پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک منبع عراقی بخشی از گفتگوی اردوغان با رییس جمهور عراق را در اختیار «پارس» قرار داد.

بر اساس اطلاعاتی که یک منبع مطلع در اقلیم کردستان عراق در اختیار پایگاه خبری تحلیلی «پارس» قرار داد، این مذاکره که احتمالا در خاک ترکیه انجام شده در مورد تحولات سوریه، عراق، داعش و آل سعود بوده است.

اردوغان رییس جمهور ترکیه در این دیدار با روحیه ای پرخاشگرایانه اظهار می دارد: سیاست‏هاى عراق در خصوص سوریه و بشار مشخص نیست؟ ما(دولت ترکیه و عراق) باید با هم کمک کنیم تا بشار سقوط کند و سپس در خصوص داعش کنار خواهیم آمد.

فواد معصوم رییس جمهور که با آرامش به اردوغان پاسخ می داده می گوید: سیاست ما در قبال سوریه و بشار اسد به‏ طورکامل شفاف و واضح است. اگر بشار اسد سقوط کند، داعش در سوریه حاکم خواهد شد. و سپس در عراق با فشار بیشتری به سمت بغداد می آید. البته نمی دانم به چه میزان تهدید خود را متوجه آنکارا می کند؟

وی افزوده است: بهتر از بشار اسد کسى را سراغ دارید؟ اگر کسى بهتر وجود دارد بگوئید. مسائل داخلى سوریه باید از طریق قوانین و مردم آن کشور حل و فصل شود. این یک مسأله داخلى سوریه است و ما حق دخالت نداریم.

اردوغان به توافقات گذشته ترکیه و عراق اشاره می کند و مدعی می شود: ما با آقاى مالکى توافقنامه‏ هاى متعددى امضا کردیم، لیکن تاکنون یکى از آن ‏ها نیز توسط عراق اجرایى نشده است. لیکن هر کمکى عراق بخواهد ما آماده هستیم همکارى کنیم.

وی افزوده است: ما آمادگى داریم نیروى زمینى بفرستیم. طى روزهاى اخیر چندین کامیون مواد غذایى براى آوارگان عراقى فرستادیم.

وی با اعتراض نسبت به حضور مستشاران ایرانی در عراق با حالتی عصبانی اظهار می دارد: حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق و نقش قاسم سلیمانى در مناطق اهل سنت عراق چگونه است؟

فواد معصوم نیز در پاسخ خاطرنشان می سازد: جمهوری اسلامی ایران علیه داعش با عراق همکارى دارد و توانسته است ارتش عراق را یارى و مناطق دیالى و صلاح ‏الدین را از دست داعش آزاد کند.

وی افزود: اکثریت مردم عراق گرایشات مذهبی مشخصی دارند لذا حاکمیت در عراق باید توسط اکثریت برای همه مردم عراق امنیت را فراهم کند. در عربستان سعودى اکثریت دیگری هستند و کسى در امور آن‏ها دخالت نمى‏کند. دخالت کردن در امور داخلى کشورها کار اشتباهى است، بگذاریم خود مردم کشورها تصمیم بگیرند و نوع حاکمیت را به مردم واگذار کنیم.

اردوغان در خصوص سفر اخیر خود به جمهوری اسلامی ایران گفت: من در ملاقات با مقامات عالی رتبه ایران گفتم سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه، عراق، لبنان، یمن و داعش اشتباه است. گفتم ما باید با هم هماهنگ کار کنیم، بدون هماهنگى، تلفات و هزینه زیادى در برخواهد داشت. ثبات سیاسى و استقرار امنیت در منطقه به‏وجود نخواهد آمد.

وی افزود: آمریکا نخواهد توانست داعش را از بین ببرد مگر همکارى وجود داشته باشد. آمریکا مصالح خودش را در منطقه دنبال مى‏کند.

در این دیدار با درخواست اردوغان براى اعزام نیروى زمینى به عراق به شدت، مخالفت شد.