در پی تشدید سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه مسلمانان، صدها نفر از معترضان آمریکا در 28 شهر سراسر این کشور علیه مسلمانات تظاهرات برپا کردند.

 

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» گزارش کرد، تظاهرات تحت عنوان «راهپیمایی علیه شریعت» توسط گروه « ACT for America» سازماندهی شده بود. این سازمان مدعی است که بر مبارزه با تروریسم و ارتقا امنیت ملی متمرکز است.

این تظاهرات در شهرهایی چون فونیکس، شیکاگو، آستن، آتلانتا، نیویورک، بوستون و سیاتل برگزار شد.

با اینحال جمعیت گسترده‌تری از مردم آمریکا نیز در حمایت از مسلمانان راهپیمایی برگزار کردند و صدها نفر در مرکز سیاتل پارچه نوشته‌هایی در حمایت از مسلمانان به دست گرفته بودند که بر روی آن نوشته شده بود «سیاتل در کنار همسایگان مسلمان خود ایستاده است».

 

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی  شعار می‌دادند: «نه به نفرت، نه به ترس، از مسلمانان در اینجا استقبال می‌شود».

 

فعالان محلی نیز یک غرقه «از یک مسلمان آمریکایی سؤال بپرسید» راه انداخته بودند و مردم می‌توانستند با حضور در این غرفه‌ها در خصوص اسلام و مسلمانان سؤالاتی را مطرح  کنند و پاسخ آن را دریافت کنند.

 

 

در مقابل ساختمان ترامپ در مرکز شیکاگو، حدود 30 نفر در حمایت از ترامپ علیه قوانین اسلامی اعتراض کردند و شعارهای ضد اسلامی سرمی‌دادند و پارچه نوشته‌هایی به همراه داشتند که روی آن نوشته شده بود: «شریعت را ممنوع کنید» و «شریعت از زنان سوء استفاده می‌کند».

 

 

از طرف دیگر حامیان حقوق مسلمانان در آمریکا که تعداد آنها دو برابر مخالفین با اسلام بود، در پارکی در نزدیکی دادگاهی در نیویورک راهپیمایی برگزار کردند و علیه نژادپرستی شعار سر دادند.

 

معترضان شعار می‌دادند: «هرچه نژادپرستان بیشتر میدان داشته باشند، افراد بیشتری مورد حمله واقع می‌شوند».

 

مرکز قانون فقر جنوبی اعلام کرده است که گروه ACT for America یک گروه افرادی و ضداسلامی است.

با اینحال در وب‌سایت ACT for America نوشته شده است که بسیاری از جنبه‌های قانون اسلامی در تضاد با حقوق بشر است و با قوانین و ارزش‌های دموکراتیک ناسازگار است.

 

با اینحال مسلمانان، ادعاهای این گروه را مضحک می‌دانند و نخبگان دینی می‌گویند هیچ تهدیدی از جانب قوانین اسلامی متوجه دموکراسی آمریکا نیست.

 

یکی از اساتید مطالعات اسلامی در دانشگاه مک مستر شهر کانادایی همیلتون در آنتاریو می‌گوید که اکثریت مسلمانان خواستار جایگزینی قوانین امریکا با قوانین اسلامی نیستند و تنها گروههای افراطی چنین خواسته‌ای دارند.

 

این راهپیمایی‌ها در حمایت از مسلمانان در میان افزایش حملات ضدمسلمانان در آمریکا از جمله حملات خرابکارانه و حمله به مساجد و آزار زنان باحجاب و زورگویی به دانش‌آموزان مسلمان برگزار شده است.

 

در کالیفرنیا در برخی شهرا از جمله سن برناردینو اعتراضات تا حدودی به خشونت کشیده شد با اینحال هیچ گزارشی مبنی بر دستگیری معترضان در سن برناردینو وجود نداشته است.