به گزارش پارس به نقل از فارس ، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با ترویسم و اطلاعات مالی معتقد است تحریم‌های ضد ایرانی باعث شده مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این کشور با دست‌های بسته قدم به مذاکرات بگذارند.

آقای کوهن که از او به عنوان «معمار تحریم‌های ایران» یاد می‌شود بامداد دوشنبه در گفت‌وگویی با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با این ادعا که بهبود اقتصاد ایران بدون سازش این کشور با غرب بر سر برنامه هسته‌ای امکان‌پذیر نیست گفت این موضوع اهرم فشار آمریکا در مذاکرات نهایی را افزایش می‌دهد.

کوهن در این مصاحبه گفت: «آنها گیر افتاده‌اند. آنها بدون کاهش تحریم‌ها نمی‌توانند این اقتصاد را ترمیم کنند. فکر می‌کنم آنها با دست‌های بسته به مذاکرات آمده‌اند.»

کوهن ماه آینده سمتش در وزارت خارجه را ترک کرده و به سازمان سیا منتقل می‌شود. وی قرار است در این سازمان معاون رئیس سیا شود.

در واشنگتن بسیاری از تحلیل‌گران انتقال کوهن به سازمان سیا را نشانه تأکیدی می‌دانند که کاخ سفید برای اطلاعات مالی قائل است.

کوهن خود در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم این حرف دقیقی است که بگوئیم اهمیت ابزارهای مالی در مسائل امنیت ملی ما طی پنج تا ده سال گذشته دائماً افزایش یافته است. اگر چنین نبود من هرگز به عنوان صفحه رادار شخصی مثل جان برنان (رئیس سازمان سیا) منصوب نمی‌شدم.»

برخی از منتقدان سیاست‌های تحریمی آمریکا می‌گویند دولت آمریکا در سالهای گذشته تأکید زیادی بر تحریم‌ها داشته و سیاست جامع دیگری برای حل مشکلات جهانی نداشته است.

«میروسلاو لاجکاک»، وزیر خارجه اسلوکی که از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه متضرر شده می‌گوید که تحریم‌ها نباید به عنوان سیاستی جهت سرپوش گذاشتن بر نداشتن خط مشی‌های لازم به کار روند.

«پاتریک کلاوسون»، یکی از اعضای اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاورنزدیک هم با اظهارات دیوید کوهن مخالفت کرده است. وی می‌گوید نگاهی به طرح بودجه جدید ایران نشان می‌دهد که مقامات این کشور اضطراری برای کاهش تحریم‌ها نمی‌بینند. به گفته وی، مقامات ایران «به درستی احساس می‌کنند که زندگی کردن و کنار آمدن با تحریم‌ها را یادگرفته‌اند.»

آقای کوهن در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع تصمیم نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران پرداخت و مخالفت خود را با آن اعلام کرد. این مقام وزارت خزانه‌داری توضیح داد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در شرایط فعلی باعث خواهد شد ائتلاف بین‌المللی که توانسته این تحریم‌ها را  وضع‌کند از بین برود.

وی همچنین درباره اینکه تشدید صرف تحریم‌ها، بدون دیپلماسی بتواند ایران را به سازش در موضوع هسته‌ای وادار کند، ابراز تردید کرد. کوهن گفت: «چه کسی می‌داند اگر ما تحریم‌ها را ادامه داده بودیم چه اتفاقی می‌افتاد؛ ممکن بود آنها به فاجعه منجر شوند. من فکر می‌کنم دانستن این چیزها امکان‌پذیر نیست.»