یک مقام آمریکایی روز جمعه اعلام کرد دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، فرآیند بازگرداندن نسخه‌های یک گزارش مربوط به بازداشت‌ها و برنامه‌های بازجویی خشونت‌آمیز سازمان اطلاعات مرکزی این کشور را به کنگره آغاز کرده است تا از افشای عمومی آن جلوگیری کند.

 
این اقدام دولت ترامپ بدین معنا است که انتشار عمومی این گزارش 6700 صفحه‌ای، بسیار دشوارتر از قبل خواهد بود؛ زیرا اسنادی که از سوی کنگره آمریکا نگهداری می‌شود از قوانین مربوط به افشای عمومی اسناد معاف است.
 
مقام مذکور در این باره گفت کاخ سفید این اقدام را در واکنش به درخواست‌های مطرح شده سناتور «ریچارد بر»، رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعاتی سنا، انجام داد.
 
سناتور «داین فاینستاین»، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی سنا، در زمان تهیه گزارش مذکور، درخواست کرده بود این گزارش در اختیار چند آژانس قوه مجریه قرار بگیرد. هدف وی از مطرح کردن این درخواست، انتشار نهایی محتوای این گزارش برای عموم مردم بر اساس قانون لایحه آزادی اطلاعات بود.
 
یک نسخه خلاصه و غیرمحرمانه از این گزارش در ماه دسامبر سال 2014 منتشر شد. بر اساس این نسخه خلاصه، برنامه‌های بازجویی سازمان سیا از جمله استفاده از برخی فنون بازجویی مانند ایجاد احساس خفگی، از دیدگاه بسیاری از ناظران شکنجه قلمداد شده است.
 
همچنین بر اساس این گزارش، هیچ یک از فنون خشونت‌آمیز بازجویی، باعث نشد حتی یک مورد از اقدامات تروریستی، خنثی شود.