به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شمس الدین وهابی عضو اسبق دفتر تحکیم وحدت در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت های انجمنهای اسلامی از ابتدای تاسیس تاکنون و با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رویکردهای این انجمن ها همواره در جهت منافع ملی بوده ادامه داد: اگر مثلا اعضای انجمن اسلامی در میدان جنگ حضور پیدا کردند این حضور سازمان یافته بود تا بتوانند از دستاوردهای دانشگاهی در بحث دفاع ملی استفاده کنند.

وی همچنین به فعالیت های انجمن ها در حوزه سیاست اشاره کرد و گفت: در زمانی که شاهد فقدان احزاب و گروه ها بودیم این انجمن های اسلامی بودند که به مثابه یک حزب سیاسی تمام عیار وارد صحنه مبارزات انتخاباتی می شدند و توانستند تاثیرگذار باشند.

وهابی با اشاره به حمایت انجمن اسلامی از محرومان و فعالیت های آنها در اوایل انقلاب در این ارتباط گفت: نسل دانشجو و دانشجویان از پایگاه طبقاتی مختلف به دانشگاه می آیند و تجلی نیازهای یک اجتماع می توانند باشند و چون دور هم هستند می توانند حرکت آفرین باشند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه حرکت های سیاسی و اجتماعی دانشجویان در هر مقطعی نشان داده که پتانسیل آنها در جهت تاثیرگذاری در جامعه بسیار زیاد است گفت: در شرایط فعلی ما با جنبشی به نام جنبش اصلاحات مواجهیم و در خردادماه نیز با پدیده ای به نام انتخابات روبه رو هستیم.

وی در ادامه به تعریف اصلاح طلبی پرداخت و گفت: اگر اصلاح طلبی را به مفهومی مجموعه از اهداف و روش های در نظر بگیریم می توان گفت هدفمند و روش مند است در بحث هدفمندی دو دسته اهداف می توان در ارتباط با آن ذکر کرد؛ دسته ای از اهداف جهانی هستند که به موضوع استانداردهای زندگی برمی گردد و هیچ حزب و گروهی نمی تواند ادعا کند که بدون توجه به این مسائل به فعالیت خود ادامه می دهد.

وهابی دسته دیگر از اهداف را وابسته به هویت فردی که در پی آن هویت های ایدئولوژیک را می سازند عنوان کرد و افزود: سوال این است که با توجه به اهدافی که تعریف کرده ایم روش ها و وسیله منطقی رسیدن به این اهداف چیست؟ به نحوی که هر کس با آرمانهای خود بتواند زندگی کند و آرمانهای دیگران نیز مورد احترام باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه در دنیا روشهای مختلفی آزموده شده ولی تجربیات نشان داده که دموکراسی با وجود مشکلاتی که دارد و اینکه گاهی ممکن است حقوق اقلیتی در پرتو حقوق اکثریت آنچنان تامین نشود ولی جز بهترین روش ها است و در واقع باید گفت دموکراسی خواهی و مردم سالاری در دنیا در صدر روش ها است و شاهد هستیم که هر روز کشورهای زیادتر به این روش می پیوندند.

وی با بیان اینکه رویکردی که اصلاح طلبان در ایران دارند و به سمت تکامل آن می روند رویکرد حرکت از الگوی بازی به الگوی خانواده و از الگوی مبارزه و تقابل به سمت تعامل است؛ البته ما اصلاح طلبان در این ارتباط در نیمه راه هستند و در جریان زمان این الگو و رویکرد تکامل پیدا کرده و به پختگی می رسد.

وهابی ادامه داد: در واقع رویکرد اصلاح طلبی به این سمت می رود که کل کشور یک خانواده است و باید صحنه زندگی خود را از تعارض و تقابل به سمت تعامل تبدیل کند و اگر چنین موضوعی اتفاق نیافت محکوم به این هستیم که در یک بحران کم توسعه یافتگی قرار گرفتیم. اگر این الگو را بپذیریم و در واقع بخواهیم به سمت تشریک مساعی حرکت کنیم باید از بروز هر گونه رادیکالی در ساختار اصلاح طلبی و جنبش اصلاح طلبی پرهیز شود.

وی در ادامه اظهار کرد: هرگونه موضوعی که بخواهد عمدا، آگاهانه و ناآگاهانه فضای به سمت رادیکال ببرد و هزینه فعالیت سیاسی در کشور را بالا ببرد این موجب می شود که کسانی که می خواهند کار کنند با توجه به هزینه بالای که وجود دارد از این پرهیز کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه" باید رادیکالیزم منزوی شود" و با طرح این سوال که" چرا اصلاح طلبان در حال حاضر به صورت اجماع آقای خاتمی را مطرح می کنند؟ " گفت: آقای خاتمی نشان داده است که نمی خواهد مبارزه کند، می خواهد در کشور رویکرد زندگی کردن و یک خانواده بزرگ را به نام ملت را پیاده کند. در دوران تصدی مسئولیت ایشان همان کسانی که با اصلاح طلبان مخالفت هستند با ایشان تعارض داشتند و از طرف دیگر از سوی برخی از اصلاح طلبان نیز بحث عبور از خاتمی مطرح شد و عده ای معتقد بودند که آقای خاتمی کند حرکت می کند و یا مباحث دیگری در این ارتباط مطرح شد و درواقع ایشان در معرض فشار دو گروه بودند.

وی با بیان اینکه جریان اصلاح طلبی امروز آقای خاتمی با عنوان لیدر بزرگ جریان اصلاح طلبی در کشور می داند، این پرسش را مطرح کرد که" چرا این روزها آقای خاتمی بحث آمدن و یا نیامدن را مطرح می کنند و در دغدغه هایی در این ارتباط دارند؟ " و سپس گفت: به نظر من آقای خاتمی دو دغدغه دارد دغدغه اولشان این است که اگر بیایند برداشت و استفاده ای که از حضور ایشان می شود آیا در راستای تعامل است یا تقابل؟ آیا طرف مقابل فکر می کند آقای خاتمی به جنگ و تعارض آمده است؟

وهابی در تشریح دغدغه دیگر خاتمی ادامه داد: حتی اگر موانع رد شد و آقای خاتمی آمدند و انتخاب شدند، آیا اصلاح طلبان سطح توقعات خود را بالا خواهند برد و بدون توجه به شرایط تاریخی کشور در مقابل خاتمی می ایستند؟

وی با بیان اینکه ساختار تربیتی ما مبتنی بر رقابت است نه همکاری، ادامه داد: جریان اصلاح طلبی می خواهد راه همکاری را برود گرچه در دوران اولیه خود است و باید کار زیادتری کرد. معتقدم با توجه به این آقای خاتمی بخشی از راه را طی کرده اند و فرد امتحان داده ای است، با در نظر گرفتن دغدغه های ایشان اگر در صحنه حضور پیدا کنند این روش و منش می تواند بهتر و همواره تر جلو برود.

این فعال سیاسی ادامه داد: ما فقط برای لحظه های هیجانی آنی خود زیست نمی کنیم باید فرزندان ما به آینده کشور اعتماد و امید داشته باشند پیشرفت و توسعه را ببیند تا افسرده نشوند و مهاجرت نکنند.

وهابی در پایان اظهار کرد: ما از آقای خاتمی دعوت می کنیم که تشریف بیاورند و به آینده کشور کمک کنند.