«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جمع روزنامه نگاران روس گفت که هر گونه عملیات نظامی در سوریه بدون موافقت مقامات این کشور، تجاوز است؛ چه در رقه باشد یا در سایر مناطق.

اسد درباره حملات ائتلاف به رهبری آمریکا نیز اظهار داشت که این ائتلاف هیچ گاه قصد جدی برای مبارزه با داعش یا تروریستها نداشته است و «از این روی باید درباره انگیزه های فعلی این ائتلاف مجددا فکر کنیم».

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از رئیس جمهور سوریه گزارش داد که اگر دمشق برای مبارزه با تروریسم نیازمند کمک نظامی بیشتری باشد، روسیه آن را ارائه خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب افزود: حمایت روسیه در مرحله کنونی که با حملات هوایی انجام میشود، برای پیشروی ارتش سوریه در جبهه های مختلف به ویژه در تدمر و حلب کافی است...من اطمینان دارم در صورتی مسئولان و افراد نظامی سوری و روس احساس کنند که برای پیروزی در برابر تروریستها به کمک بیشتری نیاز داریم این کار را خواهند کرد، ولی اکنون میزان کمک، کافی و کارآمد است.

اسد در خصوص «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص قصد این رژیم برای نابودی سیستمهای دفاعی هوایی سوریه خاطر نشان کرد که «حمایت از مرزهای سوری وظیفه مقامات سوری است و اگر به عنوان مسئولین این کار را انجام ندهیم، ملت سوریه ما را محکوم خواهند کرد».

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه در خصوص ممانعت از تکرار حملات اسرائیل به سوریه به نقش خود عمل کند.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که سازمان «کلاه سفیدها» که مدعی حامی افراد غیر نظامی سوری هستند، بخشی از گروه تروریستی القاعده به شمار میروند.

«دفاع غیرنظامی سوریه» که با نام کلاه سفیدها نیز شناخته می شود، مدعی است که سازمانی برای حمایت و نجات جان شهروندان این کشور است و اعضای این سازمان میگویند که غیرمسلح هستند .سازمان دفاع غیرنظامی سوریه خود را غیر سیاسی می خواند، اما دولت سوریه آن را به پیوند با تروریست ها متهم می کنند.

در همین راستا، یک هیئت پارلمانی روسیه و یک هیئت پارلمانی اروپا که برای بررسی بحران سوریه به این کشور سفر کردند روز گذشته در دمشق به دیدار بشار اسد رفتند.

اسد در جریان دیدار مذکور تأکید کرد که آنچه در سوریه رخ میدهد، درگیری میان کشورهایی است که خواهان حفظ حقوق بین الملل هستند و در رأس آنان روسیه و چین قرار دارند، و کشورهای که در پی نقض آن هستند؛ نقضی که از رهگذر حمایت از گروههای تروریستی و مداخله در امور داخلی سوریه بروز و ظهور میکند.

وی با تأکید بر اینکه سوریه آماده است که با همه گفتگو کند، شرط این گفتگو را کنار گذاشتن سلاح و پایبندی به قانون اساسی این کشور عنوان کرد.

اسد با بیان اینکه روند مصالحه در سوریه مورد حمایت ملت سوریه است اظهار داشت که این مصالحه نتایج مثبتی داشته است و جان بسیاری را حفظ کرده و اگر این حمایت نبود دولت نمی توانست به این روند ادامه دهد.