"ترزا می" نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرده است که در این کشور انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. این انتخابات قرار است هشتم ژوئن ( 18 خرداد) برگزار شود.

وی پیشتر گفته بود که تا سال 2020 یعنی تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی بعدی در سمتش باقی خواهد ماند.

این تصمیم غافلگیر کننده "ترزا می" با واکنش های داخلی و خارجی فراوانی از جمله در آلمان روبرو شده است.

به گزارش هفته نامه اشپیگل، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان دولت انگلیس را توصیه به سنجیدگی و حسابگری کرد. وی در واکنش به تصمیم نخست وزیر انگلیس برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش گفت: هر گونه عدم اطمینان و شرایط ابهام دراز مدت مطمئنا روابط سیاسی و اقتصادی میان اروپا وانگلیس را خوب نخواهد کرد.

در بین کارشناسان اقتصادی در آلمان نیز واکنش های متفاوتی به این تصمیم ترزا می وجود داشت.

"مارسل فراتستشر"، رئیس انستیتو  تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW),  انتظار ناامنی های سیاسی و اقتصادی برای انگلیس را داشته و در این باره گفت: انتخابات زود هنگام یک بازی خطرناک برای نخست وزیر انگلیس است. این تصمیم می تواند ترزا می را تضعیف کرده و بخصوص به تاخیر قابل توجهی در مذاکرات برگزیت بیانجامد.

"کلمنز فوئست"، رئیس انستیتو تحقیقات اقتصادی ایفوی آلمان در واکنشی متفاوت این اعلام ترزا می را حرکتی هوشمندانه ارزیابی کرد. وی در این باره گفت: بسیاری نشانه ها وجود دارد مبنی بر اینکه ترزا می این انتخابات را به وضوح برنده خواهد شد و موضع خود در مذاکرات برگزیت با اروپا را تقویت خواهد کرد.

"گای ورهوفستاد "، مذاکره کننده ارشد برگزیت از سوی پارلمان اروپا نیز انتخابات زودهنگام در انگلیس را شانسی برای شهروندان انگلیسی دانسته و گفت: آن ها به این ترتیب این فرصت را دارند تا بگویند روابط آینده بین کشور خود با اتحادیه اروپا را چگونه می بینند. برگزیت عنصر مرکزی این انتخابات خواهد بود.

وی اعلام کرد که با دولت آینده انگلیس برای بهترین آینده مشترک کار خواهد کرد.

رئیس شورای اروپایی نیز اعلام کرد که گفتگوهای تلفنی خوبی را با نخست وزیر انگلیس داشته است.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون خارجی پارلمان آلمان درباره اعلام ترزا می برای برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش ابراز غافلگیری کرده و این تصمیم را یک دگرگونی 180 درجه ای نسبت به رویکردهای وی در ماه های اخیر دانست.

وی تاکید کرد که این اعلام ترزا می بیان ضعف استراتژیک است. تمایل "می" برای انتخابات زودهنگام نشان می دهد که دولت انگلیس برای برگزیت آماده نشده است. بخصوص این نشانگر این مسئله است که مذاکرات خروج بسیار دشوار بوده و خروجی آن قابل پیش بینی نیست.

روتگن همچنین تاکید کرد که به هیچ عنوان اعلام انتخابات مجدد به مفهوم برگشت از رویکرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیست. امیدواری برای یک خروج از روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بی دلیل بوده و عکس آن صادق است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: با اعلام انتخابات جدید شانس این کشور برای ماندن در اتحادیه اروپا به صفر رسید.