12 سال فعالیت در شهرداری تهران موجب می شود برای بسیاری از مسئولان و حتی شهروندان این سوال پیش آید که طی این مدت چه اقداماتی در شهر تهران صورت گرفته است. توسعه بزرگراه ها، توسعه تونل های شهری، توسعه پل های شهری، توسعه بوستان ها، توزیع عادلانه فضای سبز، بهبود بافت فرسوده، ایجاد کمربند سبز پیرامون شهر، ساخت کتابخانه، احداث فرهنگسرا، ساخت سینما، احداث موزه و خانه موزه ها و... از جمله اقداماتی است که معاون فنی و عمران شهرداری از آنها به عنوان بخشی از فعالیت های 12 ساله شهرداری تهران یاد می کند. در این گزارش علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره فعالیت های شهرداری به شکل مصداقی تر توضیح می دهد.

«هوشمندسازی و مکانیزه کردن فعالیت های شهرداری از جمله اقداماتی است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران آن را در ابتدای شروع فعالیت اش در دستور کار خود قرار داد.» اینها بخش اول صحبت های علیرضا جاوید است. وی توضیح می دهد: «زمانی که شورای شهر دوم تازه تشکیل شده بود و دوسال اول فعالیت آن نیز سپری می شد، رویکردها بیشتر براساس ملاقات های مردمی در مناطق مختلف بود تا از این طریق شهرداری به شهروندان نزدیک تر شود و مشکلات مورد پیگیری قرار گیرد. ملاقات های مردمی روزهای پنجشنبه در مناطق 22 گانه انجام می شد. 4 دور هم این ملاقات ها انجام و به مشکلات مردم رسیدگی شد و تنها نقطه عطف آن دوره به این شکل گذشت.»

جاوید ادامه می دهد: «سال 84 که مصادف با حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران بود فرصتی شد تا موضوعات زیرساخت های عمرانی و خدماتی تهران رسیدگی بیشتری شود. تا قبل از این اتفاق قالب درخواست های مردم به صورت ملاقات های چهره به چهره در روزهای پنجشنبه بود و با ایده ای در قالب سیستم های مکانیزه سامانه 137 و 1888 شهرداری تهران دیگر صرفا یک سازمان خدماتی نبود و به یک نهاد اجتماعی و خدماتی ارتقا پیدا کرد.»

 

افزایش دو برابری سرانه فعالیت های خدماتی و عمرانی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه چنین سامانه هوشمندی بر سرعت کار و خدمات رسانی هرچه بیشتر به مردم افزوده می گوید: «بنابراین در حوزه نرم افزاری تعامل شهرداری با شهروندان تهرانی به سمت سامانه های هوشمند و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات سوق پیدا کرد. همچنین در موضوع سخت افزاری نیز توسعه شتابان زیرساخت های خدماتی و عمرانی شهر تهران دنبال شد، به گونه ای که سرانه های خدماتی و عمرانی شهر تهران در 12 سال اخیر به حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.»

 

ایجاد مخازن زباله

به گفته جاوید مکانیزه شدن فرایند جمع آوری زباله از دیگر اقدامات شهرداری تهران بوده که بسیار موفق عمل کرده است: «مکانیزه کردن خدمات شهری از مهمترین اقدامات دیگر شهرداری طی 12 سال فعالیت خود در زمان آقای قالیباف است. به طوری که در همین زمان مخازن زباله نصب شد و دیگر گذاشتن زباله در مقابل در خانه ها که پیش تر از این صورت می گرفت تبدیل به انتقال زباله به مخازن و محل مکانیزه آنها شد.»

 

توسعه حمل و نقل عمومی

او همچمنین به پیگیری، تهیه، تدوین، تصویب و اجرای طرح های توسعه شهری، طرح جامع و تفصیلی جدید شهر تهران اشاره می کند: «پیگیری تصویب طرح های توسعه شهری و طرح جامع و تفصیلی در این دوره اتفاق افتاد و علاوه بر این توسعه شتابان حمل و نقل عمومی با اولویت مترو و اتوبوس رانی سریع(brt) نیز در دستور کار قرار گرفت که به خوبی نیز پیش رفت.»

 

رشد سرانه های خدماتی و عمرانی شهر تهران

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به توسعه زیرساخت های عمرانی و خدماتی هم اشاره می کند: «تونل های شهری، پل ها و تقاطع های غیرهم سطح، شبکه جمع آوری آب های سطحی و... نیز از جمله اقداماتی است که در این دوره رخ داده است. همینطور سرانه های خدمات فرهنگی، ورزشی، ساخت مجموعه های سینمایی، پردیس های سینمایی، توسعه فضای سبز و پارک های عمومی را نمی توان نادیده گرفت که موجب رشد سرانه های خدماتی و عمرانی شهر تهران شده است و به عینه می توان شاهد این توسعه ها و تغییر و تحولات بود.»