«جیمز متیس» وزیر دفاع جدید آمریکا امروز دوشنبه در سفری از قبل اعلام نشده، وارد پایتخت عراق شد.

متیس اندکی قبل از ورود به بغداد و در فرودگاه «ابوظبی»، بر خلاف سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که او به عراق نیامده که بر نفت این کشور مسلط شود. او گفت: «ما اینجا نیستیم که نفت کسی را برداریم».

دونالد ترامپ هم در زمان رقابت‌های انتخاباتی و هم پس از ورود به کاخ سفید به کرات گفته است آمریکا – که نیروهایش عراق را به مدت 8 سال اشغال کردند -- می‌بایست برای تأمین هزینه‌های جنگ عراق و محروم کردن گروه تروریستی داعش از یک منبع درآمدی ارزشمند، کنترل نفت این کشور را در اختیار می‌گرفت. به باور تحلیلگران، اظهارات متیس نیز برای فرو نشاندن آتش خشم مقامات عراقی مطرح شده است.

ترامپ ماه گذشته در مقر سازمان سیا با اشاره به یک ضرب‌المثل قدیمی گفته بود «غنایم به فرد پیروز تعلق دارد.» او همچنین، گفته بود: «در صورتی که آمریکا میادین نفت عراق را تصرف کرده بود، داعش به وجود نمی‌آمد... اگر ما آن نفت را بر‌می‌داشتیم، احتمالاً داعش به وجود نمی آمد... بنابراین ما بایستی آن نفت را نگاه می داشتیم. اما، بسیار خوب؛ شاید ما باز هم شانس داشته باشیم».

البته سخنان ترامپ سبب شد که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به آن واکنش نشان بدهد و تأکید کند که نفت عراق، متعلق به مردم عراق است.

در عین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به سفر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که او برای بررسی «شکست» داعش و دیدار با سران عراق به این کشور رفته است.