به گزارش پارس ، سیدحسین نقوی حسینی در گفتگویی گفت: در نهمین جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام دکتر سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ، علی باقری معاون وقت وی و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی میهمان جلسه نوبت صبح امروز بودند.

وی با اشاره به مباحث ابتدایی جلسه این کمیسیون و صحبت های اعضا افزود: طبق آیین نامه همه نمایندگان مجلس حق حضور در کمیسیون برجام و همچنین حق اظهارنظر دارند لذا کمیسیون از حضور همه همکاران استقبال می کند بعلاوه اینکه کمیسیون ویژه بررسی برجام با وجود حضور اعضایی از گرایش ها و دیدگاه های مختلف صرفاً در جایگاه داوری قرار دارد.

نقوی حسینی موضوع بحث جلسه امروز را بررسی موضوع قطعنامه و برجام در مقابل تحریم ها از نگاه سعید جلیلی خواند و افزود: جمع بندی مطالب آقای جلیلی شامل 4 نکته اصلی بود که یکی حفظ ساختار تحریم ها در برجام و قطعنامه و پابرجا ماندن تحریم های اولیه آمریکاست که از نگاه ایشان تحریم های ثانویه نیز فقط توقف موقت خواهد داشت.

وی با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا یادآور شد: از نگاه آقای جلیلی تحریم های کشورهای اروپایی حفظ خواهد شد و درخصوص مابقی تحریم ها فقط تعلیق صورت خواهد گرفت نه لغو تحریم ها، یعنی تعلیق هشت ساله نداریم و لغو تحریم هم بعد از هشت سال نخواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه به موضوع تحریم های شورای امنیت از نگاه جلیلی اشاره کرد و افزود:‌ آقای جلیلی می گوید ساختار این تحریم ها نیز حفظ خواهد شد و این در حالی است که برگشت پذیری آنها نیز بسیار راحت و آسان است که البته برای کشور ما پرهزینه خواهد بود. بنابراین از نظر ایشان خطوط قرمز کشور در حوزه تحریم ها حفظ نشده و هدف اصلی مذاکرات که لغو تحریم ها بود هم حاصل نشده است.

وی همچنین درخصوص جلسه نوبت بعدازظهر این کمیسیون نیز گفت:‌ کمیسیون برجام بعدازظهر میزبان دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و آقای عراقچی معاون وی و همچنین همکارانشان خواهد بود و موضوع بحث نیز جمع بندی نگاه دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده به برجام و قطعنامه 2231 است.

نقوی حسینی افزود: با توجه به اینکه در این قسمت کمیسیون باید به جمع بندی برسد لذا در جلسه بعدازظهر نظرات اعضا در این خصوص نیز مطرح خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان با بیان اینکه اعضای کمیسیون برجام روز دوشنبه از تأسیسات هسته ای اراک بازدید خواهند کرد گفت: اعضای کمیسیون ویژه برجام ساعت 9 صبح به سمت اراک حرکت خواهند کرد که به اقتضای بازدیدی که صورت می گیرد قطعاً دوستان ما از سازمان انرژی هسته ای نیز اعضای کمیسیون را همراهی می کنند.