«حسن شعبانی»، کارشناس غرب آسیا و رایزن فرهنگی سابق ایران در ترکیه در خصوص اظهارات پائول پیلار، تحلیلگر اسبق سیا مبنی بر اینکه رفتار ایران را با فشار نمی‌توان تغییر داد و چندین سال عدم دستاورد در اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌حاصلی این سیاست‌ها را نشان می­‌دهد، با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی با راهبرد نرم به دنبال تاثیرگذاری بر ایران هستند، بیان داشت: غربی­ها در کشورهای مختلف این تجربه را دارند که کارکرد عوامل نفوذی برای آن‌ها بسیار بیشتر از جنگ مسلحانه است؛ چراکه این شیوه هم هزینه کمتری دارد و هم آبروی کمتری در صحنه بین‌المللی برای آن می‌گذارند.

وی با تأکید بر تبعات اقدام نظامی برای غربی­ها گفت: غربی­ها زمانی که جنگی را راه می‌اندازند، سوای از اینکه جنگ با چه کشوری است، از طرف گروه‌های مردمی دنیا حرکتی علیه آن­ها شروع می‌شود و بر آن‌ها فشار وارد می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی نیز علیرغم اینکه معمولاً یک­طرفه عمل کرده‌اند، معمولاً به چنین موضوعی واکنش نشان می‌دهند.

کارشناس غرب آسیا با توجه به تأثیر روش­‌های نرم­ افزاری در پیشبرد اهداف جوامع غربی اشاره داشت: آن‌ها می‌دانند که اگر از طریق نفوذ و جاسوسی در مباحث فرهنگی، اجتماعی و تغییر دیدگاه‌های مردم اقدام کنند، با هزینه‌ کم تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به مسئله نفوذ مطرح کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر بحث بصیرت، شناخت دشمن و راه‌های نفوذ آن و شناخت طراحی­‌های نقشه‌های دشمن برای ضربه زدن به انقلاب از همین باب است که افرادی در دستگاه‌های اجرایی کشور نفوذ نکنند.

شعبانی با تأکید بر لزوم هوشیاری در برابر نفوذ دشمنان جمهوری اسلامی ایران در ساختار حکومتی اشاره داشت: زمانی که ادکلن استفاده‌ شده یک مقام بلندپایه نیز به دشمن انتقال داده می­‌شود، باید برای مقابله با نفوذ دشمن بسیار حساس بود.