این منبع "آگاه" عراقی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت، کشورهای عربی دیگری چون اردن نیز در حملات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا در موصل مشارکت دارند.

او گفت: براساس توافقی که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با خود به عراق آورده، ترکیه با ضمانت آمریکا متعهد می‌شود که نیروهای خود را در روز بعد از اعلام پیروزی در موصل، از عراق خارج کند و سلاح‌های سنگینی که در اختیار دارد، به عنوان هدیه به ارتش عراق بدهد که این هدیه عبارت است از 50 تانک، 12 توپ، هشت خودروی زرهی و هشت هلی کوپتر.

اشتون کارتر صبح روز شنبه از ترکیه وارد عراق شد تا هم از نزدیک در جریان عملیات موصل قرار بگیرد و هم درباره اختلافات بغداد و ترکیه بر سر این عملیات پادرمیانی کند.

وی گفت: همچنین توافقی میان آمریکا و ترکیه وجود دارد که براساس آن ترکیه با حدود 10 هزار نیروی جنگی در نبرد رقه در سوریه نیز شرکت می‌کند اما موظف است که به فاصله یک روز بعد از بازپس‌گیری شهر و پایان نبرد، این نیروها را از سوریه خارج کند.

این منبع گفت: ائتلاف تحت امر آمریکا حملات هوایی خود در موصل را در راستای اعمال فشار برطرف عراقی برای قبول این طرح، به میزان 63 درصد کاهش داده است.

ترکیه با ادعای قرابت با مناطق ترکمان نشین اطراف موصل و هزاران ترکمان ساکن این شهر، اصرار دارد که باید در عملیات آزادسازی موصل حضور فعال داشته باشد؛ امری که دولت بغداد تاکنون با آن مخالفت کرده است.