جلیلی در جمع اهالی روستای چنگوله گفت:  قطعا این روستا که بیش از صد شهید را در زمان دفاع مقدس تقدیم کرده و اینگونه به انقلاب وفادار است، امروز نیز جوانانش توانایی استفاده از قابلیت‌های جغرافیایی این منطقه را دارند و سازمان‌های دولتی باید مسیر حرکت برای مردم را هموار کنند.

 

 عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: چرا عراق با آن همه پشتوانه نظامی و اقتصادی از سوی کشورهای مختلف غربی و عربی نتوانست در جنگ تحمیلی بر ما پیروز شود؟ چون همه مردم ایران مانند شهدای روستای چنگوله روبروی آنها ایستادند و دشمنان این موضوع را در محاسبات خودشان نیاورده بودند.

 

جلیلی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس همین اهالی روستای چنگوله منتظر نیروهای نظامی و بسیجی نبودند و خودشان روبروی بعثی ها ایستادند و دقیقا همین روحیه بود که باعث قدرت و پشتوانه نظام بود. امروز هم که دشمنان می‌دانند با جنگ نظامی نمی‌توانند ما را شکست دهند و به سمت جنگ و فشار اقتصادی تمرکز کرده اند، همانگونه که رهبرمعظم انقلاب در حرم رضوی فرمود همین مردم می‌توانند پشتوانه و قدرت کشور در بخش اقتصادی شوند.

 

جلیلی هم چنین در جمع مردم روستای چالاب نیز حاضر شد و گفت: باید سازمان‌ها و ادارات سراغ مرم بیایند تا مشکلات کشور حل شود؛ مثلاً اداره کشاورزی سراغ کشاورزان روستای چالاب بیاید و مشکلات اهالی این روستا را برطرف کند، نه اینکه مردم به سراغ ادارات بروند ولی باز هم مشکلشان برطرف نشود.

 

در حاشیه این دیدار، مردم روستا نیز مشکلات خود را برای نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی توضیح دادند که چرا با وجود شرایط جغرافیایی مناسب منطقه، امکان استفاده از این فضا برای فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی، دامپروری و صنعتی وجود ندارد؟

 

مشکل دیگر مردم این روستا مانع سازی سازمان‌های دولتی در استفاده از امکانات این روستا بود. مردم روستا تاکید کردند که به علت همین مشکلات جوانان چنگوله مجبور هستند که یا به عنوان کارگر در تهران در میادین میوه و تره‌بار مشغول به کار شوند یا در بازارچه مرزی به عنوان کارگر سیمان خالی کنند.

 

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی همچنین در بازدید از یکی از زمین های کشاورزی دزفول گفت: اگر در کاشت، داشت و برداشت سرمایه‌گذاری لازم را انجام دادیم ولی به سرانجام لازم نرسید و محصولات کشاورزی نتواند بازار مناسبی بیابند؛ مثل این است که کاری انجام نشده است و منابعمان نیز از دست داده‌ایم.

 

در این بازدید، دکتر ظریفی نیا استاد و کارشناس کشاورزی نیز ضمن بیان فرصت های بی نظیر این منطقه برای کشاورزی و تامین غذای کشور و حتی صادرات آن، از بی توجهی مسئولان نسبت به این ظرفیت بزرگ گلایه کرد.

 

جلیلی هم چنین در بازدید از منطقه مرزی مهران نیز گفت: اگر این سیاست را دنبال کنیم که تعاونی‌های مرزنشینی به تعاونی‌های «صادراتی» تبدیل شود و دولت تسهیلات لازم را ارائه دهد، مرزنشینان به جای اینکه دریچه واردات کشور شوند، دریچه صادرات ایران خواهند شد.

 

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: عراق حدود 20 میلیاد دلار از ترکیه واردات دارد که اگر 10 درصد و حتی یک درصد این واردات از طریق استان ایلام تأمین شود، منابع قابل‌توجهی برای مردم این منطقه به دست می‌آِید.

 

جلیلی در پایان تاکید کرد: مردم هر محل نسبت به دولت‌ها اشراف بیشتری بر وضعیت بومی خود دارند لذا مردم هر منطقه باید خودشان سند پیشرفت آن منطقه را تهیه کنند زیرا دستگاه‌ها و سازمان‌ها نمی‌توانند مانند مردم آن منطقه، ظرفیت‌ها و قابلیت های آن منطقه را شناسایی کنند.