رئوفیان درباره برداشت نادرست و سوءاستفاده عده‌ای از کلمه آتش ‌به اختیار که رهبری در دیدار خود با دانشجویان و جوانان فرمودند گفت: رهبری در اظهاراتشان در دیدار با اقشار مختلف که توفیق دیدار با ایشان را پیدا می‌کنند مطالبی را مطرح می کنند که ممکن است برخی از فعالان وجریان‌های سیاسی، رسانه‌ها و اربابان جراید در راستای توجیه نظرات،دیدگا‌ه‌ها و برنامه‌های خودشان بهره‌ برداری کنند که قطعا این کارناپسندی است.

عضوارشدجبهه اعتلای نوین ایران گفت: نباید فرمایشات رهبری را با نگاه جناحی تفسیر کرد. آتش به اختیار ناظر بر حوزه فعالیت دانشجویی است که همواره استقلال داشته و بدون هیچ وابستگی به دولتها با روحیه‌ای به شدت عدالتخواه، ضد سلط و استبداد، ضداختناق و اشرافی‌گری و ضد حاکمیت تجمل گرایانه و زورگویانه مدعی جنبش دانشجویی است که بارها و بارها رهبر فرزانه انقلاب بر حفظ چنین روحیاتی که از ممیزات جنبش دانشجویی است تاکید داشته و اینبار هم با تعبیر آتش به اختیار بر حفظ آن تاکید فرمودند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با بیان ‌این‌که رهبری همواره در راستای تأمین مصالح کشور، منافع ملی، ارتقاء و اقتدار نظام صحبت‌هایی را بیان می‌کنند ادامه داد: ایشان برای اصلاح امور کشور استراتژی‌هایی را بیان می کنند که باید مورد توجه صاحب‌نظران و فعالان سیاسی و دولتمردان به معنای عام کلمه قرار بگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به این‌که جنبش دانشجویی یکی از مهمترین مسائل جامعه شناسی سیاسی است و قشر دانشجو همواره باید به عنوان یک مجموعه فعال و مولد درجامعه حضور داشته باشد عنوان کرد: من این سیاست را که رهبرانقلاب دانشجویان را همواره بر نفی مناسبات تبعیض آمیز اجتماعی، مطالبه گری و کمال‌خواهی تشویق وتوصیه می‌کنند به نفع نظام می‌دانم و با آن موافقم اما باسوء‌برداشت‌ها و اعمال نیات غیرخیرخواهانه کاسبان سیاسی که بخواهند با مخفی کردن خود در پشت فرمایشات رهبری به خواسته‌های مغرضانه و خودخواهانه خودجامه عمل بپوشانند کاملا مخالف و این قبیل اقدامات را در راستای منویات رهبری و به صلاح کشور و نظام نمی‌دانم.

او باذکراین مطلب که دستگاها باید مسائل اصلی کشور را مد نظر داشته و وحدت کلمه داشته باشندگفت: برخی از نهادها به‌جای همگرایی اصطکاک دارند.

او خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد رهبری احساس کرده‌اند بعضی از دستگاه‌ها که رسالت فکری و فرهنگی را در جامعه به عهده دارند نمی‌توانند تأمین کننده نیازهای اصلی کشور باشند و در واقع مسائلی را که به نظر می‌رسد باید اصل قرارگیرد به حاشیه رانده ومسائل فرعی را پیش می‌کشند.

رئوفیان تاکیدکرد: فرقی هم نمی‌کند کدام دستگاها باشد؛ صدا وسیما می خواهد باشد و یا وزرات ارشاد و آموزش و پروش و یا... باید دغدغه مسائل مهم کشور را داشته باشند.

این عضو جبهه پیشرفت، رفاه وعدالت با انتقاد از نبود یک دستگاه واحد فرهنگی گفت: در کشور ما دستگاه‌های متعدد فرهنگی وجود دارد که بعضا دارای تناقض در اظهار نظر هستند. وجود بیش از ۷۰ دستگاه فرهنگی که بیشتر باعث اصطکاک هستند تا همگرایی و جز به هم‌ریختگی فرهنگی و فکری دستاورد دیگری ندارند.

او گفت: کلمه آتش به اختیار یک واژه نظامی است که رهبری از آن استفاده کرده‌اند آن هم در جمع دانشجویان که می‌توانند هر زمان احساس کردند از ناحیه‌ای گرایشات انحرافی و مسائلی  که نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را تهدید می‌کند، سرباز کرده که با آرمان‌ها و ارزش هاتعارض دارد، می‌توانند "آتش به اختیار" بر روی آن آتش اعتراض خود را بگشایند.

دانشجو باید با انگیزه امور را اصلاح کند/ رهبری نگرانی هایی دارند

او تاکید کرد: لذا رهبری به دانشجویان این توصیه را می‌کنند که به عنوان نیروی جوان و آرمان خواه که می‌تواند به روند پیشرفت و توسعه کشور کمک کند، خطاب به آن‌ها گفتند شما آتش به اختیارید و آن‌ها را نیز به این امر توصیه کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: رهبری هر زمان احساس کردند که در قرارگاه فکری و فرهنگی یک اختلالی به وجود آمده است به دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم توصیه کرده‌اند بدون این که منتظر بمانید وارد عمل شوید؛ نسبت به آن حرکت اعتراض کنید که می‌توان ازتسخیرلانه جاسوسی به عنوان نمونه تاریخی نام برد،اقدامی که امام(ره) آن را انقلاب دوم نام نهادند.

او ادامه داد: بحث جدید نشان می دهد که رهبری نگرانی‌هایی دارند و بعضا نام هم برده‌اند و به این مسئله هم اشاره کردند. به طور نمونه در وضعیتی که کشور درگیر مسائل مهمی است مخصوصا در حوزه فرهنگ، بارها از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله کردند. لذا هنگامی که متولیان از سیاست‌های مهم غافل شده و به موضوعات فرعی می‌پردازند، ایشان این هشدارها را می‌دهند.

دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که شاید عده‌ای با تفسیر خود دست به اقدامات خود سرانه که در گذشته شاهدش بودیم بزنند گفت: متاسفم از این که برخی کلام رهبری را در جهت تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های خودشان تفسیر می کنند.

او در ادامه یاد آور شد:وقتی کلام خدا را که بالاترین کلام عالم خلقت است در جهت اهداف خود تفسیر می کنند که این کار گناهی نا بخشنودنی است، اینکه صحبت‌های رهبری را منطبق با خواست خود تفسیرکنند امری بدیهی به نظر می‌رسد.

رئوفیان تاکید کرد: نباید از بیانات رهبری تعابیر سلیقه‌ای کرد. اگر موضوعی را مطرح می کنند به معنی آن است که کشور درمعرض خطر و تهدید قرار نگیرد. آن وقت کسانی که بهره برداری جناحی می‌کنند، کشور را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

او خاطر نشان کرد: قطعا جوانان و دانشجویان دغدغه نظام را دارند و با دلسوزی و به دور از تعابیر و تفاسیر سلیقه ای از فرمایشات رهبری با انگیزه اصلاح کار خواهند کرد.

رئیس جبهه اعتلای نوین ایران درباره جلوگیری از سو استفاده از کلام رهبری گفت:با برخی که باسوءبرداشت دست به اقدامات تخریبی زده وخدمات نظام و مسولان را زیر سؤال می برند باید برخورد شود که البته حساب آنها ازحرکت آرمان خواهانه و اصلاح‌گرایانه دانشجویی جداست. مردم ماخوب می‌فهمندکه کسی نباید باسوءاستفاده از فرمایشات رهبری ارزش‌ها را زیرسئوال ببرد و آرامش جامعه را برهم بزند.