پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- یک: چند روزی است خبر ها حکایت از بالا رفتن اختلاف در مجلس عراق و درگیری میان فراکسیون های حاضر در این مجلس دارد. اخبار نشان می دهد این درگیری ها بر سر استیضاح وزیر دفاع سنی این کشور یعنی العبیدی به وجود آمد و سلیم الجبوری به عنوان رئیس پارلمان در پشت این استیضاح قرار داشته است. تحلیل گران معتقدند این استیضاح برای فشار به دولت و شخص وزیر جهت ممانعت از ورود نیروهای حشدالشعبی به منطقه عملیاتی موصل و درنهایت عقب افتادن عملیات پاکسازی نینوا است. این موضوع می تواند به ائتلاف غربی جهت ورود به عملیات موصل کمک کند و دولت را مجبور نماید برای جبران کمبود نیروی انسانی از ائتلاف آمریکایی درخواست کند. ورود وزیر دفاع به مجلس و افشا گری از فساد  الجبوری در راستای سیاست مبارزه با فساد سیستماتیک مسئولان عراقی  موجب تشنج در  مجلس عراق گردید و سبب شد تا مجلس نسبت به این موضوع به سمت دو قطبی برود. افشای این فساد از سوی العبیدی با حمایت مردم مواجه شد و العبادی به عنوان نخست وزیر از عملکرد وزارت دفاع ، پشتیبانی و دستور ممنوع الخروجی الجبوری و استیضاح کنندگان را صادر کرد. از سوی دیگر رئیس پارلمان نیز به حمایت از استیضاح کنندگان وارد شد و اعلام کرد پرونده العبیدی را به دادگاه می فرستد. جریان صدر که خود را مدافع مبارزه با فساد در عراق معرفی کرده با موضع گیری مقتدی در حمایت از العبیدی خود را فعال نشان داد و حتی درخواست کرد همانند پرونده الجبوری به پرونده المالکی رسیدگی شود. این درگیری ها هر چند مورد استقبال مردم برای مبارزه با فساد قرار گرفت اما مهمترین آسیبی که می تواند به عراق وارد کند تضعیف قدرت در بغداد و در نهایت تضعیف نیروهای مردمی مبارزه با داعش ( حشدالشعبی ) است. 

دو: ساختار عراق به صورت مورثی از زمان اشغال آمریکا باقی مانده و تا به امروز ادامه دارد. از سوی دیگر قدرت گرفتن احزاب در عراق به دلیل باقی ماندن بدنه بعثی موجب شده تا جریانات نفوذی در قالب احزاب جدید وارد فضای سیاسی عراق شده و مسئولیت های مختلفی بدست گیرند که طارق الهاشمی نمونه ای از نفوذ بدنه بعثی به سیاست گذاری دولت نوین پسا اشغال است. به نظر می رسد عراق نیازمند تغییرات گسترده ای در سیاست گذاری و نحوه اداره حکومت و ساختار سیاسی است و العبادی با موج سواری و حمایت از شعار «مبارزه با فساد» می خواهد این تغییرات را در ساختار عراق به وجود آورد و برپایه این ساختار سهم سیاسی اقوام مختلف و مذهب را در قدرت طلبی عراق نوین کم کند. مصبیتی که به ضرر عراق در بحران داعش تبدیل شد و در نهایت تنها دستاوردش فساد و تضعیف قدرت مرکزی است. العبادی با دست زدن به تغییرات گسترده در سطوح دریافت های مسئولان، حذف معاونین ریاست جمهوری و پست های مشابه در ارتش و نهادهای سیاسی، کاهش حقوق مسئولان سیاسی و شفافیت بخشی به اقتصاد و در نهایت تثبیت مجموعه حشدالشعبی در درون نخست وزیری از هیئت به سازمان دولتی  در حال تبدیل شدن به یک ناجی است. او ارتباطات خود را با ایران حفظ نموده از طرفی هم با آمریکایی ها کنار آمده است. در کنار آن با ازاد سازی فلوجه و در نهایت موصل به یک سردار نظامی عراق نیز تبدیل خواهد شد. تنها مشکل العبادی جریان صدر و طرفداران مقتدی است که بایستی برای آن فکری کند. تا به امروز هم نتوانسته این مسئله را حل کند. تظاهرات منطقه سبز و ورود به پارلمان عراق نشان داد العبادی بیش از گذشته در مدیریت جریان صدر ضعف دارد و بایستی فکر جدی برای این موضوع داشته باشد. دلیل عمده این ضعف نبود احزاب فراگیر در حمایت از العبادی برای مقابله با جریان صدر است. مقتدی توانسته بر موج افکار عمومی مردم و مخالفت آنان با مسئولان سیاسی سوار شود و در برابر دولت موضع گیری کند. حال باید دید العبادی برای این مسئله در بلند مدت چه کاری میکند. 

آنچه اوضاع اخیر عراق را پیچیده کرده موضع گیری های اقلیم بر سر ورود به موصل و عقب نشینی از بعضی مناطق ادعایی است. بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا نیروهای مردمی جهت دفاع از موصل با تجربه فلوجه وارد عمل شوند و در بخضی از مناطق نینوا عملیات پاکسازی خود را از مدتی قبل آغاز کرده اند. با سر رسیدن ساعت صفر عملیات موصل بایستی شاهد شدت درگیری ها در بغداد باشیم و این درگیری ها می تواند به تضعیف قدرت مرکزی بینجامد. تا به امروز العبادی به نوعی با موج همراه بوده و این سناریوهارا مهار کرده است. ساعت صفر موصل ضربه آخر بر سر داعش در عراق خواهد بود و عراق نوین به مرحله بلوغ خود نزدیک می شود. باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد حشد حالا ظرفیت بالایی برای سازندگی و حفظ امنیت پسا داعش در مناطق مختلف عراق دارد و این ظرفیت در اختیار هر دولتی قرار گیرد می تواند جامعه را با خود برای پیشرفت همراه نماید. از سمتی بدنه متقدی را به سمت دفاع از وطن و ملی گرایی در کنار اسلام گرایی و تعبد از مرجیعت هدایت کند. باید دید سرنوشت حشد و تصمیمات العبادی در آینده به چه صورت است و این تصمیمات چقدر با تهران و دیگر بازیگران محور مقاومت هماهنگ خواهد بود.