به گزارش پارس به نقل از فارس، « حسن عبدالعظیم» رئیس هیئت هماهنگی ملی تغییر دموکراتیک معارضان سوری در گفت وگو با روزنامه « الحیات» ، تأکید کرد که در صورت ادامه بحران سوریه دامنه درگیری ها به اردن، لبنان و عراق نیز کشیده خواهد شد.

عبدالعظیم بعد از دیدار با « میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: شدت بحران سوریه وحدت ملی کشور را تهدید می کند و ادامه درگیری های مسلحانه و نبود امنیت می تواند به شعله ور شدن جنگی طائفی و مذهبی در سوریه و منطقه منجر شود که آخرین اقدام در این زمینه ربایش دو اسقف سوری بوده است.

وی یادآور شد که نباید به گروه خاصی در میان معارضان توجه شود و اعتراف به ائتلاف معارضان سوری به عنوان تنها نماینده مردم سوریه اقدامی استبدادی است و این روش تک حزبی و تک رهبری و جبهه پیشرو به معنی انتقال از یک سیستم انحصاری به سیستم انحصاری دیگر است.

رئیس هیئت هماهنگی در مورد گفت وگوهای آمریکا و روسیه در مورد مسأله سوریه نیز گفت که توافقی اولیه بر اساس بیانیه ژوئن گذشته ژنو وجود دارد اما این توافق با سه چالش عمده روبرو است.

اولین چالش: دیدگاه آمریکا در مورد حمایت از معارضان به منظور ایجاد تعادل میان حکومت و معارضان و اعمال فشار بر حکومت است که این مسأله موجب می شود در مقابل حکومت سوریه حمایت بیشتری از همپیمانان خود دریافت کند تا شرایط را به نفع خود تغییر دهد، مسکو در مقابل معتقد است که این مسأله حل بحران را دشوار و غیر قابل اجرا می سازد.

چالش دوم در مورد اختلاف نظر آمریکا و سوریه در مورد چگونگی انتقال قدرت است، واشنگتن می خواهد همه جزئیات در مورد انتقال قدرت از جمله نخست وزیر حکومت انتقالی و اعضای دولت مشخص شوند این در حالی است که مسکو تنها می خواهد بر اصول و مبادی اولیه انتقال قدرت توافق ایجاد شود و مراحل بعدی این مسأله به عهده سوری ها گذاشته شود.

وی افزود: در این میان کشورهای حامی تنها برای ایجاد گفتمان میان طرف های سوری وارد عمل می شوند و بوگدانوف نیز تأکید کرده که مسکو خواستار توافقی بر اساس بند ۶ منشور سازمان ملل است که هر نوع خشونت را در کشور متوقف می کند و طرح مبادله اسرا و زندانیان و گفتمان را میان دو طرف را فراهم می کند.

چالش سوم نیز این است که واشنگتن ائتلاف معارضان را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت می شناسد و می خواهد که بقیه گروه های معارض نیز به ائتلاف معارضان بپیوندد در حالی که مسکو از هیئت هماهنگی و دیگر گروه های معارض که در نشست نجات سوریه حضور پیدا کرده بودند حمایت می کند و این معارضان خواستار تشکیل هیئت ارشد هماهنگی هستند که بتوانند با حکومت وارد مذاکره شوند.

عبدالعظیم یاد آور شد که اکنون دیدگاه برخی کشورهای غربی در مورد ائتلاف معارضان تغییر کرده زیرا اختلافات داخلی آنها آشکار شده و با افزایش میزان خشونت احتمال از کنترل خارج شدن آنها وجود دارد به همین دلیل کشورهای غربی با ایده گسترش معارضان موافق اند.

روز گذشته نیز بعد از دیدار عبدالعظیم و بوگدانوف در مورد سوریه دو طرف با انتشار بیانیه ای تأکید کردند که ادامه خشونت وجود ماهیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی سوریه را به عنوان یک کشور تهدید می کند و باید دو طرف بر راهکاری برای حل سیاسی بحران به توافق برسند.

پیشتر « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با « ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود توافق کردند که واشنگتن و مسکو در زمینه پرونده سوریه به تماس با یکدیگر ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، رؤسای جمهور آمریکا و روسیه همچنین وزرای خارجه خود را موظف کردند که این گفت وگوها را پیگیری کنند.